A világ legjobb repterei, legrosszabb légitársaságai


A legjobb repterekről, legrosszabb légi vállalatokról szóló rangsor még júniusban állt össze. A júliusi, globális informatikai hibáról majd a legközelebbi felmérésben alkotnak véleményt az utazók.

Az idei nyár arról nevezetes, hogy az egész világon járatkésések és -törlések nehezítik meg a repülővel utazni vágyók életét. Előbb június vége és július eleje között nőtt meg aránytalanul a forgalom az európai légtérben, mely megbolygatta a légi forgalmat, majd július derekán egy szoftverhiba okozta globális informatikai hiba miatt váltak részben működésképtelenné a repülőterek. Légitársaságok utasfelvételi rendszeri váltak elérhetetlenné, emiatt az Egyesült Államoktól Magyarországon át Ausztráliáig földön rekedten az utasszállító repülők.

Tömegközlekedés a levegőben

A turisták a koronavírus-járványt után újult erővel indultak útnak, s a világ légi forgalma már csaknem elérte a Covid előtti utolsó „békeév”, a 2019-es esztendő szintjét. A légtér kapacitása azonban véges, és egyes szakaszainak biztonságos használatát háborúk is korlátozzák (2022 februárja óra az orosz–ukrán háború, 2023 októbere óta a gázai konfliktus, melynek hatásai olykor szinte a teljes izraeli légtérre kiterjednek).

Részben ezek, részben az Európában és Magyarország felett kialakult heves és nagy kiterjedésű zivatarok miatt a június 25. és július 1. közötti egy hétben a magyar légtér volt az első a legnagyobb útvonalkésések sorában Európában – adta hírül az AIRportal.hu. Ebben az időszakban naponta több mint 47 ezer perc késést regisztráltak az ország felett áthaladó járatok. (Ez egy járatra vetítve átlagosan 13 percnyi „csúszást” jelentett.) A HungaroControl légi irányító cég által felügyelt légtérben a kezelt légi járművek száma júniusban és júliusban 25–30 százalékkal haladta meg a koronavírus-járvány előtti év azonos időszakában regisztráltat.

A járatkésések egyes társaságoknál akkora csúszást jelentettek (jelentenek), hogy egy gép az utolsó fuvarját már nem is tudta (tudja) teljesíteni. Olykor a személyzetnek jár le a munkaideje, s újjal egy késői járathoz egy-egy adott országban a légitársaság már nem is tudja őket pótolni. Egy meghibásodott gép pedig menetrendek sokaságát tudja felborítani.

Repülés, idegenforgalom, utazás, repülőtér, légitársaság, Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, járattörlés

Egyetlen nap alatt sok ezer járatot kellett törölni a világban (Fotó: Pixabay.com)

A nagy összeomlás

Ehhez jött még 2024. július 19-én a Crowdstrike biztonsági cég által kiadott hibás szoftverfrissítés, amely a Windows rendszerét futtató számítógépek összeomlásához vezetett. Jelentős nemzetközi társaságok, így bankok, biztosítók, távközlési vállalatok, műsorszolgáltatók mellett légitársaságok Windows-alapú számítógépei váltak ideiglenesen használhatatlanná, becslések szerint 8,5 millió. A globális informatikai leállás miatt a repülőterek jó részén leállt a forgalom, vagy lelassult az utasok beléptetési folyamata. A világon több mint 30 ezer gép késett, csaknem 4 ezer járatot töröltek. A legnagyobb fennakadást a rendszerhiba az Egyesült Államokban okozta, ahol az ország teljes légi forgalma érintett volt, és a kétezret is meghaladta a járattörlések száma. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren másfél tucat járattörlést és százat meghaladó késést könyvelhettek el.

Ferihegyi segítőpontok

A járatkésések és -törlések miatt a várakozó utasok számára még a globális leállás előtt BUD:carezone elnevezésű zónákat alakított ki a tranzitterületen a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport. A segítőpontok az utasokat elsősorban információkkal látják el. Szükség esetén szendvicset, vizet, a kisgyermekeseknek pelenkát, bébiételt és törlőkendőt adnak. (E zónák a 2B Terminálon a B1–B2 beszállítókapuk előtt, illetve a 2A Terminálon az 1. utasmólón, az A17 beszállítókapu előtt találhatók.) A repülőtér teljes területén fekvő-ülő ágyakat helyeztek el, s korlátlan wifi-hozzáférést, telefontöltőket biztosítanak.

A Budapest Airportnál felhívták az utazók figyelmét, hogy késések az összes légitársaság valamennyi járatát érinthetik, és ez a tendencia akár a nyári utazási szezon végéig, szeptember 30-áig is elhúzódhat. Akkora káoszra azonban még Ferihegyen sem számítottak, mint ami július 19-én bekövetkezett.

