A helyadatok csak szűk körben tárolhatók
Az EUB kedden úgy döntött, hogy a nemzeti kormányok nem engedélyezhetik az elektronikus hírközlés forgalmi és helyadatainak „általános és válogatás nélküli megőrzését”.
Az EUB kedden úgy döntött, hogy a nemzeti kormányok nem engedélyezhetik az elektronikus hírközlés forgalmi és helyadatainak „általános és válogatás nélküli megőrzését”.
A szerző az Európai Unió Bíróságának az ítéletét mutatja be, ami az Y. L. és az Altenrhein Luftfahrt GmbH-ügyben[1] született.
Az Európai Bíróság (EUB) döntése értelmében összhangban áll az uniós szerződésekkel a jogállamiság megsértése miatt a tagállamokkal szemben indítható új eljárás. Így a Bizottság felfüggesztheti a Lengyelországnak és Magyarországnak járó támogatások kifizetését. A következőkben az előzményekről, a döntésről, annak indokolásáról és a várható következményekről.
A GDPR alapján egy európai szervezet vagy vállalat (mint adatátadó) csak abban az esetben továbbíthat személyes adatokat az Európai Gazdasági Térségen („EGT”) kívüli országban található partnerének, illetve tárolhat személyes adatokat EGT-n kívüli szolgáltatónál, ha az adatátadás, illetve az adathozzáférés során megfelelő garanciák biztosítják a személyes adatok védelmét. Cikkünkben bemutatjuk, hogy a megfelelő garanciák jellegével kapcsolatban az EU adatvédelmi hatóságai hogyan értelmezik a GDPR rendelkezéseit. Mivel a GDPR az EU minden országában irányadó, a külföldi hatóságok megállapításait – NAIH iránymutatás hiányában – a magyarországi adatátadóknak is érdemes figyelembe venniük.
Az EUB-nak arról kellett döntenie, hogy a nemzeti bíróság akkor is vizsgálhatja-e a hátrányos megkülönböztetés megvalósulását, ha az alperes ezt vitatja, de a követelt kártérítést hajlandó megfizetni.
A Wolters Kluwer Hungary gondozásában megjelenő, Dr. Palásti Gábor által írt Nagykommentár a Róma I. rendelethez c. mű a szerződéses kötelezettségekre alkalmazandó jogról szóló 593/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (Róma I.) szabályait értelmezi és magyarázza jogeseteken, példákon és jogtudományi kategóriákon keresztül a jogszabály szerkezetét követve. Az alábbiakban a rendelet hatályának általános kérdéseit boncolgató kommentárrészletet ajánljuk az olvasóink figyelmébe.
Az EUB elutasította Magyarország arra irányuló keresetét, hogy az EU költségvetési rendeletének a jogállamisággal kapcsolatos rendelkezésekre vonatkozó részeit semmisítse meg. Az EUB kiemelte, hogy a tagállamok meghatározták az EUSZ 2. cikkben foglalt értékeket, és osztoznak bennük. Ezek határozzák meg az Unió mint közös jogrend identitását és ezeket nemcsak a tagjelölt államoknak, hanem a tagállamoknak is tiszteletben kell tartaniuk.
A szerző az Európai Unió Bíróságának a Brexit átmeneti időszakában hozott döntését ismerteti, ami a The Queen kontra The Food Standards Agency-ügyben[1] született.
A Bíróság elutasította Magyarország és Lengyelország által benyújtott, a jogállamisági mechanizmus ellen irányuló kereseteket.
A magyar és sok más ország közélete mellett az európai jogi fórumok is rendszeres foglalkoznak a melegjogokkal. Az Emberi Jogok Európai Bírósága és az Európai Bíróság a nagy horderejű ítéletek és a bulvársajtóba illő döntéseket is hozott a közelmúltban.