(Ügyvéd)Marketing trendek 2015-ben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Minden évben több tucat listát olvashatunk, mely az adott iparágon belüli trendekkel, előrejelzésekkel foglalkozik. Nem kivétel ez alól a marketing és a pr sem. Lássuk, mik az általunk legfontosabbak ítélt trendek és mi alkalmazható ezek közül az ügyvédekre Magyarországon.


Globalizáció helyett lokalizáció (és perszonalizáció)

Egyre több vállalat ismeri fel és alakítja át üzleti modelljét és kommunikációját a helyi üzleti és kulturális szokásokhoz alkalmazkodva. Ritkán igaz, hogy egy országokon, kontinenseken és kultúrákon átívelő kampány mindenkit ugyanazzal a hatékonysággal érjen el. Két megoldás létezik – vagy helyi szokásokhoz, hangvételhez igazítják egy globális kampány részleteit, vagy lokális, más helytől független kampányokat és üzeneteket vezetnek be. Ez lehet kontinensre, országra vagy akár régióra is optimalizálva.

Mit szűrhetnek le ebből az ügyvédek? Nincsenek globális jogi megoldások. Vannak ügyvédi területek, melyek alapvetően nagy, nemzetközi irodákhoz köthetők – ilyenek a jelentős, akár országokon áthúzódó M&A ügyletek. Léteznek vegyes területek, mint például a bankjog, mely nemzetközi trendeket és helyi sajátosságokat is tartalmazhat. A peres ügyek tipikusan országok jogrendszeréhez köthető területek – a nemzetközi vitarendezést nem ideértve. Az irodáknak meg kell találniuk azt a területet, amiben ők erősek lehetnek, amiben valami egyénit tudnak nyújtani. Nem kell mindenhez érteni egy kicsit – elég néhány dologhoz, de nagyon.

Mindenki pr-es

Egyre inkább tapasztalható, hogy elmosódnak a határvonalak a marketing, pr és sales funkciók között. Sok szervezetben jönnek létre integrált csapatok, amelyek együttesen látják el a korábban szétválasztott funkciókat. Ezek a cégek felismerték, hogy ezek nem elkülönülő, hanem folyamatosan egymásra ható és egymást alakító funkciók.

Az ügyvéd egyszemélyben látja el ezeket a funkciókat. Kommunikál, elad, ügyfelet szerez és megtart. De mint minden szervezetnek, az ügyvédnek vagy ügyvédi irodának is meg kell osztani a feladatokat. Nem tud valaki egyedül a fenti feladatokkal és a munkájával is foglalkozni úgy, hogy ne menjen egyik a másik rovására.

Átláthatóság

Az utóbbi évek (főleg a 2008 körüli) vállalati botrányai és kommunikációs válsághelyzetei egyértelművé tették, hogy a transzparencia hosszú távon kifizetődő.

Az ügyvédeknél ez leginkább a számlázás során érhető tetten. Az ügyfelek egyik leggyakoribb panasza az átláthatatlan számlázási rendszer, főleg, ha óradíj alapú a szolgáltatás. Bár a trendek egyre inkább az óradíjak ellen dolgoznak (ld. Richard Susskind: Az Ügyvédség vége), ha csak ezen az ügyvéd-ügyfél ütközőponton változtatnak az ügyvédek, sokkal nagyobb elégedettségi fokkal távozhat az ügyfél.

Marketing technológusok ideje

Ez kapcsolódik a kommunikációs területek összevonásához. A marketingből és üzleti kommunikációból egyre nagyobb szeleteket hasít ki a digitális technológia. Mint sok modern szakmában, a kommunikációs szakemberek tudása is folyamatos fejlesztést igényel, egy 10 évvel ezelőtti tudás vajmi keveset ér a mai környezetben. A digitális és mobil megoldások, a közösségi média mind speciális tudást igényelnek, így nem csak kommunikációs, de technológiai szakemberként is meg kell állniuk a helyüket.

Ez az ügyvédek világára is igaz. Az online felületek mind különböznek, mindegyikhez kell egy kis extra tudás és információ, amit a folyamatos jogi továbbképzés mellett el kell sajátítaniuk az ügyvédeknek, amennyiben egyedül, külső segítség nélkül próbálják online jelenlétüket menedzselni.

Belső kommunikáció és employer branding

Régi kommunikációs funkció, melyről újra divat lett beszélni. Sokáig (talán máig tartó) vita témája, hogy egy szervezet belső kommunikációjáért ki felel: a HR vagy a kommunikációs osztály? Mindkettő mellett felhozhatók érvek, a kommunikációs szakember nyilvánvalóan az utóbbi mellett teszi le a voksát. De el kell-e dönteni egyáltalán? A HR nem része a fenti integrált vállalatirányítási filozófiának? Főleg ha a cég munkavállalók szerinti márkázása, az employer brandig is bekerül a képbe? Véleményem szerint a válasz egyértelmű igen. Mindenki pr-es, a munkavállaló is. Ő is beszél a cégéről, meghatározza a mindennapjait, a hangulatát – ezáltal a vállalatról alakít ki képet a saját életén keresztül az ismerőseiben, barátaiban.

Ez egy ügyvédi irodára is igaz. Hogyan bánik a partner az ügyvédekkel, hogyan bánik az ügyvéd az ügyvédjelöltekkel? Az ügyvédi iroda egy márka, az egyéni ügyvéd pedig maga a személyes márka. Ki kell zárni minden olyan külső hatást, ami rombolhatja ezt a márkát. Miért ne kezdhetné ezt a legolcsóbb és legkönnyebb módszerrel, azzal, hogy hogyan bánik a kollégáival?

Richard Susskind: Az ügyvédség vége?

Richard Susskind: Az ügyvédség vége? c. könyve magyar nyelven a Wolters Kluwer Kft. kiadásában jelent meg.

A kötet most jelentős, 84%-os kedvezménnyel vásárolható meg mindössze nettó 1000 Ft-ért.

További információ és megrendelés >>

Tartalom-marketing és történetmesélés

Szinte marketinges közhely, de meg kell említeni – akkora a reklámzaj, hogy ki kell tűnni. Egy jól felépített történet jobban megragad a fejekben, mint egy szlogen, egy ajánlat vagy egy akció.

Az ügyvédeknek ez egy csodás lehetőség, a hazai jogi környezet és annak dinamikus változása számtalan lehetőséget teremt az elemzésre, magyarázatra, megszólalásra. A téma az utcán hever, csak meg kell találni. Akár egy kis segítséggel, tematizálással, az igény felébresztésével, de kommunikálni nem csak szabad, de elengedhetetlen. Egy amerikai felmérés szerint az olyan üzleti oldalak, melyeken blog is található 67%-kal több lead-et, potenciális üzletet generálnak havonta, mint egy blog nélküli oldal.

Mobil

2014 végén 13% fölött volt a mobiltelefonról történő honlaplátogatások aránya Magyarországon, de például a Facebookot világszerte a felhasználók 80%-a mobilról is használja. Az okostelefont használók aránya 40%-osra nőtt, ez 10%-os növekedés az előző évhez képest, bár még így is lemaradunk az USA 75%-os arányától. De tény: minden vállalkozásnak fel kell készülnie mobilos megoldásokkal ezekre a potenciális ügyfelekre, vásárlókra, látogatókra.

Az ügyvédeknél ez viszonylag egyszerű művelet, ha az alapok rendelkezésre állnak – mobilra optimalizált weboldal a kiindulási pont. Bár a hazai ügyvédségnél sajnos az első lépés a saját honlap lenne, és tapasztalatink szerint még ebben is komoly lemaradással küzdünk.

Microtargeting

Egy olyan stratégiáról beszélünk microtargeting esetén, amikor egy egészen kis csoportot vagy akár az egyént célozzuk ajánlattal, megoldással. Ehhez mélyrehatóan kell ismerni a célszemély(eke)t, hogy pontosan tudjuk célba juttatni az üzenetet. A további cél lehet ezeken az egyéneken keresztül eljuttatni az üzenetet egy nagyobb célcsoporthoz – tipikusan ilyen példa egy terület véleményvezéreinek megtalálása.

Ügyvédeknél ez szintén hatásos technika lehet, amennyiben egy szűk területre specializálódott szakemberről beszélünk. Így az ügyfélszerzési stratégia egészen precíziós, akár cégre vagy egyénre szabható is lehet, hiszen akár név szerint tudhatjuk, hogy kivel akarjuk megismertetni a szaktudásunkat. Természetesen itt is nagy segítséget nyújtanak a különböző online és közösségi megoldások.

A print erősödése

Egyes vélemények szerint reneszánszát éli a nyomtatott sajtó. Ennek oka, hogy az online zaj és tartalomdömping miatt jobban megválogatják az emberek, hogy mit és hol olvasnak. Ezért a nyomtatott sajtó egyfajta prémiumtermékké lép elő, de nem csak az üzleti és gazdasági kiadványok terén, de a divat, művészeti vagy építészeti magazinok közt is megtalálhatók a prémium minőségűek.

Ez pompás terület a viszonylag konzervatív ügyvédség, és az általuk célzott üzleti kör számára. Egy megfelelő szakmai minőségű, informatív sajtócikk a megfelelő kiadványban, sajtóorgánumban sokkal eredményesebb lehet, mint számos online megjelenés.

A sajátos jogi trendek

Weboldal

Sajnos ki kell mondani, hogy a magyar ügyvédek körében a weboldal még mindig nem egyértelmű kommunikációs eszköz, hanem versenyelőnyt eredményező beruházás. Remélhetőleg ez folyamatosan változik és idén is nőni fog az ügyvédi weboldalak száma.

