Abarth 595 Competizione – Olasz csábító
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A kétszínű fényezéssel szélesített nyomtávhoz alkalmazkodó, domborított sárvédőkkel igazi olasz csábító az Abarth új modellje, az 595 Competizione.
Az alap 500-asra épített Abarth-modellhez képest javítottak az aerodinamikán, az első lökhárítóba kis kopoltyúkat helyeztek a jobb hűtés érdekében, míg a módosított spoilerek és a diffúzor a leszorítóerő növelésében kapott nagyobb szerepet.
A százas tempót 6,7 másodperc alatt teljesíti a kis méregzsák, a Brembo-fékek ugyanilyen hatásosak
Az autó tetején kis alumínium karika, benne az 595 felirattal egyedi megoldásként nem más, mint a rádióantenna sapkája, amely többek között a Performance csomag részeként került az autóra. A csomag része a kizárólag a Competizione modellhez elérhető úgynevezett Abarth D.A.M., ami egy mechanikusan önzáró differenciálmű, Sabelt-gyártmányú ülések, valamint a Supersport névre keresztelt 17 colos felnik matt fekete színben.
205/40 gumik feszülnek a 17 colos felniken, mindez stabil ívmenetet garantál
A Sabelt-márkájú kagylóülések látványosak és nagyon passzentosak, a karbonhéjjal felszerelt, bőr-alcantara kárpitos ülések nem sok mozgásteret engednek a testnek. Magassága nem állítható, ami a 180 centiméter feletti utasoknak jelent problémát, hiszen a tetőablak miatt kisebb a fejtér, így a magasabbnak a kényelem érdekében a nyitható tetőről kell lemondaniuk.
A négycsöves kipufogó nem tud „kulturáltan” viselkedni, mennyei a hangja
Hátulról karbon, míg elölről alcantara borítást kaptak az ülések, utóbbiból a kormányra is jutott, ami erős kezeket kíván
Futóműve nagyon kemény hangolást kapott, a pesti utcák szinte vesebántóan keménynek tűnnek benne. Viszont annál vagányabb, ha kanyargós, de sima felületen autókázunk vele. Az oldaldőlést távolról sem ismeri, a Koni márkájú lengéscsillapítók és az Eibachtól származó rugók teszik a dolgukat rendesen. Sport üzemmódban kemény fogású, emberes karokat kíván a kormányzás, ez nem véletlen, hiszen 180 lóerő tépi az első tengelyeket. Az 1,4 literes Garret turbós, T-Jet motor tömeg/lóerő-aránya is remek érték, 5,9 kilogrammra jut egy lóerő, ami sportkocsira is utalhatna, de ebben a formában csak egy hatalmas adrenalin-bomba, amely magával ragadó dinamikával repteti utasait.
Vörösre festett féknyergek villannak a 17 colos felnik mögött, a 305 mm-es féktárcsák hatása zseniális
Mindenhol ott a skorpió és az Abarth felirat, külön érdekesség a tetőn elhelyezett antenna szürke kalapja az 595-ös jelzéssel
Ötfokozatú váltója jó társ az örűltködéshez, de karja pontos megvezetése ellenére hosszú úton jár és a rengeteg csomag mellé ide is elkelt volna egy tisztessége gomb a kar végére, izzadt tenyerünk könnyen megcsúszik rajta, ami egy idő után zavaróvá válik.
Mindössze 35 literes a tankja, ha kihasználjuk a lehetőségeit, akkor épphogy megvan a 300 kilométeres hatótáv
Hangját panasz nem érheti, fáradhatatlanul zengi mély énekét, sőt több esetben is csak azért találunk valami mehetnéket, hogy halljuk 4 csöves Record Monza-kipufogórendszer kiváltképp vérpezsdítő hangját. A rendszer fordulatszám függvényében változtatja a kipufogógázok áramlásának útját és a fojtás csökkentésével növeli a teljesítményt, ami így fantasztikus hangzást biztosít, főleg hidegen!
A háttámlát csak nyitott ajtónál lehet állítani, a passzentos ülésekben nincs lehetőség mocorgásra
Ha erre nem vagyunk kíváncsiak, bár erre igen kicsi az esély, ha ilyen autót vásárolunk, de a lehetőség ott van, hogy élvezzük az utastér hangrendszerét. A BeatsAudio-rendszer 480 wattos, 8 csatornás digitális erősítővel, két, az A oszlopba integrált magashangszóróval és egy 200 mm-es mélynyomóval a csomagtartóban, a pótkerék helyén szórakoztatja a bent ülőket.
Az 1,4 literes erőforrás 6000/perc fordulat fölé is vidáman pörög, a turbó 3000-nél ébred
A csomagtér két embernek elegendő, mivel a rugózás nagyon kemény, hátra nem szívesen ültetünk senkit, így a poggyásztér mérete pont megfelelő
Az alcantara sportkormány karbon betétekkel és középállás-jelöléssel megteremti rögtön a versenyhangulatot. Ha az alapbeállítások nem lennének elegek, máris ott a Sport-gomb mely aktiválására megnöveli a maximális nyomatékot, közvetlenebbre veszi a kormányzást és a gázpedál reakcióit. Mindezeken kívül a kör alakú TFT műszeregység is sportos piros megjelenésre vált.
17,5 milliós alapárral nem olcsó mulatság a talján bestia, hibáit könnyen feledteti a temperamentuma
Rengeteg kompromisszumot követel tőlünk a Competizione, de a kötődés az első méterek után kialakult, hiszen fantasztikus élmény vezetni, mindennapi használata is elfogadható, valószínűleg a rugózásmentessége, a kemény kormányzás és a passzentos ülések miatt nem lesz a hölgyek kedvence, de ha komoly élményekre vágyunk, fantasztikus hangokra, egyedi látványra, mindenképp jó ajánlat az Abarth méregzsákja.