Az online vásárlások buktatói


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tévesen kiírt árak, kibontás után nem visszaküldhető DVD-k, elutasítás az egyedi kérésre legyártott póló miatt – sok bosszúsággal találkozhatnak az utolsó pillanatban internetről vásárlók. A Budapesti Békéltető Testület őket segíti jó tanácsokkal.


Az online vásárlás kézenfekvő megoldást nyújt a boltival szemben, hiszen időt és sokszor pénzt is lehet spórolni vele, miközben a fogyasztó szabadon válogathat a rendelkezésre álló termékek széles skáláján. Ugyanakkor nem árt több dologra is ügyelni, ha az ajándékozó el akarja kerülni a későbbi kellemetlen meglepetéseket – hívja fel a figyelmet a Budapesti Békéltető Testület.

Így például többször előfordult, hogy az érintett vállalkozás nem bocsátott ki nyugtát, számlát a vásárlásról, ennek azonban épp a fogyasztó látja kárát, ha később bármi probléma van az árucikkel. Ugyanis ha meghibásodna a termék, a vásárlásról kapott bizonylattal lehet igazolni, hogy a vásárló szerződött az adott web-áruházzal. Így hiába kérhető hibás termék esetében többek között az ingyenes javítás vagy csere, ha nyugta-számla nem áll rendelkezésre: nehéz lesz igazolni, hogy valóban az adott cégtől történt a vásárlás.

[htmlbox Fogyasztói_adásvétel]

Tartós fogyasztási cikkek esetében (például bizonyos műszaki eszközöknél – tízezer forint feletti vételárnál – televízió, notebook, stb.) a fogyasztó dolgát még megkönnyíti, hogy kötelező a termékhez jótállási jegyet adni. Az ugyanis igazolja a vásárlás tényét, mert fel kell tüntetni rajta a vállalkozás nevét, címét és többek közt az árucikk megnevezését, típusát, a szerződéskötés, valamint a termék fogyasztó részére történő átadásának idejét. Ezek ismeretében már nem tagadható le az értékesítés. Ha az adott termék nem tartós fogyasztási cikk, akkor például – feltéve, hogy a kifizetés átutalással történt – megfelelő bizonyíték lehet a vételár átutalását igazoló bizonylat, adott esetben pedig a céggel történt, megfelelő tartalmú levélváltás is.

Azt sem árt tudni, hogy ha elmaradt a papíralapú számla vagy nyugta kibocsátása, akkor ellenőrizni kell, esetleg nem e-mailben kaptuk-e meg, hiszen azt a cég kibocsáthatja elektronikusan is. Ha ezt elmulasztaná, mindenképp jelezzük. Emellett nem árt még további dolgokra is ügyelni.

Internetes vásárlásnál a termék átvételét követő tizennégy napon belül még vissza lehet küldeni azt mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül és a vevő számára vissza kell téríteni az árát. Az ördög viszont itt is a részletekben rejlik, és a vevő bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát

Mindig hasonlítsuk össze a hirdetés szerinti és a végül felszámított árat, nehogy eltérés legyen, ha ez mégis megtörténik, és a drágábbat számlázzák ki, természetesen írásban panasszal lehet élni, amire harminc napon belül mindenképp választ kell kapnia a fogyasztónak. Fontos, hogy az árat mindig egyértelműen kell feltüntetni és a web-áruházaknak kerülniük kell az egyszerre többféle összeg szerepeltetését.

A Budapesti Békéltető Testület emellett arra is figyelmeztet, hogy ha bármi probléma van a termékkel, internetes vásárlásnál az átvételt követő tizennégy napon belül még vissza lehet küldeni mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül és a vevő számára vissza kell téríteni az árát. Az ördög viszont itt is a részletekben rejlik, és több, a fogyasztók körében egyébként közkedvelt terméknél bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát a vásárló. Ilyen például, ha a megajándékozott egy kedvenc feliratát ráírattuk egy pólóra és ezt szántuk ajándékba, vagy épp ha CD-t, DVD-t (akár zenei, akár számítógépes szoftvert) tettünk a karácsonyfa alá és annak csomagolását már kibontották. Ugyanakkor ne fogadják el a fogyasztók például azt, ha a rendelés egy laptopra szólt és azért utasítják el a visszaküldést, mert a benne lévő lemezt (például: telepítő CD) már felbontották. Ilyenkor ugyanis a megrendelés a számítógépre szólt.

Később már annak a zárt csomagolású terméknek az esetében sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amely az átadást követő felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhető vissza. A bírói gyakorlat egyértelmű: csak akkor hivatkozhat a cég egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta, melyik termék tartozik pontosan e körbe. Másfelől, a vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a web-áruház honlapján. A fentiek kivételével viszont nem lehet a visszaküldést elutasítani, ha nem tudja a fogyasztó a terméket eredeti, bontatlan csomagolásban visszaküldeni vagy például annak tartozéka hiányzik. Ekkor ugyanis kizárólag azt a kárt lehet követelni, ami abból eredt, hogy a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladóan használta a vásárló az árucikket. Ha például valaki éppen tizenhárom napig hordott egy online módon rendelt ruhát, mely ez idő alatt megsérült, ezt a kárt már levonhatja a kereskedő a visszaküldött termék árából.

Fontos, hogy az átvételtől számított tizennégy napon túl csak akkor lehet reklamálni, ha valóban hibás a termék, ekkor is viszont kérhető többek között az ingyenes kijavítás vagy csere. A vásárlástól számított hat hónapon (tartós fogyasztási cikkeknél ez egy év a kötelező jótállás miatt) belüli hiba esetén az eladónak kell azt bizonyítani, hogy nem volt hibás a termék, ennél később jelentkező hibánál viszont már a fogyasztónak szükséges azt igazolnia, miszerint eleve rossz (például: gyártási hibás) árucikket kapott.

Ha a fogyasztónak problémája támad az online vásárlással kapcsolatban, a Budapesti Békéltető Testületen kívül a megyei kamarák mellett működő békéltető testületekhez is fordulhatnak. A fogyasztók a kérelmeiket bármelyik testülethez benyújthatják. A megyei békéltető testületek listája a www.bekeltetes.hu oldalon érhető el.


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A magyar kartelljog fejlődéséről szervezett szakmai konferenciát a GVH

A kartelljog hazai fejlődését járta körül a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által életre hívott Magyar Compliance Akadémia (MCA) második rendezvénye. A szakmai esemény keretében a GVH szakértői és hazai jogi szakértők vitatták meg a kartelljog témakörét, kiemelten fókuszálva a jogterület fejlődésére – tájékoztott csütörtökön a versenyhatóság.