Bolondozó puttonyos – Kia Optima SW GT


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Atletikus külső és belső dizájn, rendkívül vonzó menettulajdonságok és erős, turbós benzinmotor. A valaha volt legerősebb, kifejezetten Európának szánt Kiát teszteltük, ráadásul a szintén újdonságnak számító kombi karosszériával.


Az Optima GT megjelenése sportosabb, mint az alapját adó Optimáé, formai módosításai azonnal szembeötlenek. Új vágásúak lettek az első és a hátsó lökhárítók, elöl a légbeömlőket és az alsó rácsot selyemfényű betét díszíti, akárcsak a márkavédjegynek számító „tigrisorr” hűtőmaszkot.

A rugók keményebbek, erősebbek a kanyarstabilizátorok, kombi létére igazi kanyar vadász

Újdonság az integrált LED-sor és a GT alap felszereltségéhez tartozó adaptív LED fényszórók. Oldalról azonnal feltűnnek a 18 colos alufelnik, a belső hűtésű féktárcsák átmérőjét megnövelték, a féknyergeket pirosra festették. A kilincsek és az oldalsó légbeömlő kerete ugyancsak selyemfényű, míg a küszöböt fényes fekete betét teszi hangsúlyossá. Hátul a kettős kipufogóvég, közöttük pedig diffúzor jelzi, hogy nem hétköznapi Optimával van dolgunk.

Hasmagassága 10 mm-rel kevesebb a hagyományos Optimáhhoz képest

Hajtásáról egy új fejlesztésű, négyhengeres, 2,0 literes T-GDI erőforrás gondoskodik. A teljesen könnyűfém szerkezetű gép teljesítménye 245 lóerő, míg a 350 Nm csúcsnyomaték széles sávban, 1350­4000/perc között áll rendelkezésre. Ezzel az erőforrással rendkívül dinamikus is, 0-ról 100 km/h-ra 7,6 másodperc alatt gyorsul és a tökéletes nyomatékrugalmasságnak köszönhetően, a 60 km/h-ról 100-ra gyorsításhoz is elegendő 3,8 másodperc.

Nagyobb fékekkel szerelik, elöl 330 mm átmérőjű, hátul pedig 314 mm átmérőjű tárcsákat építenek.

Nagyobb fékekkel szerelik, elöl 330 mm átmérőjű, hátul pedig 314 mm átmérőjű tárcsákat építenek.

Ehhez jó partner az alapból komótosan kapcsolgató hatfokozatú automataváltó, amely ha kell, gyorsan is tud reagálni. A Sportswagon GT végsebessége 232 km/h, így a valaha volt leggyorsabb Kia a márka Európai kínálatában. Menetdinamikája állítható, de még ECO módban is dinamikusan viselkedik, gázpedál érintésére azonnal reagál.

A kombihoz alapáron jár az elektromos mozgatású hátsó ajtó, mögötte 552 liter tér, amely 1686 literesig bővíthető

Teljesítménye ellenére fogyasztása elfogadható, vegyes használat mellett 9 literes átlagot mértünk, de városi fogyasztása könnyen akár 12 literes átlagot is hozhat.

Az alul lapítót karimás sportkormány fekete, bőrhuzatát piros cérnával tűzték

A felfüggesztése kényelmes és komfortos, nem kell kompromisszumot kötni a hétköznapi használathoz, ugyanakkor a normál Optimához képest sokkal izgalmasabban viselkedik és mozgékonyabb is.

Feláras a piros bőrkárpitozás az amúgy sportos, de kényelmes üléseken

A GT 125 mm-es hasmagassága 10 mm-rel kevesebb a hagyományos Optimához képest, továbbá elöl-hátul feszesebbek a lengéscsillapítók és az alapfelszereltségének része az adaptív felfüggesztés, amellyel teljes biztonságban uralhatók a kanyarok.

A fejtér kifogásolható az amúgy kényelmes, tágas hátsó térben

Az adaptív rendszer mind a négy lengéscsillapítónál különleges belső szelepeket használ, és kapcsolatban áll a motorirányítás gyorsulásérzékelőjével, valamint az első kerekekbe beépített, egy-egy további gyorsulásérzékelővel. Ezen szenzorok jelei alapján felismeri a kormányparancsokat és a gázpedál állását, valamint ellenőrzi az útminőséget és ezekhez igazodva módosítja a felfüggesztés hangolását, igény szerint sportosabb, feszesebb rugózást vagy kényelmesebb csillapítást állít be.

Az érintőképernyős szórakoztatóközpont része a Harman Kardon hifi, 490 W-tal és 8 hangszóróval.

 

Belül a GT ugyanolyan kifinomult és jó minőségű, mint az alap változatok, de egy csipetnyi dinamizmus tetten érhető a tervezésben és a kivitelezésben. Ilyenek a vadonatúj, bőrkárpitozású első és hátsó sportülések, piros díszítővarrással készült és hímzett GT logójukkal is utalnak az autó különlegességére.

A kombi tetővonala miatt kényelmes a beszállás hátra, hatalmasra nyílnak az ajtók

A tetőkárpitja szép kivitelezésű, jó minőségű fekete velúr, a műszerfalon a középkonzolt polírozott alumínium díszíti. A vezető közvetlen környezete is sportos, a pedálok taposófelülete alumínium, az alul lapítót karimás sportkormány fekete, puha bőrhuzatát piros cérnával tűzték, a küllőn pedig ott a GT embléma. A műszerek között szintén akad különlegesség, a digitális turbónyomásmérő elengedhetetlen egy ilyen nagyteljesítményű kocsiban, de az éppen aktuális nyomatékról is tájékoztatást kapunk.

Kizárolag a Kia koreai gyárában készül a GT és továbbra is 7 év vagy 150,000 km-es garanciával kínálják

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.