Audi RS modellek Közúti RobannáS


Végtelen kalandban lehetett részünk, az Audi egy kaptafa alatt mutatta meg a média részére az összes galád teljesítményű RS modelljét, de közelebbről ismerkedhettünk a szintén nem gyenge e-tron GT modellel, amely egy jó kapocs a kétféle motorfajta közt, valamint engedve a napfény csábításának, egy kabrió S modell is a kezünk közé került.


Soha nem volt ilyen gazdag az Audi S- és RS-modellkínálata, ami az itthoni eladásokban is tökéletesen látszik, soha ennyi RS modellt nem adtak el, mint a tavalyi modellévben. Összesen 146 modellről beszélünk, ami nem tűnhet soknak, de ha figyelembe vesszük a 2019-es évet a 27 darabos mennyiségével, akkor ez egy hatalmas ugrás az itthoni pici piacon. Persze figyelembe véve azt a tényt, hogy az RS3 modell kifutó ágban volt tavaly és a 27 millió forintos RS4-gyel egyszámjegyű eladást produkáltak, vagyis az eladások kétharmadát a 600 lóerősök klubja, az RS6/RS7 és a lehengerlő megjelenésű RSQ8 adta. A torta maradék egyharmadához a második negyedévben bemutatkozó RS5/RS5 Sportback páros tudott kis mértékben hozzászólni, de jelentős falatot a Győrben gyártott RSQ3 tudott harapni.

RSQ3 Sportback

A kiemelkedő eladási eredményt itthon is, ahogy ez lenni szokott, egy újonnan belépő modell eredményezte az RS világában. Az RS Q3 jelenleg a „leggyengébb” sport modell a maga 400 lóerejével, amely a TT modell lassú megszűnése után továbbra is a 2,5 literes, öthengeres erőforrás örökségét viszi tovább. Jellegzetes RS-specifikus összetevői, a fekete díszítő elemei is hozzájárulnak a kompakt SUV sikeréhez. A quattro állandó összkerékhajtással párosítva garantálja a színtiszta vezetési élményt. A szériafelszereltség részét képező RS sportfutóműnek köszönhetően mindkét kompakt modell karosszériája tíz milliméterrel lejjebb került, mint az alapmodelleké.

Életre való és a legvidámabb színű járgány a csapatban az RSQ3, a TTRS megszűnésével a csodálatos öthengeres motor benne él tovább, amelyet az Audi győri gyárában szerelnek össze

De a Sportback modell sportosság terén még tovább lép egyet, lágyan ereszkedő tetőíve mellett 45 milliméterrel alacsonyabb az RSQ3 modellnél. Ezzel tömegközpontja is lejjebb van, valamint a karékjárati íveket szépen kitöltik a 21 colos kerekei. Látványra mindenképp hatásos, de vezetés szempontjából sem elhanyagolható az adaptív futóműszabályozó rendszerrel karöltve, amelynek szenzorai mérik a karosszéria mozgásait és minimálisra csökkentve az oldalirányú dőlést, ezáltal hihetetlen, abszolút sportautós nagysebességű kanyarvételekre van lehetőség.

A progresszív kormányzás még közvetlenebb kapcsolatot biztosít az úttal, a kormányon általunk előre programozható RS gombbal azonnal a komponensek legvadabb beállításait rendezhetjük, gyorsulása 4,5 másodperc százas tempóra

Hangja sem elhanyagolható, szinte dohog, még a V8-ok után is meglepetés, 480 Nm nyomatéka alacsony 2000/perc fordulattól a miénk, gyorsulása rendesen passzíroz a kagylóülésekbe, lehet, hogy a legolcsóbb és leggyengébb RS modell, de közel sem gyenge láncszem a csapatban.

SQ7

507 lóerős teljesítményével és 770 newtonméter forgatónyomatékával a 4.0 TFSI benzinmotor igencsak erőteljes hajtást biztosít a nagyméretű Audi SQ7-nek, nemcsak olvasva, de érezve is elképesztő, 4,1 másodperc alatt gurul száz kilométeres tempóra. De a kigyorsítások a közlekedési szabályok keretein belül is felülmúlnak minden ígéretet, kénytelenek vagyunk elhinni a gyárnak, hogy 80-ról 120-ra mindössze 3,8 másodperc alatt pattan.

