Land Rover Discovery HSE Luxury 2.0 Sd4 – A barátságos óriás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kocka formáját, határozott éleit gömbölyded stílusra cserélte az új Discovery. Ami maradt, az a kikezdhetetlen terepjáró-képesség hozzá rendelt profi technikával, a belső térben pedig az abszolút kényelem és igényesség a fő szempont.


1989 óta ez az ötödik generációs Discovery, az új modell teljesen új formavilágot kapott, szélessége meghaladja a két métert (Fotók: A szerző felvételei)

Ha az emlékezetünkben keresgélünk és átlapozzuk a Land Rover-modellek eddigi formavilágát, majd egy pillanatra ránézünk az újra, akkor úgy gondoljuk, az valami álom lehet csak és valamelyik kiállítás tanulmányautója került elénk. Nem járunk messze a valóságtól: 2014-ben a világ autókiállításain bemutatott Discovery Vision tanulmányautó olyan sikeres lett, hogy a gyár úgy gondolta, formai változtatás nélkül piacra dobja az új modellt. Csak egy dolgot nem hozott magával a látványra hajazott tanulmány, szériaváltozata visszakapta B oszlopát, ami a koncepcióváltozatban hiányzott, így ennek hiányában a második sor ajtajai hátrafelé nyíltak.

Légrugozása hibátlan kényelmet képvisel, 20 colos kerekeivel terepen sem lehet zavarba hozni

Elöször kapott Discovery-modell vízszintesen elhelyezett lámpákat, de a rendszám maradt a baloldalon

Hiába az új stílus és a körzővel rajzolt vonalak, aki ismeri az előző generációkat, az új modellen is felfedezheti a Discovery hagyományos vonásait. A 3 centiméter híján majd ötméteres modell megörökölte jellegzetes, lépcsőzetesen kialakított tetővonalát, amely a szériában kínált harmadik üléssorban elhelyezkedőknek kínál kedvező fejteret. Természetesen az opcióként rendelhető panoráma üvegtető is az örökség része, amely két részre osztva a vezető felett mozgatható, míg a harmadik sor feletti fix megoldást kapott.

Belső tere igényes, szép kidolgozású, ülései kényelmesek, rengeteg a tárolóhely, a hatalmas középső könyöklő hűtőt rejt

A második sor is kényelmes, nincs panasz a lábtérre, a fejtér több mint elegendő, két szélső ülés hátul is hűthető és fűthető

Vannak viszont olyan megoldások, melyekkel szakítottak a tervezők, a korábbi generációk létravázas technológiával készültek, az új modellt alumínium önhordó szerkezettel látták el, így tetemes súlycsökkentést értek el és a modernebb gyártásfolyamatok miatt egy gyártósoron készülhet a modellpaletta nagy testvéreivel, a Range Roverrel és Sport-modellel.

240 lóerős, négyhengeres dízelmotorja új fejlesztésű, 500 Nm szavatolja, hogy kemény terepen is könnyedén helytáll, fogyasztása 9 liter körül alakul

34-es első, 30 fokos hátsó terepszög, 90 cm-es gázlómélység, 283 mm-es hasmagasság, ezek remek adatok egy komoly autótól

A méretek további játékával érték el egyedi alakját, hasmagassága 4 centivel nőtt, míg magassága ugyanennyivel csökkent az elődhöz képest. Hatalmas az első lökhárítója, amelyet terepezéshez formáztak, kicsi az első túlnyúlás, így igen derék, 34 fokos első terepszöget értek el. Termetéhez képest vékony hűtőmaszkot és apró lámpákat kapott, amely LED-technikát alkalmaz. Magasan hordja az orrát, ezt valószínűleg az igen magas, 900 mm-es gázlómélységnek köszönheti. A mérnökök úgy gondolták, ha valaki sötétben éri el ezt a mélységet, akkor is maradjon világítás a számára. De nem csak ebből tudhatjuk, milyen mélyen járunk a vízben, hanem építettek bele gázlómélység-érzékelő funkciót, amely a külső tükrökben elhelyezett érzékelők segítségével a központi érintőképernyőn keresztül ad tájékoztatást a mért mélységről.

A Terrain Response 2 nevű rendszer segítségével az adott terepviszonyokhoz optimalizálhatjuk a motor, a sebességváltó, a központi differenciálmű és a felfüggesztés vezérlését

Az Infotainment-rendszert egy 10 colos érintőpaneles rendszerbe bújtatták, gyorsan működik és a terepezéskor minden fontos információt megjelenít

Hátulról nézve újításnak lehetünk tanúi, az első Discovery-modell, melynek immár LED-es lámpái vízszintes elrendezést kaptak és egy lendületes ívvel átszaladnak az oldallemezekre ezzel, barátságosan átölelik a C oszlopot. Az elektromos csomagtérajtó sem nyílik többé két irányba, de nem maradunk ülőlap nélkül, a mérnökök egy elektromosan kihajtható padocskát terveztek a csomagtérbe, ami 300 kilogrammig terhelhető. De azért maradt itt is az örökségből, hiszen továbbra is a lámpák között aszimmetrikusan, a baloldalon hagyták a rendszámtáblát.

Ötülésesként 1321 literes a csomagtér, teljes kapacitása 2500 liter, a kis „pad” 300 kg-ig terhelhető, pakoláshoz pedig 4 centit ereszthetünk a hátulján

Kezdő ára 16 millió, a 240 lóerős verzió 17,2, HSE Luxury felszereltséggel 21,4 millióért lehet a miénk

Az ajtók finoman és tágra nyílnak, a jól megszokott Land Roveres módon egészen a küszöb aljáig ér, nehogy beszálláskor nadrágunk piszkos legyen. Ez fontos, hisz belül finom tapintású fehér bőrülések fogadnak minket és a műszerfal meg az ajtók felső része is hasonló borítást kapott, míg a lábtér és az ajtók alsó része a könyöklőtől lefelé barna bőr-szövetborítást kapott. Belső hangulata, komfortja varázslatos, ülései kényelmesek, a vezetőpozíció fejedelmi. Mind a hét ülése fűthető, míg az első üléseket masszás- és hűtőfunkcióval is ellátták. Kétliteres, négyhengeres dízelmotorja kulturáltan végzi a dolgát és remekül illeszkedik a karakteréhez. Az SD4 jelű erőforrás dupla turbós megoldásnak köszönhetően 240 lóerővel büszkélkedhet, a hozzárendelt ZF nyolcfokozatú automata sebességváltó pedig kiválóan megbirkózik – kemény terepen is – 500 Nm-es nyomatékával, amely már 1500/perc fordulattól rendelkezésre áll. Remek luxusautót faragtak a Discoveryből, amely hétköznapi ember számár felfoghatatlan terepjárásra képes és a legmodernebb vezetéssegítő rendszerekkel is felszerelték. Az Activity Kay okos karpereccel pedig jól jelzi a gyár, kinek is szánja a Discoveryt. Aktív életet élők számára nem kell távirányítóval törődni, a karpereccel zárható az autó, így szabadon űzhetjük kedvenc sportjainkat.


Kapcsolódó cikkek

2024. március 1.

Élmény + Utazás + Kiállítás

A magyarok körében középpontban áll az utazás, az élményszerzés, s kialakulóban vannak új trendek is.