Audi SQ2 – Aduász


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Audi legkisebb Q-modelljét is megszállta az S-modellek ördöge, a 2016-ban bemutatkozó Q2 eddig 190 lóerős változata jelentette a plafont, tesztünkben most 300 lóerővel tesszük próbára.

Ahogy megszokhattuk, mostanság töretlen a SUV-modellek népszerűsége, de a prémium kategóriás gyártók előszeretettel tuningolják egekig termékeiket bármely kategóriában. Ez alól az Audi Q-modelljei sem kivételek. Míg a Mercedes teljes SUV-palettája megkapta az AMG motorokat, addig a BMW most kezdte meg az M-es csomagok értékesítését a terepmodellekhez. Az Audinál nem új a téma, a Q5-ös és Q7-es modelljeik S-verziói már a második generációnál tartanak, az SQ2 lett friss legény a csapatban. Az alapból határozott élek és vonalak jellemezte Q2-nek minden adottsága megvan egy kis bolondozáshoz, formavilága icipicit kilóg az audis jellegből, de azért bőven akad benne, amitől le sem tagadhatná, honnan is származik. Két centis ültetés, méreteihez képest hatalmas, egyedi 19 colos keréktárcsák, függőleges, kettős lamellázattal kialakított, hangsúlyos Singleframe-hűtőrácsa, négyméretes kipufogó és további fekete betétek árulkodnak nem hétköznapi megjelenéséről. Ha csak a méretekre hagyatkozunk, akkor szemre szinte észrevétlen méretkülönbségek vannak az S3 Sportback-modellhez képest. Az SQ2 szélesebb négy centiméterrel, de magasságában és hosszában pár milliméter eltérés található a Sportback javára, pedig mint tudjuk, SUV-modellről beszélünk, de egy igazi hot hatch látszatát kelti bennünk.

Audi SQ2

Vérpezsditő látvány a Q2-család csúcsmodellje, egy igazi ötajtós sportmodell icipici SUV-beütéssel (A szerző felvételei)

Audi SQ2

LED-es fényszórók alapból járnak hozzá, a vaskos, kettős lamellázattal kialakított hűtőrács és a hatalmas légbeömlő-nyílások az S-modell sajátosságai

Sportos karakterét tovább erősíti az opcióként elérhető külső optikai csomag, amelynek része a duplaküllős dizájnú, 19 colos felnik 235/40-es gumikkal, az autónk színével megegyező, méretes tetőspoiler, valamint egy fekete optikai csomag, amitől sötét színre vált a tükörház, a négytagú kipufogócsalád és a vaskos C oszlop, amit a gyár egyszerűen csak oldalpajzsnak hív. A csomag mellé tartozik még az ajtókon látható fekete csík quattro felirattal, ami hatásos összhangot ad kvantumszürke fényezésével és szépen kiemeli vörösre lakozott féknyergeit. Kell is hozzá egy ilyen külső: 300 lóereje nem játék, legnagyobb sebessége 250 km/órában ér véget, érzékeny gázreakciókkal kísérve 4,8 másodperc alatt pattan százas tempóra. Quattro összkerékhajtásának köszönhetően kanyarokban már-már ijesztő dinamikával rukkol elő, működését az elektronikus menetstabilizáló rendszer részeként a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályozás funkciója teszi teljessé, mellette ilyenkor jól érezni, milyen nagy torziós merevségű karosszériával is van dolgunk.

Audi SQ2

A háromküllős, alul lapított sportkormány szép látvány, fogása egészen tökéletes, a mögötte elhelyezett váltófülek picik, de annál nagyobb játék űzhető velük

Audi SQ2

A lebegő, 8,3 colos kijelző nem becsukható, szép a grafikája, a vörös dekorelemek és a varrások a sportos génekre vannak jó hatással

Audi SQ2

Morcos tekintettel néz a világra, nem érdemes kacérkodni vele, 4,8 másodperc alatt ugrik százas tempóra és a 250 km/órás végsebességét is erőlködés nélkül megfutja

Audi SQ2

4,2 méteres hosszával a kompakt kategóriába tartozik, két centivel ül lejjebb, mint az alap Q2, annak ellenére, hogy 19 colos kerekeken gurul. Ahogy a felni, úgy a piros fékek is csomag részeként rendelhetők hozzá

