Nemzetköziség és szakmaiság


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Beszélgetés Dr. Ormai Gabriella LL.M ügyvéddel, az Ormai és Társai CMS Cameron McKenna LLP Ügyvédi Iroda vezető partnerével és a Kereskedelmi jogi, Munkajog és Adó csoport egyik vezetőjével.


Minden irodának megvan a maga öntörvényű belső kultúrája, általában a kollegák kiválasztásánál is ilyen karakterű embereket keresnek. Visszatekintve az elmúlt 27 évre hogy érzi, egyedül merész vállalkozás volt annak idején kiépíteni hosszútávra egy nemzetközi ügyvédi irodát, vagy manapság sem lenne egyszerűbb a modell?

Az akkori és a mostani időknek is meg vannak a maga kihívásai, az én pályám alakulása sem egy előre tervezett forgatókönyv szerint alakult, sőt… A gimnáziumban tanári pályára készültem, nagyon szerettem idegen nyelveket tanulni, de jogász édesapám azt mondta, hogy „Kislányom, te nem leszel német-orosz tanár Soroksáron!”.  Ekkor, az ő tanácsára választottam a jogi pályát, amit nem bántam meg. Első munkahelyemen a Pénzintézeti Központban magánszemélyek külföldi jogi ügyeivel foglalkoztam több mint tíz éven át. Nagyon érdekes és színes munkám volt, számos külföldi ügyvéddel dolgoztunk együtt egy viszonylagosan nemzetközi környezetben, ahol a nyelvtudásomat is tudtam kamatoztatni.

Ahogy időközben lazult a devizagazdálkodás és bár nem mondom, hogy tudtam előre, hogy a tervszerű devizagazdálkodás megszűnik, de éreztem, hogy másfelé kell nyitnom. Tettem egy rövid kitérőt az Általános Vállalkozási Bankba, majd 1989-ben kaptam egy telefont két kolleganőtől, akik a Komplex Külkereskedelmi Vállalatnál dolgoztak, hogy nem akarok-e csatlakozni, mert 3 emberre volna szükség ahhoz, hogy egy jogtanácsosi munkaközösséget alapítsanak. Akkortájt a Budapesti Ügyvédi Kamarában nem volt felvétel, így a jogtanácsosi munkaközösség volt az a forma, amibe a vállalati jogászok „kiszervezték” magukat. Később az Ügyvédi törvény változásával az Ügyvédi Kamara és a Jogtanácsosi Kamara összeolvadt és mindannyian ügyvédek lettünk. Később a kolléganőkkel elváltak az útjaink és 1997 január 1-el jött létre az Ormai és Társai Ügyvédi Iroda.

[multibox]

Egy praxis kiépítése komoly elkötelezettséget igényel és rengeteg munkával jár, de ugyanakkor ez egy nagyon izgalmas időszaka volt az életemnek, tömérdek ügyféllel, újonnan piacra lépő cégekkel.  Rövid időn belül egy angol ingatlan befektetőn keresztül megismerkedtem a CMS Cameron McKenna jogelődjének (McKenna &CO) egy jogászával, aki épp Magyarországon keresett ügyvédi partner irodát.

Az első közös ügyünk a McKennaval a Kisalföld című regionális lap megvásárlása volt 1989 őszén, amiben volt banki finanszírozás, újságírói részesedés, stb. Aztán amikor felállt az Állami Vagyonügynökség és elkezdődött a privatizáció, számos ügyben közösen dolgoztunk nekik, majd egy idő után úgy hozta az élet, hogy átkerültünk a befektetői oldalra és sokkal több olyan megkeresésünk volt, ahol a vevőt képviseltük. Arra törekedtünk, hogy a tranzakció után is együtt tudjunk működni a befektetővel és a céltársasággal is és ez nagyrészt sikerült is.

Filozófiájuk, hogy csak hosszútávra terveznek az ügyféllel. Ez is az organikus fejlődés velejárója? Hogyan fejlődött az iroda az évek során?