Eredetileg egy 437 lóerős V8-as dízelerőforrással mutatták be, de az amerikai piac igényeit szem előtt tartva kapta meg ezt az 507 lóerős szintén benzines V8-ast, amely 4,1 másodperc alatt löki százas tempóra

Nemrégiben még V8-as dízellel is forgalmazott SQ7 nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó és quattro állandó összkerékhajtás segítségével továbbítja tekintélyes teljesítményét az útfelület felé.Az öt méternél is hosszabb karosszériát összkerékkormányzás segít terelgetni és menet közben sportlégrugózás tartja kiemelt figyelemmel az utasok komfortját, de az alapfelszereltségként adaptívan szabályozott lengéscsillapítókkal kanyarokban is a tömegét meghazudtoló sportkocsis élményekben lehet részünk. De nem minden erről szól esetében, a teljesítmény csak egy adalék, menetkomfortja parádés, luxus modell a javából.

RS7

A 600-as RS klub legsportosabb tagja, egy igazi öt ajtós, nagyteljesítményű, kupé formavilággal rendelkező Grand Tourer. Az alacsony építés és az erőteljes szélesítések, amelyek négy centivel haladják meg az alap A7 modellt, valamint a lapos tetőiv és az RS külső dizájnelemek a kilenc milliméterrel az öt méternél is hosszabb modell esetében egészen egyedi megjelenésű, izmos karaktert garantál.

A sport légrugózás három üzemmódba állítható és automatikus szintszabályozással rendelkezik. Normál helyzetben az új RS7 Sportback karosszéria 20 milliméterrel alacsonyabban ül, mint a szokásos felfüggesztésű Audi A7 Sportback

A nagy, elülső levegő bemeneti nyílások és a fekete, fényes, függőleges uszonyok hozzájárulnak az agresszív stílushoz és erélyesen engedelmeskednek a négyliteres V8-as lélegeztetéséhez. 600 lóereje mellé nem kevesebb, mint 800 Nm nyomaték is társul, igen széles tartományban, 2000 és 4500 ford/perc között áll a rendelkezésre. Szó szerint nem lehet zavarba hozni, mindössze 3,6 másodperc alatt gyorsul fel százas tempóra, amelyhez Dynamic plus csomag vásárlása esetén 305 km/h-ra lehet növelni az RS7 végsebességét.

Az elégetett tetemes üzemanyag-mennyiség csodálatos hangok kíséretében távozik, bizton állíthatjuk, a legszebb hangú RS modell, pedig rendszere megegyezik az RS6 modellével, de itt valahogy öblösebben és durrogásokkal sem spórolva igyekszik lázban tartani a közönséget. Az RS kipufogórendszer mindkét oldalán egy nagy, férfias-ökölméretű, fekete színű ovális kipufogócsővel találkozhatunk, amely a modell specifikus lökhárítója alatt helyezkedik el, hátsó diffúzorral és fényesfekete díszítő elemekkel.

2. RS5 a Sportback fazon eggyel kisebb képviselője, teljesítménye 450 lóerőre korlátozódik, de a markáns RS-dizájnelemek és a 2,9 literes, biturbos V6-os csúcsszínvonalú sportosságot tartogatnak

Az RS7 egyedi jellemzői itt nem érnek véget, egyetlen Audi a kínálatban, melynek hátuljának ívelt széleit a hátsó lámpákat összekötő lámpasáv adja egyik meghatározó tulajdonságát, valamint a csomagtérajtóban megbúvó spoiler, ami valamivel száz kilométer feletti sebességnél emelkedik ki, hozzájárulva a leszorítóerő fokozásához.

