Egyeduralkodó-e az Amazon az online piacon? Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bizottság szerint az Amazon olyan információkhoz fér hozzá, amellyel kizárhatja a versenyt az online piacon.


A koronavírus járvány sok más vállalkozással ellentétben nem jelentett rossz óment az Amazon számára. A részvényeik ára március óta emelkedett és múlt héten rekordárfolyamot ért el. Kiderült, hogy az online kereskedelem nem rossz üzlet, ha minden fizikai boltot bezárnak.

De egyre több kormány teszi fel a kérdést, hogy az Amazonra nem nőtt-e túl nagyra. A cég vajon nem él vissza a piaci erőfölényével?

Az EU most indít majd vizsgálatot az Amazonnal szemben a feltételezett versenyellenes magatartások miatt. Ez sok pénzbe kerülhet az Amazonnak, és változásokat hozhat az ügyfeleknek kínált vásárlási élményben.

Az EU álláspontja

Az EU a versenyjogi problémát az Amazon kettős szerepében látja. Egyrészről a cég egy online kereskedelmi platformot üzemeltet, és ezen a platformon saját termékeit is árulja. A kritika szerint tehát a cég az értékesítésben és a platform üzemeltetésében is érdekelt, így képes befolyásolni az online kereskedelmet.

Az Amazon vizsgált magatartása

Az EU legfőbb aggodalma, hogy az Amazon hogyan használja azokat az adatokat, amelyekhez hozzáfér. A cég harmadik felek olyan érzékeny kereskedelmi információihoz fér hozzá, mint  például a mennyiség és az ár. A vizsgálat legfőbb kérdése az, hogy az Amazon ezeket az adatokat felhasználja-e tisztességtelen előnyszerzésre?

A The Wall Street Journal korábban arról számolt be, hogy az Amazon hozzáférést kapott harmadik felek adataihoz saját termékei fejlesztése érdekében. Másképpen fogalmazva, az Amazon megvizsgálhatja, hogy milyen termék fogy a legjobban az oldalán majd egyszerűen lemásolhatja és értékesítheti azt a saját felületén.

A másik feltételezett jogsértés a kapcsolódó termékekre vonatkozik. Ha az Amazonon vásárolunk, akkor a megvásárolt termékekhez hasonló vagy azokat kiegészítő termékeket ajánl az oldal, a „Buy Box” elnevezésű felugró ablakban. Ha értékesítő cég vagy, akkor rendkívül előnyös. ha az Amazon Buy Box-a a te termékedet dobja fel a vásárlónak.

A vizsgálat kérdése az, hogy az Amazon vajon tisztességtelenül reklámozza-e saját termékeit a harmadik felek rovására.

Az Amazon álláspontja

Az Amazon azzal védekezik, hogy rengeteg olyan vállalkozás van, amely értékesítőként és beszállítóként is tevékenykedik. A Tesco és a Sainsbury’s például mind a saját márkás termékeket árusítanak üzleteikben. Arra is hivatkoznak, hogy a márkanevek nem versenyellenesek, sőt a fogyasztók számára is megteremtik a választás lehetőségét.

Az Amazon BBC-nek adott nyilatkozatában így fogalmazott: “Szigorúan megtiltjuk alkalmazottaink számára, hogy nem nyilvános, eladó-specifikus adatokat használjanak annak meghatározására, hogy milyen saját márkás termékeket fejlesszünk és értékesítsünk”. A vállalat jelezte, hogy a weboldalon már közzéteszi az egyes termékek online értékesítési adatait (ez az „Alapvető befolyásoló tényezők” menüpont alatt érhető el).

Milyen hatása lehet a vizsgálatnak?

Az Amazon kritikusai szerint a vizsgálat célja, hogy meghatározzák az online piac jogi kereteit.

De még mindig nem teljesen egyértelmű, hogy ha az Amazont meg is bírságolják, akkor az, hogyan befolyásolja a cég üzleti modelljét vagy általában az online vásárlást.

Augustin Reyna, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet képviselője, a BBC-nek azt mondta, hogy “A kérdést közép- vagy hosszú távon kell megközelíteni és azt kell megnézni, hogy ha az Amazon tovább folytathatja a kereskedelmi gyakorlatát, akkor a piaci pozícióját megerősítve, korlátozhatná-e a versenyt és emelhetné-e az árakat.”

A tervezett bírság összege még a héten nyilvánosságra kerülhet. Az Európai Bizottság azonban a vizsgálat lezárásáig nem ad több információt a folyamatban lévő vizsgálatról. A bírság maximális összege elvileg az Amazon globális árbevételének 10% -áig terjedhet, amely körülbelül 19 milliárd dollár.

Ez még az Amazon számára is érezhető összeg lenne. De mostanában nem lesz döntés az ügyben. Várhatóan majd csak jövőre hozzák meg a döntést, amellyel szemben az Amazon szinte biztosan fellebbezni fog.

Mi vár az Amazonra?

Más országok is érdeklődtek az EU izgalmas, a techóriásokat érintő vizsgálatai iránt. Az EU 2017-ben 2,1 milliárd fontnak megfelelő pénzbírságot szabott ki a Google-ra a riválisokra mutató keresési találatok elrejtéséért. Az EU ugyan kitett a techóriásoknak, de ez nem jelenti azt, hogy mindent elnéz nekik.

Az eu-s vizsgálatok pedig hosszú távon fájhatnak ezeknek a cégeknek. A hétvégén arról számoltak be, hogy Kaliforniában és Washingtonban a hatóságok vizsgálják az Amazon harmadik személyek termékeire vonatkozó üzleti gyakorlatait. Jelenleg is sok versenyjogi vizsgálatot folytatnak az Egyesült Államokban az Amazon és a többi nagy techcéggel szemben.

(bbc.com)




Kapcsolódó cikkek

2021. szeptember 16.

A színház nem kérheti a védettség igazolását

A NAIH állásfoglalásában felhívta a figyelmet, hogy a koronavírus elleni védettség ténye egészségügyi adatnak minősül, amelynek kezelése a GDPR rendelkezései szerint alapvetően tilos.

2021. szeptember 16.

3+1 tipp a lánctartozás ellen

Néhány praktikus megoldás, amivel elkerülhetők a lánctartozás okozta nehézségek az act Bán és Karika Ügyvédi Társulás szakértőjétől.

2021. szeptember 16.

PK vélemény a felülvizsgálat engedélyezésével kapcsolatos egyes kérdésekről

Az egyfokú járási hivatali eljárások megteremtésével összefüggő módosításáról szóló 2019. évi CXXVII. törvény újításaira és a Pp. hatálybalépését követő tapasztalatokra figyelemmel szükségessé vált a felülvizsgálat engedélyezésével kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 2/2017. (XI. 13.) PK vélemény felülvizsgálata, melynek eredményeként a Kúria elfogadta a 1/2021. (VII. 12.) PK véleményt a felülvizsgálat engedélyezésével kapcsolatos egyes kérdésekről.