Visszatekintve az elmúlt 27 évre, 1996 és 1999 között volt egy nagyobb fejlődés az irodánkban, amely 2002-ig fennmaradt, majd jött egy kis visszaesés 2003-ban, majd egy újabb nagy fejlődés 2008-ig. Addigra leképeztük azokat a szakterületeket, amik a társirodáinknál is működtek és kiépítettük a megfelelő szakértelemmel rendelkező csoportokat. 1997-ben jött létre egy összeolvadás folytán a Cameron McKenna ügyvédi iroda, majd utána 1999-ben jött létre a CMS, amit számos vezető európai iroda alapított. Ennek a hálózatnak az integrált részeként működünk azóta is.

Mi itt Magyarországon nem csupán a tranzakciókra építettünk, ezért az esetleges visszaesések, a válság sem sújtott minket annyira. Közben az anyacégünknek a kezdeményezésére tudatosabbá tettük a szektoriális ismeretek fejlesztését is a kollégák körében.

Egy jó ideje nem csak szakmailag, hanem létszámban is a CMS a legnagyobb hazai nemzetközi ügyvédi iroda. Mi az, amiért az ügyfelek a CMS-hez fordulnak?

Az ügyfél manapság az ügyvédi piac azon területén, ahol mi dolgozunk, nagyon ritkán kötelezi el magát egy ügyvédi iroda mellett. Egy-egy nagyobb vállalat a kockázat megosztása végett diverzifikál, illetve egyes megbízásokat standard általános tanácsadásként könyvel el, míg másokat szenzitív, magas kockázattal, vagy értékkel stb. járó ügyként kezel. Így előfordul, hogy olykor kis ügyvédi irodákkal versenyzünk és nem csak a hozzánk hasonló versenytársakkal. Az a célunk, hogy egyből megértsük az ügyfél üzleti modelljét, stratégiáját, problémáját és rövid időn belül megoldást tudjunk nyújtani egy-egy kérdésre. Minden kolléga szakosodik egy-egy jogterületre és ezen felül szektorokra is specializálódik, így egy-egy ügylet vagy tranzakció kapcsán olyan szakértői csapatot tudunk felállítani, akik nem csak a jogi, de minden esetben az üzleti és a piac által diktált elvárásoknak is megfelelnek. Emellett kiváló a kapcsolat a társirodáinkkal a régióban és világszerte, gyakorlatilag napi szinten dolgozunk együtt, közösek a képzéseink és összehangolt csapatként funkcionálunk.

Dr. Ormai Gabriella

Mit gondol az egyre népszerűbbé váló panelekről?

Valóban egyre inkább terjed és népszerű az ún. panel, amely során az ügyfelek több ügyvédi irodával szerződnek le, amelyek közül kiválasztják majd az egyes projektek, tranzakciók kapcsán felkérésre kerülő tanácsadókat. Ahogy korábban is említettem ez jó példája annak, hogy a cégek úgy tartják, kockázatos számukra csak egy ügyvédi irodával együttműködni.

A panel kiírások, pályázatok alkalmával a cégek felmérik az egyes irodák szakmai tudását, valamint a volumen ígéretével sokkal előnyösebb árakat képesek kitárgyalni. Ezeket a paneleket évről-évre vagy pár évente felül is vizsgálják. A bekerülés azonban még nem minden, ez még csak egy belépőkártya, nem jelenti azt, hogy automatikusan megbízást fogunk kapni az adott cégtől. Sokat kell tenni a jó kapcsolat kialakításáért és fenntartásáért. Megfelelő árazással, jó teljesítménnyel és szaktudással lehet igazán megalapozni egy sikeres munkakapcsolatot, mindig a megfelelő megoldást és ár-érték arányt nyújtani, hogy mind az ügyfelek, mind az irodák megtalálják számításaikat.

A CMS számos régiós és össz-európai panelen van rajta. Ez segíti az Önök munkáját vagy ugyanakkor meg is nehezíti a feladatot?