Drive Select-rendszerének köszönhetően komfortmódban kicsit lazítható a gyeplő, dynamic-móddal ellentétben puhább a gázpedál, gyengül a hangja és a kormány is finomabb használatra vált. Rendelkezésre áll egy efficiency-mód is, amely végképp nyugalmi helyzetbe hozza SQ2-modellünket, ilyenkor már a hangja végképp eltűnik és Stop/Start rendszere gurulás közben is leállítja az erőforrást. Végül az individual-mód az, amivel tudunk bűvészkedni, itt külön-külön állíthatjuk a kipufogóhangot, a kormányzást, a futóművet, valamint magát a négyhengeres erőforrást, mennyire legyen ugrásra készen. Dynamic-fokozatban ötszázas fordulattal duruzsol magasabban, mint alapjáraton, szereti, ha pörgetik, maximális 400 Nm nyomatékát is 2000-5200/perc fordulat közt adja le, addig teljesítménye végett 6500/perc a maximális fordulatcsúcs. Ha magunk szeretnénk váltani, akkor a hétfokozatú S-tronic váltót sportállásba helyezzük, a kormány mögötti fülekről irányítva egy valóban jól kezelhető élvezeti forrást kínál. A fordulatszámmérő piros mezőkezdetét azonban soha nem tudjuk érinteni, pontosan 6800-as mezőnél kezdődik a piros színezés, de ha törik, ha szakad, akkor is, ha mi váltunk, nem engedi 6600/perc fölé tekerni a mutatót. A visszakapcsolgatás is ennek a szabályai szerint zajlik, itt viszont, ha ráérzünk a fordulatok és a fokozatok közti összhangra, egyszer-egyszer kisebb durrogtatásnak is fültanúi lehetünk a kipufogók irányából.

Audi SQ2

A hétfokozatú S-tronic váltó karja is finom bőrbevonatot kapott, a térdtámasztó bőrbevonata feletti betét zöld vonalai este hangulatvilágításként szolgálnak

Audi SQ2

Hátulról nézve is kimondottan tetszetős a legkisebb, de legsportosabb Q-modell, ennyi kipufogótól elvárhatnánk erélyesebb hangot, de azért nem panaszkodhatunk

Audi SQ2

Dynamic-módban, képességei felmérésének használata közben 12–13 literes fogyasztással számoltunk, amúgy 8–9 literes átlagon is elszaladgál

Audi SQ2

Az ülések kényelmesek, de korántsem sportos beállításúak, az oldaltámasz kevés és az ülőlap is elég kurta. A vörös nappa bőrüléshuzat egy belső optikai csomag része

A gondosan kidolgozott utastérben is van plusz extra. Itt is extrafelszereltségként egy optikai csomag kelleti magát. Ennek része a közepén piros steppelt varrással berakott ülések, melyek az elérhető kanyarsebesség függvényében sajnos kevés oldaltámasszal rendelkeznek, valamint nem sajnálnánk, ha az ülőfelülete hosszában is állítható lenne. Kihagyhatatlan ajánlat az Audi részéről a Virtual Cockip 12,3 colos műszerfala, mely az S-modellektől megszokott módon középen elhelyezhető fordulatszámmérővel is rendelkezik, ilyen megjelenítéskor a két széle lesz szabadon konfigurálható.

Audi SQ2

Kétliteres, négyhengeres erőforrás, 300 lóerő, 400Nm, Quattro-hajtás egy hétfokozatú automata váltóval, ez a hajtáslánc-kombó ismerős lehet. Korábban a Golf R-modellben, mostanában pedig az Ateca Cuprában kapott szerepet

Audi SQ2

A 12,3 colos digitális műszerfal középen elhelyezett fordulatszámmérővel, a fekete külső dekorelemek és a vörösre festett féknyereg az SQ2 sajátja, a csomagtér 405 literes

Audi SQ2

A konfigurátor az SQ2 esetében 12,9 milliós alapárral lep meg minket, majd beillesztünk ezt azt, ami kedvünkre való, és rögtön, mint tesztautónk, 18,7 millió forintos árnál tartunk

Remek szórakozás a SQ2, de kell a vásárlóknak ez a fajta variabilitás? Igen! Kompakt méretű autó kellemes SUV-beütéssel, a magasabb vezetési pozíció fontos manapság, praktikusabb felhasználás mellett egy bivalyerős motorral, olyan menetdinamikai képességekkel, amit tíz éve csak sportautó-modellekben tudtunk volna elképzelni. Csak példaként szolgáljon, hogy a ma kapható legerősebb Golf R-változata mindössze egy tizedmásodperccel gyorsabb, míg 290 lóerejével a mai GTI Golfok királya, a TCR-változat majd egy másodperccel lassabb az SQ2-modell 4,8-as idejénél. De ha kell, tud normálisan is viselkedni, benzingőzös anyukák nyugodt körülmények közt is vihetik gyermekeiket oviba, persze a feeling ott van folyamatosan, ha nem is a magmavörös-betétes sportülésekre és a lapított kormányra gondolunk vagy a vörös optikás légbeömlőkre, de az a fránya, középen elhelyezett fordulatszámmérő látványától az ember egyszerűen nem bír magával.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Greta Thunberg: Klímakönyv – ajánló

Bár az 1970-es évek óta téma a klímaváltozás a globális fórumokon, de valójában a mai napig nem dőlt el még az sem, hogy a bolygót akarjuk megmenteni vagy az életmódunkat.