Jaguar XF 20d Prestige – Úri gyerek sportzakóban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Jaguar komolyan gondolta, hogy teljes erőbedobással megújítja modellpalettáját. Ehhez kellett egy határozott üzleti stratégia, ami a modellév végére kibontakozta magát. Látszik, a Jaguar komolyan veszi az üzletet. Az indiai tulajdonos nyomása alatt felpörögtek a fejlesztések és egy közös platformra három új modellt is prezentáltak az elmúlt egy évben. Az XE modell érkezett elsőként, az F-Pace crossover a legfrissebb szerzemény, mi pedig a nemrégiben teljesen megújult XF modellt tehetjük próbára.


A Jaguártól megszokott abszolút limuzin karosszériától eltérően inkább a sportos, kupés dizájn felé terelődött a rajzolok keze. Ez mostanság nagy divat, hiszen a presztízs márkák között is óriási verseny alakult ki, ebben a formában egyre másra mutatnak be szedánokból átrajzolt kupés modellek.

4,9 méteres hosszával, nyújtott, lapos orr részel, rövid túlnyúlásokkal a tökéletes arányokra törekedtek

Az XF modellnek egymaga kell megbirkóznia két elvárással, amit ha kívülről szemlélünk, egészen jól sikeredett, vonzó látványt nyújt. A karosszéria rövid túlnyúlásai, hosszú alumínium motorháztető és a hatalmas, majd három méteres tengelytáv, amely a bent ülök kényelmének is jót tett, de nem minden szempontból. A lábtér pazar, helyszűke nincs, csak a fejtér esetében kell kompromisszumot kötni.

Hátulról is tipikus Jaguar, a hátsó lámpa az F-Type hagyatéka

Az elöl és hátul ülőknek ugyanaz a nehézsége, az erősen döntött A és C oszlopok miatt kevés a fejtér. Pedig beszálláskor mélyre ülünk, mégis 180 centinél magasabbak hozzáérnek a tetőkárpithoz. De elnézzük, hiszen jól áll neki ez a forma, minden szögből felismerhető, hogy tipikus Jaguárral van dolgunk, és áramvonalas formájának köszönhetően a légellenállási együtthatója a kategória egyik legkedvezőbb értéke.

Szépen illeszkedik a dizájnhoz az első lámpák formavilága, amely LED-es technológiát rejt, míg a hátsó lámpák szintén LED világítást alkalmaznak, de formavilágát a F-type modelltől örökölte. Az autóhoz érve miután kigyönyörködtük magunkat és helyet foglaltunk a feszes bőrülésekben, akkor gombnyomásra indulhatunk is.

LED-es a nappali fény, de ha kell, az index szerepét tölti be

A négyhengeres dízel erőforrás azonnal életre kell és ezzel egy időben előbújik a nyolcfokozatú automataváltó forgókapcsolója. Szuper páros a dízel az automatával, a 180 lóerőt kulturáltan juttatják a hátsó kerekekhez, de ha sietős a dolgunk és hasznosítjuk a motor 430 Nm-es nyomatékát, akkor is rendben végzik a dolgukat.

Csomagtér mérete 540 literes, plusz pénzért innen dönthetőek három részben az üléstámlák

Igaz, vannak felesleges túlpörgetések, akkor magasabb fordulaton már több dízel kerregés kerül az utastérbe a kelleténél. Dinamikája átlagos, 9 másodperc körül éri el a százas tempót, de cserébe gazdaságos. Nyugodt használat mellett városon kívül 5,4 literes átlagot mértünk száz kilométeren, de a városi vegyes használat sem lépte túl a hét literes átlagot.

Kormány fogása jó, ülések kényelmesek,a belső tér egyedi ízlést sugall

Ennek oka a könnyű, korszerű alumínium szerkezete, amely egyes esetekben a gyár állítása szerint 190 kilót is fogyott az előd modellhez képest. Plusz az új építési mód 50:50 arányú súlyelosztást biztosít, elősegítve az agilis és precíz menettulajdonságokat. A különösen igényes, elöl-hátul kettős háromszöglengő karos futómű kiválóan teszi a dolgát.

Hosszú lábaknak is van hely bőven, kár hogy a fejtér nem ilyen nagyvonalú

A sportosan feszesre hangolt futóművel és 19 colos kerekekkel felszerelt tesztautónkon ügyesen simította el az úthibákat. Kormányzása pontos feszes, itt is a sportos beállításon volt a hangsúly, míg maga a kormánykerék jó fogású, finom bőrrel van borítva.

Sportos dizájn, innen látszik, milyen mélyen döntöttek az A és C oszlopok

Utazási komfortja tökéletes, pont ezt is vártuk tőle, ülései beállíthatósága példaszerű, hosszú távon is kényelmesek. És ha a beállításokon túl vagyunk, akkor láthatjuk, hogy belül már a kényelem és a luxus dominál. Az első ülések közti könyöklő széles, de nem állítható és az általa rejtett tároló doboz nem valami hatalmas, ajtózsebekre sem számíthatunk, maradt hát a kesztyűtartó, ami elfogadható méretű.

19 colos kerekek mellett is finom a rugózás, a felfüggesztés és a kormánymű az F-Type-éval azonos

 

Vékony réseken néznek ránk a LED technológiával megtöltött első lámpák

Sajnáltuk, hogy a tesztautónk nem tartalmazta a 12,3 colos digitális műszeregységet helyette hagyományos, kör műszerek kerültek és a hatalmas alumínium díszcsík ölelésébe is csak a kisebb központi kijelző került. A lényeg nem a méretben van, hanem a nagyobb átmérőjű egységekhez egy komolyabb hardver is társul, amiért egy okosabb és lényegesen gyorsabb infotainment rendszert kapunk.

Ára nem szigorú, a tesztautó kicsivel több, mint 14 millióért vihető

 

 


Kapcsolódó cikkek