Egyrészt segíti a munkánkat, hiszen így nagyobb esélyünk van felkéréseket kapni lokális vagy akár határokon átnyúló megbízásokra, de ugyanakkor nem jelent garanciát a tényleges munkára. Sok esetben a helyi vezetőség (jogi és üzleti) nem rendelkezik megfelelő információval arról, hogy mely ügyvédi irodák szerepelnek a panelen, illetve ha rendelkezik is, nem feltétlenül van kötelezettségük ezen ügyvédi irodákkal együttműködni. A helyi szintű kapcsolat kialakítása elengedhetetlen egy panel sikeres működéséhez ügyvédi oldalról.

Ezek szerint a hozzáadott érték és az, hogy az ügyféllel való kommunikálás a cégen belül testreszabott a CMS erőssége?

Nem egy általános modellt követünk. A munkát jól elvégezzük, de ennél sokkal többet teszünk. Fontos például tudnunk, hogy egy nagyvállalat belső jogászának milyen speciális igényei vannak. Sokszor nagy a stressz, nyomás nehezedik rájuk mindenféle szempontból, az iroda feladata, hogy ezt felismerje és testre szabott együttműködési formákat kínáljon, legyen szó akár a belső jogi csapatok képzéséről, speciális számlázási és riportálási igényekről vagy másról. Úgy gondolom, hogy ezen a területen jól teljesítünk és a kollégáink maximális hozzáértéssel és megfelelőképpen kezelik ezeket a helyzeteket.

Próbálják is keresni, hogy mi az ügyfél igénye?

Természetesen. Gyakori, hogy az ügyfelek azt kérik, hogy a jogi tanács akár mobiltelefonon keresztül is olvasható legyen, azaz rövid és lényegre törő indoklást várnak el, amely figyelembe veszi az üzleti szempontokat is. Egy másik példa – és azt gondolom, ezen a területen kiemelkedően teljesítünk -, hogy a belső jogászok, főként azok a jogász kollégák, akik esetleg több országért is felelősek, gyakran kapnak több országot érintő jogi feladatokat, amelyek komoly koordinációt igényelnek. Ezen akár adatvédelmi, szabályozási vagy versenyjogi kérdések megválaszolására viszonylag rövid idő áll rendelkezésükre. A CMS a hasonló időigényes és sokszor komplex feladatokat kiválóan tudja megoldani.  Az ügyfél egy kapcsolattartónak elmondja, hogy milyen jogi tanácsra van szüksége, mely jogterületeket érintően, utána ezt az adott a témafelelős formába önti, esetleg vázlatot is ad hozzá, kijelöli azt az országot, ahol azt a kérdést a legjobban és leghatékonyabban tudják megválaszolni. Az összegzést megküldjük a többi országnak összehasonlításra, észrevételezésre, így egységes, átfogó és könnyen értelmezhető tanácsot tudunk nyújtani akár tíz, húsz, de sokszor több országra is, amelyet a belső jogász egyszerű módon tovább tud küldeni házon belül.

Hogy tudnak, próbálnak gyorsan reagálni a piaci igényekre?

Az üzleti reggelik nagyon népszerűek, mindig egy aktuális és izgalmas témát dolgozunk fel interaktívan. Az ügyfelek szeretik és igénylik az ilyen eszmecseréket és értékelik, hogy egy-egy számukra releváns és érdekes új jogi változást összefoglaló jelleggel be tudunk mutatni nekik, esetlegesen a saját iparágukban felmerülő speciális igények figyelembevételével. Emellett, számos német ügyfelünk van, nagyon népszerű a German Desk csapatunk, van egy kínai kollégánk is, illetve az utóbbi években a büntetőjogi csoportot is létrehoztuk, mivel számos kérdés merült fel a sértetti oldalon. A Brexit témakörben is gyorsan reagáltunk, már a szavazás előtt hónapokkal létrehoztunk egy interaktív felületet a honlapunkon, amely folyamatos tájékoztatást nyújtott, nyújt a brit és brit érdekeltségekkel rendelkező cégek számára. Ezen oldalunk a szavazást követően is folyamatosan frissül és próbálja felkészíteni a cégeket a jövőbeni változásokra. Az irodánk teljes körű szolgáltatást nyújt, azaz minden kérdésre megpróbáltunk szaktudást kiépíteni, legyen az adó, bankjog, közbeszerzés, informatikai jog, szellemi tulajdonjog, versenyjog, adatvédelem, munkajog, peres ügyek, vám, állami támogatás vagy biztosítási jog. Fel vagyunk mindenre készülve és minden egyes területre több szakemberünk is van. Sokat publikálunk hazai és külföldi szaklapokban magyar, angol és német nyelven, számos együttműködésünk van kiadókkal, központi és helyi hírleveleink is népszerűek. Az angol nyelvű jogszabályi változásokról rövid híreket adó honlapunk díjat is nyert különböző rangos nemzetközi fórumokon.