Veszedelmes látvány, négy centivel szélesebb, mint az alap A7, szúrós tekintetét az opciós LED-es lézer fényszórók adják és a nagy elülső levegő bemeneti nyílások és a fekete fényes függőleges uszonyok hozzájárulnak az agresszív stílushoz

Az opcionális mátrix LED-es lézer fényszórók sötét előlapokkal és a LED-es hátsó lámpák dinamikus irányjelző lámpákkal vannak felszerelve, amelyhez még egy csipetnyi egyediség társul, azaz RS-specifikus fényjátékok futnak rajtuk, amikor a járművet bezárjuk vagy nyitjuk.

RSQ8

Ha röviden kéne jellemezni, csak a dühöngő bika illene az Audi jellenlegi legerősebb SUV modelljére. A legerősebb Q modell az RS6/RS7 modellekből már ismert a szintén 600 lóerősök klubjának harmadik tagja, amely nem rejti véka alá képességeit. A dicséretesen sportos RS7 modellhez képest az óriás SUV-Coupé mindössze kettő tized másodperccel, vagyis 3,8 alatt ugrik százas tempóra.

Telt hangzás jellemzi. 4,0 literes, V8-as erőforrása is valóban mély benyomást keltő menetteljesítményekkel szolgál, 23 colos felniken úthenger méretű 295/35-ös Continental gumik lapulnak

Ami elképesztő eredmény, de átélni annál élvezetesebb, magasabb építése és 2,3 tonnás tömege másképp élteti át velünk ezt a rövid sprintet. Kettős vezetésű kipufogórendszere az RS-modellekre jellemző módon kétoldalt mély benyomást keltő, telt, mély hangzású ovális végcsövekben zárul.

Kidolgozott felsőteste tökéletes arányokkal rendelkezik, egy centivel az öt méteres hosszúság felett és majd 1,7 méteres magasságával pár milliméterrel nagyobb egy sima Q8 modellnél, mégis karosszériája elnyeli a hatalmas, 23 colos felniket, amelyeken 295/35-ös gumik húzódnak.

Nem egy ideges természet lazán kezeli hatalmas teljesítményét, RS7 után is meglepett gyorsulása, simán a kalaptartóig repült a fejem búbján hagyott napszemüveg, quattro összkerékmeghajtás mellett összkerékkormányzás is az alapfelszereltség része

Azt nem tudjuk, a mérnökök mit tettek a futóművel, de a tömeg és méretarányok ellenére kanyarokban dacol a fizika törvényeivel, értjük, hogy van alattunk csillapításszabályzással kiegészített adaptív sportlégrugózás vagy aktív billenésstabilizálás és a quattro hajtáshoz kapcsolt sport-differenciálmű, de akkor is az alapkivitelhez tartozó összkerékkormányzással egyszerűen felfoghatatlan kanyarsebességre képes.

Luxusszínvonalú felszerelések, mint az „RS” nyomattal díszített és méhsejtmintájú steppeléssel varrott sportülések, melyek masszázsfunkciójuk mellett perforált felületük révén szellőztetési lehetőséget is kínálnak

Ha ez nem lenne elég az opciós listáról, mint a többi klubtag esetében a Dinamika csomag plusz is elérhető 305 kilométer/óra végsebességgel, amely a kerámiafékeket is magában foglalja.

E-tron GT

A tesztnap meglepetése, hiszen ebből is létezik RS modell, de annak 598 lóerejével szemben a „sima” GT csak 476 lóerős, de így is teljesítményével tökéletesen illik a csapatba. Nemhiába mondom ezt, négy másodperces gyorsulásával az összes RS modellel felveszi a versenyt, végsebességét 245 km/órában limitálták. A négyajtós kupét, ami próbálja újra értelmezi a Gran Turismo hagyományos koncepcióját, a Porsche Taycan modelljével közös alapokra építve keresi vásárlóit az elektromos sportkocsik egyre bővülő piacán. Formavilága Audis nyelven is kifejező, széles és lapos 196 cm széles, mindössze 141 cm magas az e-tron GT.

