A legaltech ipar robbanását hozhatja a koronavírus Koronavírus

Az USA által bevezetett európai beutazási tilalom, amelynek célja a koronavírus elterjedésének korlátozása, hatással lehet a nemzetközi legaltech cégek és az alternatív jogi szolgáltatók működésére, de végül megerősödve jöhetnek ki a járványból.

A világjárvány már most érezteti hatását a legaltech piacon. Az USA múlt pénteken vezetett be 30 napos beutazási tilalmat az Európából érkezők számára. A tilalom eredményeképpen a legaltech cégek is arra kényszerülnek, hogy új szintre emeljék a távoli együttműködési és kommunikációs eszközök használatát.

Chris DeConti, a jogi menedzsment szolgáltatásokat nyújtó cég stratégiai vezetője elmondta, hogy a társaság összes alkalmazottját az otthoni munkavégzésre állították át, amely azt jelenti, hogy a mintegy 500 munkavállaló, a világ különböző pontjairól látja el feladatait. A cég üzleti tervét újra kellett gondolni, mert a régi terv az elmúlt hetekben teljesíthetetlenné vált, a koronavírus növekvő hatásai miatt.

„Meg kellett vizsgálnunk, hogy az alapvető munkafeltételek biztosítottak-e, például mindenkinek van-e működő laptopja, amelyet be lehet üzemelni a munkavégzés érdekében és csak egy kis takarítási munkával. Életbe léptettük a módosított üzleti tervet, amelynek a legjobb tesztje az lesz, hogy a mostani körülmények között is megállja-e a helyét. – mondta DeConti.

De nem minden legaltechcég készült fel arra, hogy a munkavállalók tudjanak otthonról is dolgozni. Liam Brown, az Elevate elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalatnak a beutazási tilalom bejelentésekor azonnal lépnie kellett, annak érdekében, hogy minden külföldi munkavállaló vissza tudjon térni az USA-ba. Brown jelezte, hogy megpróbál „megfelelő” választ adni a világjárványra – ha az embereknek otthonról kell dolgozniuk, hogy magukról vagy rokonaikról gondoskodni tudjanak, akkor ezt a cég biztosítani fogja.

Ami a cég napi működését illeti, na beutazási tilalom egyelőre nem okozott problémát. Az Elevate több székhellyel rendelkezik és szolgáltató központokat is működtet szerte a világon, így Európában is. Egyelőre nehéz megjósolni, hogy a vírus hogyan befolyásolja majd a munkavégzési feltételeket.

„Lesz-e üzleti hatása a vírusnak? Azt hiszem, lesz, de csekélyebb hatást várok. Inkább olyan hatással számolok, hogy a munkavállalóinknak gondoskodniuk kell a családjukról, mert az iskolákat bezárják itt is, vagy gondoskodniuk kell az idősebb szüleikről. ”- mondta Brown.

Meena Heath, a QuisLex jogi szolgáltató marketing igazgatója hasonló aggodalmait osztotta meg. Szerinte a munkavállalók egészsége befolyásolja a világ vállalatainak működését. Ennek ellenére maga a beutazási tilalom nem jelenthet komoly veszélyt a QuisLex üzleti tevékenységére. Ugyan a társaságok képviselői rendszeresen találkoznak személyesen az ügyfelekkel kapcsolatépítés miatt, de egymással többnyire online kommunikációs platformokon egyeztetnek.

“Jelenleg nem a legaltech cégeknél látok problémát, hanem sokkal inkább a jogi tevékenységet végző ügyvédi irodáknál, mert ott nagy váltást jelent, hogy az emberek nem tudnak munkába menni, ezért váltani kell.” – mondta Heath.

De nem jelenthető ki, hogy egy legaltech cégre sincs hatással a beutazási tilalom. Az AbacusNext például nemrégiben új irodát nyitott Londonban, és azt tervezte, hogy a san diegó-i irodájából fog majd embereket küldeni a londoni iroda beindítására. Ezeket a terveket, valamint a különféle munkavállalói és partneri találkozókat és tervezett termékbemutatókat azonban törölték.

„Most már online találkozók sorozatán vagyunk túl, amelyhez a Microsoft Teams szoftvert, vagy a Google meeting szoftverét használjuk. A meetingeket felvesszük, jegyzőkönyvet készítünk róluk, így győződünk meg arról, hogy abban minden információ szerepel, amelyet megosztunk egymással ”- mondta Tomas Suros, az AbacusNext globális jogi termékmarketing-igazgatója.

Természetesen azt is meg kell jegyezni, hogy a beutazási tilalom nem csak a legaltech cégeket érinti, hanem azt is, hogy az ügyfelek igénybe veszik-e a legaltech termékeket. Jake Heller, a Casetext vezérigazgatója elmondta, hogy az általános gazdasági visszaeséstől félő ügyfelek már elkezdték átszervezni az üzleti terveiket és egyre nyitottabbak a különféle automatizált megoldásokra, amelyek segíthetnek a költségek fedezésében.

A legaltech cégek számára ez új lehetőséget és még több új ügyfelet jelent. Heller elmondta, hogy különösen a Fortune 500-ban szereplő nagy cégek keresik a kiadáscsökkentési lehetőségeket, így természetesen a jogi költségcsökkentés is előtérbe került. “Különösen sok nagy ügyvédi irodával dolgoztunk eddig, de úgy vélem, most számunkra sokkal érdekesebbek a vállalati jogtanácsosok” – mondta.

(law.com/legaltechnews)

Kapcsolódó cikkek:


A koronavírus-járvány munkajoga
2020. március 13.

A koronavírus-járvány munkajoga

Egyre komolyabb készültségi helyzet van idehaza is a járvány miatt. De vajon milyen jogai vannak egy munkavállalónak, és milyen egy munkáltatónak karantén idején? Egyáltalán, mikor lehet karantént kihirdetni és ki viseli a költségeket? E kérdésekre igyekszik választ adni összefoglalónkban dr. Kricskovics-Béli Boglárka ügyvéd a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda munkatársa.

Munkáltatói kisokos a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetre
2020. március 13.

Munkáltatói kisokos a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetre

Milyen hatással van a vírus a munkaviszonyra? Milyen praktikus tanácsok adhatók? Melyek a munkáltatók és a munkavállalók alapvető jogai és kötelezettségei? Mik a vis maior munkajogi vonatkozásai? Melyek a hatósági zárlat esetén irányadó szabályok? Ezekre és sok más kérdésre ad választ a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda összeállítása.