2014-ben elnyerték Az Év Pro Bono Ügyédi Irodája címet. A segítségnyújtás az irodában alapvető dolog vagy elvárás?

Nálunk szerencsére a Pro Bono tevékenység magától indult el, mostanra a feladatok mennyiségének és számának köszönhetően azonban egy sokkal rendszerezettebb formában működik. A társadalmi elvárásokat és ügyfeleink igényeit tekintve ez manapság szinte kötelező minden iroda számára. Anyacégünkkel szemben az ügyfelek kifejezetten ilyen elvárást támasztanak egy panel összeállításánál. Komoly kérés az, hogy mutassuk be, hogy mit teszünk a közjó érdekében. Alapítványokat, egyesületeket támogatunk, kísérjük az ő életüket, valamint a PILnet rendszerbe is bekapcsolódtunk évekkel ezelőtt, így Tőlük is megkapjuk az összes felvehető pro bono feladatot és a kollegák maguk jelentkeznek, hogy ezt, vagy azt a munkát meg akarják oldani a szabadidejükben. Továbbá a pro bono munkát olyan országokban is népszerűsítjük, ahol ez még nem annyira elterjedt. Nemrég járt nálunk egy moldáv küldöttség, akiknek ebben tudtunk példát mutatni, tanácsot adni. A cég eddig 20 szervezetet támogatott, köztük a Special Olimpics-ot, a War Child-ot, itthon mi alapítottuk az idén 20 éves Piros Orr Bohócdoktorok Alapítványt, valamint kuratóriumi tagja vagyok a Csemete Alapítványnak is. Az irodában az egyetemistáinkat is erre neveljük, hogy a pro bono munka egy alapvető dolog.

 

Dr. Ormai Gabriella

1975-ben az ELTE ÁJK-n diplomázott, 2010-ben a Suffolk Egyetemen U.S. és nemzetközi üzleti jogi szakon (LL.M. képzés) szerzett oklevelet. A Pénzintézeti Központban kezdte a szakmai pályáját, majd a rendszerváltáskor rövid ideig jogtanácsosi munkaközösségi formában dolgozott, 1996-ban megalapította az Ormai és Társai Ügyvédi Irodát. Szakterületei a kereskedelmi jog, munkajog, adózás, biztosítási jog, peres ügyek és társasági jog. Számos szervezetben vállal aktív szerepet, elnökségi tagja volt 10 éven keresztül a Brit Kereskedelmi Kamarának, valamint az Ernst & Young „Az Év Üzletembere Díj” független bírálóbizottságának. Angolul, németül, olaszul és franciául beszélő kiváló ügyvéd-üzletasszony rendszeresen tart előadást konferenciákon. Férje szintén ügyvéd. Szabadidejében olvas, kertészkedik. Szereti a szép környezetet és ezért sokat is tesz.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.

2024. április 23.

A hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások versenyre gyakorolt káros hatásai és kivételes körülmények közötti alkalmazhatósága 

A Közbeszerzési Hatóság Elnöke a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás kapcsán hangsúlyozza, hogy az ajánlatkérőknek a közbeszerzési eljárás előkészítése során, az eljárásfajta kiválasztásakor törekedniük kell a gazdasági versenyt támogató beszerzési megoldások és eljárásfajták alkalmazására. Az ajánlatkérők formális indokok alapján nem alkalmazhatnak hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást.