Handó: a nyitottság alapérték


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nyitottság és a szolgáltató jelleg a 21. századi bírósági szervezet alapértékei kell, hogy legyenek – hangsúlyozta az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke a szervezet Közintézmények közérthetősége című konferenciáját megnyitó beszédében a Magyar Igazságügyi Akadémián.


A rendezvényről szóló, az MTI-hez pénteken eljuttatott közlemény szerint Handó Tünde azt mondta, az egyik legfőbb stratégiai cél a bírósághoz való hozzáférés egyszerűsítése.

Írásban és szóban egyaránt fontos „a felhasználóbarát, élményközpontú tervezés”. A közérthető megfogalmazás soha nem mehet a szakszerűség rovására, az egyensúlyt azonban kihívás megtalálni – jegyezte meg.

Hozzátette, 2017 a közérthetőség éve a bíróságoknál, ami egyebek mellett azt jelenti, hogy a bírák kötelező továbbképzésébe beépül a közérthető kommunikáció fejlesztése. A tervek között szerepel továbbá – a fogyasztók igényeihez igazítva – a teljes bírósági weboldal megújítása.
 

A bírósági ügyfélcentrumok kialakításakor pedig mind a tárgyi környezetet, mind az elérhető tartalmakat – például ügyfél-tájékoztatókat – úgy alakítják ki, hogy valóban segítséget nyújtsanak az épületekbe látogatóknak – idézték az OBH elnökét.

A konferenciát az országos hatáskörű szervek kommunikációért felelős vezetőinek szervezték.

A közintézmények, egyetemek részéről megszólalt Sárközy Tamás, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanára; Antal Zsolt, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közszolgálati Média- és Kommunikáció Tanulmányok Kabinetének vezetője és Szabó József Attila, a Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ igazgatója.

 

A nemzetközi tapasztalatokról Villányi József, az Európai Parlament Magyar Fordító Osztályának vezetője beszélt.

A piaci és civil szereplők közül pedig előadást tartott Bőhm Kornél, a Spindoc Kommunikációs Hálózat szakértője; Faix Csaba, a Prezi kommunikációs vezetője; Gergely Vera, a közérthető fogalmazás szakértője; Tóth Fruzsina, az Utcajogász Egyesület jogásza és Magyari Tibor, A Város Mindenkiért csoport aktivistája.

A konferencián a világos beszédről, a közérthető jogszabályalkotásról, ügyfél-tájékoztató kiadványokról és a Prezi kommunikációs szerepéről is szó esett. Az előadásokat követően a közintézmények képviselői kerekasztal-beszélgetésen osztották meg egymással tapasztalataikat, jó gyakorlataikat – olvasható a közleményben.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

Az uniós adatvédelmi testület elfogadta a „consent or pay” modellel kapcsolatos véleményét

Az EDPB 2024. április 17-i ülésén a GDPR 64. cikk (2) bekezdése alapján a holland, a norvég és a hamburgi adatvédelmi hatóság kezdeményezésére 08/2024. számon a személyes adatok viselkedésalapú reklámozás céljából történő kezeléséhez való hozzájárulás érvényessége tárgyában a nagy online platformok által alkalmazott „hozzájárulás vagy fizetés” („consent or pay”) modellekkel összefüggésben kötelező véleményt fogadott el.