Egyre inkább szankcionálják a zöldrefestést


A tőkepiaci szereplők fenntarthatósággal kapcsolatos gyakorlatának félreérthető bemutatása egyre inkább szúrja a hatóságok szemét – ez derül ki dr. Horváth M. András publicisztikájából, amely a Világgazdaságban jelent meg.

Az Értékpapír-felügyeletek Nemzetközi Szervezete (IOSCO) a zöldrefestés (greenwashing) jelenségét úgy határozza meg, mint egy pénzügyi intézmény fenntarthatósággal kapcsolatos gyakorlatainak vagy egy befektetési termék fenntarthatósággal kapcsolatos tulajdonságainak félreérthető bemutatása. Fontos hangsúlyozni, hogy a fenntarthatóság nem kizárólag környezetvédelmi szempontokat takar. Inkább közelebb áll – a közelmúltbeli jogalkotásra tekintettel a pénzügyi piacokon nagy jelentőségre szert tett – ESG (Environment, Social, Governance) fogalomhoz. Így lefed olyan területeket is, mint például a pénzügyi intézmény munkaszervezetén belül az egyenlő bánásmódra, sokszínűségre és befogadásra vonatkozó gyakorlatok.

A zöldrefestés a pénzügyi piacokon többféleképpen is megvalósulhat: nemcsak a klasszikus marketing, hirdetések és kereskedelmi kommunikáció formájában, de nyilvános közlemények és nem pénzügyi közzétételek formájában, akár befektetési termékek elnevezése vagy összetétele útján is. Ráadásul a zöldre festésnek a fogyasztóvédelmi szankciókon messze túlmutató következményei is lehetnek. Így például tőkepiaci visszaélést is megvalósíthat, mivel a fenntarthatósággal kapcsolatos információk jelentősen képesek befolyásolni a részvények árát. Felmerülhet a vállalkozás vezető tisztségviselőinek a felelőssége is valótlan fenntarthatósági állítások kapcsán.” – írja a szerző.

dr. Horváth M. András írásában bemutatja a zöldrefestést szankcionáló meglévő szabályozást, és a tengeren túli, az európai és a hazai jogalkotók tervezett lépéseit.


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 5.

A Hell pert indít a Forbes ellen, és újra visszahívatná a lap legfrissebb számát

A HELL Energy Magyarország Kft. közleményben tudatta, hogy kezdeményezi a Forbes legfrissebb számának visszahívását, és beperli a magazin kiadóját. A cég 2019-ben egyszer már pert indított a Forbes Magyarország ellen azért, hogy ne kerüljenek nyilvánosságra a tulajdonosaik személyes adatai a magazin évi rendszerességgel jelentkező, 50 leggazdagabb magyart listázó cikkében.