Kluwer International
Külföldi jogi e-könyvek

 

Egy kattintásra Öntől!

 

Közösségi média

Sok ügyvéd – tisztelet a kivételnek – egy Facebook oldallal le is tudja a közösségi médiabeli jelenlétét. Jó esetben párhetente kirak egy érdekesnek ítélt jogi hírt, a látogatók száma pedig beáll valahol a 120 fős létszámnál. Mondani sem kell, hogy ez így kevés. Döntsük el, hogy egyáltalán érdemes-e a közösségi médiában jelen lenni? Milyen felületeken? Milyen stratégia mentén? A Facebook kegyetlenül bünteti a rossz tartalmakat: láthatatlanná válnak idővel. Szakértő segítség nélkül sajnos a legtöbb ügyvédi Facebook oldalra ez a sors vár.

A LinkedIn nevű üzleti közösségi oldalon talán még rosszabb a helyzet, megdöbbentően kevés ügyvéd képviselteti magát akár személyes, akár céges profillal. Aki igen, az pedig sajnos nem megfelelően. Hatalmas lehetőségek rejlenek ezekben a felületekben: viszonylag kevés pénzráfordítással, de megfelelő szakértelemmel igen hasznos kommunikációs csatornákká válhatnak az avatott kezekben.

Jogi ranglisták

Főleg a közepes és nagy ügyvédi irodák számára értékes kommunikációs eszköz, de részükre elengedhetetlen. A vállalati jogászok jelentős része támaszkodik az ügyvédi irodák kiválasztása során ezekre a nemzetközi összehasonlító listákra. Hatalmas előnyük, hogy ingyenes az azokon való részvétel, de a szerkesztők meg is válogatják, hogy ki kerül be egy adott terület szakértőjeként. Ezért egyre fontosabb szerepe van a szakértő tanácsadóknak a „beadványok” (submissions) elkészítésében, akik tisztában vannak azokkal a részletszabályokkal, hogy a szerkesztők milyen információt tartanak fontosnak, és miket nem – sokszor az ügyvédek máshova helyezik a hangsúlyokat, és ez rosszabb helyezéshez vezethet.

Média kapcsolatok

Egy olyan szigorúan szabályozott piacon, mint a magyar ügyvédreklám is megvannak a hatékony és szabályos, az Ügyvédi Kamara etikai szabályzatával összhangban lévő sajtó-megjelenési lehetőségek. Az ügyvédi marketing a legritkább esetben egyenlő a reklámmal – sokkal inkább a pr területe, melynek része a sajtókapcsolatok menedzselése. Költséghatékony és nem megfelelően kihasznált eszköze ez a magyar ügyvédségnek – bár a trendek arra engednek következtetni, hogy egyre többen ismerik fel az egyre erősödő versenyhelyzetet, amire szabályos, az ügyvédi tevékenységgel összeegyeztethető, de hatékony eszközökkel kell reagálni. Mint bármely fenti eszköz, a médiakapcsolatok tervezése sem szabad, hogy ad hoc módon történjen, stratégiának és tervezésnek kell a háttérben állnia – akár egy évre előre is.

CRM

Mi köze az ügyfélkezelő rendszernek (CRM) a marketinghez? A marketing nem egyenlő a reklámmal. A marketing része az a szervezeti tevékenység, mikor a vállalaton kívüli piaci információkat feldolgozva fejleszti a saját üzletét. Ennek része a piackutatás vagy a versenytárselemzés, de az információk feldolgozásának kezdete a saját ügyfelekről elérhető információk rendezése. Mikor dolgoztunk neki, milyen ügyben, mennyi ideig, milyen konstrukcióban, mennyi pénzért? Megérte? Ezek olyan információk, melyek túlmutatnak az ügyfélnyilvántartó excel tábla hatáskörén és használhatóságán.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Jogi tudatosság a profit érdekében

Megalakult a KKVHÁZ Jogi Bizottsága Dr. Gábriel Gyula ügyvéd vezetésével, aki a Bogsch és Társai Ügyvédi Iroda irodavezetője. A Bizottság célja, hogy felhívja a KKV-k figyelmet a jogi tudatosságra, hogy a jogi munka ne legyen tűzoltás.

2024. április 15.

Felszámolná a nemek közötti bérszakadékot az EU

A bérek átláthatóságáról szóló európai uniós irányelv hamarosan részletes jelentésre kötelezi a közép- és nagyvállalatokat a női és a férfi dolgozóik fizetéséről. Az Európai Bizottság döntése értelmében a kikért adatok alapján akár bírósági pert is indíthatnak majd a hátrányosan érintett alkalmazottak – hívja fel a figyelmet az EY. A tanácsadócég kollégái arra ösztönzik a társaságokat, hogy minél hamarabb világítsák át a szervezetüket, és szükség esetén tegyék meg a bérszakadék megszüntetéséhez vezető lépéséket.