Alfa Romeo Giulia Veloce 2,0T Q4 – Harcra készen


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A brutális erejű Ferrari-motoros Giulia QV modell után a majd’ feleannyi lóerős, de mégis ugyanolyan harcias Veloce modell került szerkesztőségünkben terítékre. Az első kilométerek megtétele után egy kényelmes limuzinban érezhetjük magunkat, erősen sportos hangulattal, aztán a DNA-forgókapcsolót Dynamic állásba forgatjuk és gyorsan rájövünk, hogy a Veloce modellben is könnyen elszabadulhatnak az indulatok. 

 


A „Veloce” név az Alfa Romeo hagyományait idézi: először 1956-ban jelent meg a Giuliettán és azóta is a márka legsportosabb modelljeit jelöli. A Giulia már alapból jellegzetesen olasz formaterve érzékletesen jelenik meg a remek arányérzékben, de a hangsúlyosan sportos Veloce egyéniségét az egyedi lökhárítók, a fényes fekete ajtókeretek, a Bi-Xenon fényszórók, valamint a dupla kipufogócső és az ötlyukú, 19 colos könnyűfém keréktárcsák formálják.

Tipikus alfás arcot kapott a LED-es lámpákkal, a légbeömlök nagysága, formája már-már a Quadrifoglio modellt idézik

1800/perc fordulatról már szépen húz a Giulia, 5,2 másodperc alatt éri el a százas tempót

Hátul a dupla kipufogócső között egy diffúzoros betét kapott helyet, ami nemcsak látványos, de a teljesítménye alapján kötelező tartozék is. Abszolút alfás tartozék továbbá a 19 colos Performance könnyűfém keréktárcsa, mely sötétített szürkés kivitelben jól passzol a szintén szürke, de Vesuvio névre keresztelt egészen érdekes fényezéséhez. 

Klasszikus alfás, 19 colos felniket kapott, elöl 225/40, míg hátul 255/35-ös gumik felszülnek rajta 

Vagányak a piros ülések, más márkánál el sem tudnánk képzelni; emellett kényelmesek, az oldaltámasz és az ülőlap hossza külön állítható

Hangja érces, leginkább hidegindításkor szól szépen, de akkor is inkább a külvilágnak szól, belül alig-alig hallani belőle valamit. Majd ahogy melegszik a négyhengeres erőforrás, úgy tűnik el a hangja is. Legközelebb csak magasabb fordulaton, 4000/perc felett hallatja magát az amúgy pörgős és már alacsony fordulatról is jól „toló” turbós motor. 280 lóerejét stresszmentesen adja tovább a 8 fokozatú ZF-gyártmányú automataváltónak, amely szépen összedolgozik a Q4 összkerékhajtással. 

A központi, 8,8 colos kijelző nem érintős, tekerő-nyomógombbal irányíthatjuk, szerencse, hogy a szellőztetési funkciók külön gombsort kaptak

A Veloce meghatározó elemei a két tengely közötti tökéletes tömegelosztás, valamint a tömeg-teljesítményarány

A hajtás alapból csak a hátsó kerekeket forgatja, ha a helyzet megkívánja, akkor a lamellás kuplungos Q4 rendszer a rendelkezésre álló 400 Nm nyomatékának – amely 2250/perces fordulatszámon jelentkezik – akár a 60 százalék is az első kerekekre szabadítja. Így válik a kanyarok ördögévé a Veloce, rossz minőségű utakon kanyarogva vagy az időjárásnak kiszolgáltatva sem lehet zavarba hozni, sőt ha a kormány mögötti hatalmas váltófülekkel dolgozunk, és picit szerencsétlenkedünk – vagyis rossz időben telitalpas gázzal visszaváltunk –, még akkor is minden hibánkat megbocsátja és arcpirító módon biztonságosan korrigálja, mintha sínen futna.

A két főműszer között egy 7 colos, színes kijelző található, ami üzemmódtól függően akár az oldalgyorsulást, az üzemanyag-fogyasztást vagy a sebességváltás esedékességét is megjeleníti

A bal oldali tekerőgombbal aktiváljuk a DNA-rendszert, nagyon stabilan viselkedik a Veloce, de azért közúton nem érdemes feszegetni a határait

Természetesen ebben nagy szerepe van az 50:50 arányú első-hátsó súlyelosztásnak és persze a csúcstechnikás, elöl kettős kereszt, hátul az oldalankénti öt lengőkaros futóműnek, melynek rugózási komfortja és lengéscsillapítása egyenesen zseniális, a rossz minőségű utakat is szépen veszi gyönyörű, 19 colos felnijei ellenére.

A vezetőtámogató rendszerek között megtalálható az ütközésmegelőző és a gyalogosvédelmi funkcióval kiegészített vészfékrendszer

Kormányzása is közvetlen és pontos, azonnal reagál minden mozdulatunkra. Mit is mondhatnánk mást, mint azt, hogy vezetési élménye több mint ötcsillagos, a fizika törvényeit meghazudtolva mozgolódik, játékszernek egyenesen kivalló és természetesen fékhatása is kíméletlen.  

A hátsó sor is kényelmes, de csak két ember számára, az ülések kagylósítottak és magas a kardánalagút

Az optimális tömeg-teljesítményarány elérése érdekében nagyon kis tömegű anyagokat alkalmaztak. Szénszálas kompozit anyagból készült a hajtótengely, míg a motor, a felfüggesztés, a fékek, az ajtók, a kerékdobok vagy a motorházfedél gyártásához alumíniumot használtak fel. Az ultrakönnyű anyagok alkalmazásának köszönhetően az autó menetkész tömege mindössze 1530 kilogramm. Ennek ellenére persze egy jól felszerelt autóról beszélünk, ami látványos belső teret kapott.

Az árcédulának súlya van, a benzines modellért 14 millió forintot kérnek, tesztautónkba még négymillióért volt extra felszereltség

Megindító látvány a piros bőrbe bújtatott üléseké, de a bőrből még a műszerfalra és az ajtókra is jutott. Az ülések kényelmesek, szabályozható a háttámla íve és az oldaltámasz erőssége, míg az ülőlap hossza manuálisan állítható. Ami szokatlan, hogy beszálláskor nagyon mélyre ülünk, de ha magunkra állítottuk az ülést, akkor a mély üléshelyzet már nem zavaró, a belső tér szinte átölel minket. A burkolatok puhák és kellemes a tapintásuk, az illesztésekkel sincs probléma. Viszont kevés a rakodóhely, apró dolgoknak nincs helye, az ajtózsebek is nagyon szűkre sikeredtek, a fél literes palackot még épphogy befogadja. A műszerfal jól áttekinthető, két analóg műszer között egy LCD-kijelző mutatja a részletes információkat. A Veloce az érzékekre/érzésekre nagyon jól hat, vannak hiányosságai, de tekintsünk rá, mint sportos túraautóra, mintsem családi vagy üzleti szedánra. Vezetési élményben hiánytalan és egy Alfában ez a lényeg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.