A GT az Audi új elektromos zászlóshajója, amely álló helyzetből mindössze 3,3 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 250 kilométer/óra, ára 38,5 milliótól indul

Két nagyteljesítményű elektromos motorjából a 238 lóerős az első tengelyen, a 435 lóerős a hátsó tengelyen helyezkedik el, így gondoskodva az elektromos összkerékhajtásáról – amelyhez hátsó differenciálzár is tartozik –, együttesen 476 lóerő teljesítménnyel és 630 newtonméter forgatónyomatékkal szolgálnak. Melyekhez energia tárolóként egy 84 kWh nettó kapacitású lítiumion-akkumulátor kapcsolódik, így akár 488 kilométer hatótávot is elérhető számunkra, tölteni 11 kW-tól egészen 270 kW-ig tudjuk, ami azt jelenti, gyorstöltőről akár öt perc alatt 100 km-re elegendő energia is vételezhető. Az e-tron GT-nek ugyanúgy kijut a része mindenből, amit az Audi kínálni tud, ez a modell árán is jól látszik 38,5 milliós alapárához tesztautónk esetében 12,8 millióért adódik opciós tétel, amely olyan tételből áll, mint az összkerékkormányzás, a látványos világításért szolgáló Mátrix LED-fényszórók vagy a háromkamrás adaptív légrugózás.

Az A7 modellre hajaz formavilága, legfőképp az egybefüggő hátsó fénycsík miatt, de a 4,96 méteres hosszúságuk is megegyezik, valamint a GT is keret nélküli ablakokkal mutatkozik

Hangtalan utazást Bang & Olufsen hangrendszer töri meg, de rendelhetünk hozzá megszokást igénylő külső akusztikát, mely úgymond sportos hangzást teremt az utca emberének.

S5 Cabriolet

Leggyengébb modell a csapatban, de ez mit sem ront élvezeti értékén. Négyüléses kabriót már csak a presztízs márkák bűvkörében találhatunk, nagyteljesítményű V6-os benzinmotorral az orrában, amely az S5 esetében kizárólag nyolcfokozatú tiptronic és quattro állandó összkerékmeghajtás kombinációján keresztül történik, melyhez tesztautónk esetében egy opcionális sportdifferenciál is csatlakozik.

Az S5 modellben akár négy személy is élvezheti az autózás igencsak intenzív élményét, hangja tetszetős, de sohasem tolakodó

A teljesítmény és a mindennapi felhasználás összhangja ebben a modellben érvényesül talán a legjobban, de az S5 esetében is 354 lóerő áll rendelkezésre, amely nem kevesebb, mint 5,1 másodperc alatt rendezi át frizuránkat a százas tempó eléréséig.

Mellette Balaton-felvidék gyönyörű útjain hajózva vele az üzemanyag spórolás sem áll tőle távol, ebben a teljesítmény orientált közegben még leírni is veszélyes, hogy bő tíz liter alatt egészen pontosan 8,1 literes átlagfogyasztást mutatott központi kijelzője.

A jellegzetes formatervezési részletek kiegészítik az Audi S5 Cabrio amúgy is dinamikus megjelenését, amelynek minőségi belső tere finom, de sportos eleganciát áraszt

A klasszikus stílusú vászontető tökéletesen illeszkedik az atletikus formavilágba és hatékony szigetelésének köszönhetően kiváló aeroakusztikai tulajdonságai is vannak. Új komfortnyitási funkciója nagyban megkönnyíti a vászontető kezelését, a kapcsoló rövid meghúzásával a tető 15, illetve 18 másodperc alatt teljesen automatikusan nyílik és záródik, 50 kilométer/óra tempóig akár menet közben is.




Kapcsolódó cikkek

2021. szeptember 17.

„ABBA-tár”-koncerttel tér vissza az ABBA

Két szám már meg is jelent az új albumról, májusban pedig minden eddiginél különlegesebb digitális koncerten lesz látható 40 év után a legendás zenekar.

2021. szeptember 3.

Gorbacsov fogságban

Néhány nap történéseit eleveníti fel Az elnök szabadsága című, feszültségekkel teli darab, mely a Rózsavölgyi Szalon legújabb magyarországi bemutatója.