Nyártól bírság járhat a kettős minőségért
Tovább erősödnek a fogyasztók jogai 2022-ben.
Tovább erősödnek a fogyasztók jogai 2022-ben.
A tapasztalatok felemás képet mutatnak: a maszkfajták több mint kétharmada nem tett eleget a dokumentációs vagy jelölési előírásoknak. A darabszámokat vizsgálva azonban kiderül, hogy a helyzet ennél sokkal kedvezőbb.
A GVH 100 millió forintos bírságot szabott ki egy szlovén cégre, amiért a COVID-19 vírustól való félelmet kihasználva a megfelelő engedélyek hiányában, valótlan ígéretekkel forgalmazta fertőtlenítőszerét.
Az EUB egy francia ügyben kimondta, hogy az árfolyamkockázat a devizahitel olyan lényeges feltétele, amelyről a banknak a szerződéskötés előtt bizonyíthatóan tájékoztatni kell a hitelfelvevő fogyasztót.
2022. május 28-án lép hatályba a kettős minőség szankcionálását lehetővé tevő törvényi előírás. Jövő nyártól már tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt akár félmilliárd forint bírságot is kaphat a magyar vásárlóknak rosszabb árucikket kínáló multi. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) idei laborvizsgálatán ellenőrzött 120 termékpár mintegy harmadánál a külföldi változatban több volt a hatóanyag, vagy a csomagoláson bővebb a tájékoztatás. Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatként lesz szankcionálható 2022 május végétől a kettős minőség, azaz ha egy árut egy uniós tagállamban úgy forgalmaznak, hogy márkanevében, küllemében megegyezik egy másutt forgalmazott termékkel, összetételük vagy más jellemzőik azonban jelentősen eltérnek. Magyarország 2017-ben az elsők között kezdeményezett közös fellépést e káros gyakorlattal szemben. Az Országgyűlés a fogyasztóvédelmi törvény módosításával az átültetési határidő előtt egy évvel, tavaly decemberben építette be a nemzeti szabályozásba a kapcsolódó uniós irányelvben foglaltakat. Véget vet tehát a magyar fogyasztók hátrányos megkülönböztetésének, hogy jövő nyártól szankcionálhatóvá válik a kettős minőség. A kiszabható bírság a gyártó árbevételének akár 5 százalékát is elérheti, multicégek esetében legfeljebb 500 millió forintos tétel lehet. A jogszerű és objektív tényezőkkel indokolható különbségekről a vásárlót tájékoztatni kell. Az ITM akkreditált vegyipari…
Az olasz versenyhatóság szerint a légitársaságoknak vissza kellett volna térítenie a légiutasoknak a koronavírus miatt törölt repülőjáratokra szóló jegyek árát.
A GVH 25 millió forintos bírságot szabott ki egy hajhullást csökkentő sampon német gyártójára és hazai forgalmazójára, amiért az egészségre vonatkozó, valótlan állításokkal reklámozták terméküket.
Az IBUSZ már meg is kezdte kötelezettségvállalásainak végrehajtását abban a versenyfelügyeleti eljárásban, amely a cég feltételezhetően megtévesztő árfeltüntetési gyakorlata miatt indult. Az utazási iroda a jövőben fenntartja az időközben bevezetett, immár helyes reklámmódszereit, így a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásának köszönhetően tisztább verseny keretében térhetnek majd vissza a szervezett utazások a járványhelyzet enyhülésével.
Fogyasztók tájékoztatása, online kereskedelem, agresszív marketing, viselkedési közgazdaságtan: ez mind a fogyasztóvédelem része. Dr. Zavodnyik Józseffel, a most induló Fogyasztóvédelmi Jog Online folyóirat főszerkesztőjével beszélgettünk.
Továbbra is fokozott körültekintést javasol a fogyasztók számára a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), ugyanis az utóbbi időszakban számos panasz érkezett a hatósághoz, amelyek a COVID-19 világjárványt kihasználó kereskedelmi gyakorlatra utalhatnak. Az online rendelések során szintén fontos az odafigyelés.