Repülés, idegenforgalom, utazás, repülőtér, légitársaság, Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, járattörlés, WizzAir

A WizzAirnek még van hová fejlődnie… (Fotó: Pixabay.com)

Légitársaságok megbízhatatlansági sorrendje

Járatkésések, -kimaradások azonban nemcsak rendkívüli helyzetekben adódnak, hanem az év szinte minden egyes napján. A nagyobb forgalom miatt nyaranta gyakrabban, az év más időszakaiban kisebb mértékben. A késések, járattörlések nagyobb terhet rónak a repülőterekre is, hiszen az ottragadt utasoknak helyet kell adni, megfelelő minőségű környezetet kell teremteni. Büfét, éttermet, egészségügyi szolgáltatást, tisztálkodási lehetőséget. A légitársaságokra is nagy feladat hárul (hárulna), hiszen amellett, hogy az utasokat folyamatosan tájékoztatni kellene a körülményekről, azaz a késés, a járatkimaradás okairól, a további lehetőségekről, az új járat esetleges indulásáról, az utasok számára ételről, italról vagy étkezési voucherről is gondoskodniuk kellene.

Egy repülős út előtt az utazónak nem árt gondolatban mindenre felkészülni. Ebben is segítséget, némi eligazodást nyújthatnak azok a rangsorok, amelyek szempontrendszerek alapján állítják megbízhatósági (megbízhatatlansági sorrendbe) a légitársaságokat, repülőtereket.

2024 júliusában két ilyen is napvilágot látott. A Flightright légiutas-jogi portál Európa húsz légitársaságát pontozta és állította sorrendbe annak alapján, melyek tevékenykednek a legrosszabbul. E sajátos negatív rangsor felállításakor pontozták a megbízhatóságot, pontosabban a megbízhatatlanságot, ami a 2024. első félévi késéseket és járattörléseket illeti. Értékelték a kártérítések kifizetésével összefüggésben tanúsított magatartást, valamint az ügyfélelégedettséget, az ügyfélpanaszokat, sőt egyáltalán az ügyfélszolgálatok elérhetőségét. A három kategóriában 1-től 5 csillagig pontoztak.

Az összesítések alapján a legrosszabbul a British Airways teljesített, mindössze 2,09 csillagos (pontos) minősítéssel. Nem sokkal előzte meg a Lufthansát (2,1), az ír Air Lingust és a KLM-et. A Wizz Air a hetedik legrosszabb lett (2,6) a Ryanair a tizedik (2,65). Érdekesség, hogy az Air Dolomiti veronai helyi társasággal holtversenyben hatodik–hetedik helyezést elért Turkish Airlines (2,62) megbízhatóságban az első húsz helyezett között az egyik legmagasabb pontszámot érte el (4,5), a kártérítések kifizetése kategóriában viszont, a mezőnyben egyedüliként 1-es értékelést kapott. Ügyfél-elégedetlenségben a WizzAir szerezte meg a kétes dicsőséget, 1,79-es átlagával. A Rayanair 1,82-es pontszámával a negyedik lett a sorban.

Repülés, idegenforgalom, utazás, repülőtér, légitársaság, járattörlés, Katar, dohai Hamad repülőtér

A katari Hamad International Airport a világ legjobbja (Fotó: https://dohahamadairport.com/)

Utasvélemények a világ 239 repteréről

Az Airhelp, szintén német légiutas-jogi portál, mely követeléskezeléssel, a légi utasok kártérítési igényeinek érvényesítésével foglalkozik, a világ 239 repülőterét értékelte utasszemszögből. Figyelembe vette az utasok véleményét az adott repterek működéséről, az üzletekről, az étkezési lehetőségekről. Több mint hatvan ország több ezer utasát kérte meg, hogy alkosson véleményt az általuk nemrégiben felkeresett repülőterek alkalmazottjairól, tisztaságáról, a várakozási időkről, valamint az általuk felkeresett reptéri éttermekről, üzletekről. Rangsoroljon egy 1-től 10-ig terjedő skálán.

Ennek alapján állították fel a legjobbak rangsorát. 2024-ben az élen a dohai (Katar) Hamad repülőtér végzett (8,52), megelőzve Fokváros Cape Town Airportját (8,5) és a nagoyai (Japán) Chubu repterét (8,49).

A legrosszabb légikikötőnek a tuniszi (Tunézia) Tunis–Carthage (5,35), valamint az iraklioni (Kréta, Görögország) Heraklion Airport lett (6,51) lett. E helyeken sok magyar turista megfordul.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a listán a 155. helyen szerepel (7,41). Ahhoz képest nem rossz eredmény, hogy megelőzi a berlini Brandenburg és a brüsszeli Charloi Airportot.


Kapcsolódó cikkek