Bécs egyre közelebb
Legalábbis vasúton, hiszen két és fél óra alatt lehet eljutni Budapestről az osztrák fővárosba egy magántársasággal, hamarosan naponta négyszer is.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az elektromos hajók nagy augusztusi seregszemléje ráirányítja a figyelmet az egyre modernebb és nagyobb teljesítményű e-hajókra, melyeket több magyar gyártó is kínál.
Egyre nő az elektromos hajók száma a Balatonon, és folyamatosan emelkedik a résztvevőké is a Zöldszalag Regattán, a balatoni elektromos hajósok nagy tájékozódási versenyén. 2021. augusztus 7-én délben immáron tizedik alkalommal startol el a mezőny a szervezők, a Balatonfői Yacht Club főhadiszállásától, a balatonkenesei kikötő előtti vízterületről. A küzdelem a Balaton keleti medencéjében, a Balatonkenese–Siófok–Balatonfüred által határolt vízfelületen zajlik. A pályán a rendezők tíz úti pontot jelölnek ki, ezek érintésével gyűjthetnek pontokat az indulók. A helyszínen akár még a verseny napján is lehet nevezni.
Az indulás napján, augusztus 7-én is lehet még nevezni a versenyre (Fotó: zoldregatta.hu)
Hosszúság- és teljesítménykategóriák
A hajókat hosszuk és akkumulátor-teljesítményük alapján sorolják egy-egy kategóriába. Ennek feltétele, hogy a hajó vagy lajstromozva legyen, vagy már legalább három elkészült példány legyen belőle, melyek civil felhasználók tulajdonában vannak. Az első kategória 7 méter hosszig terjed, ezen belül még a 14,4 kWh alatti, illetve feletti teljesítmény jelent külön kategóriát. A második hosszúsági kategóriába a 7–8,5 méter, a harmadikba a 8,5–10 méter közötti hajók tartoznak. Ez utóbbiban már a 23 kWh alatti és feletti teljesítmények jelentik az alkategóriákat. A negyediket a 10–12 méter hosszú hajók alkotják.
A csillagtúra jellegű futam egyszerre teszi próbára a csapatok navigációs készségét, valamint a hajók akkumulátorát és hajtásláncát. A versenyzők a rendezőktől nyomtatott vagy elektronikus térképet kapnak, amelyen az egyes útpontokat bejelölték. A hajósok használhatják a siófoki elektromos töltőállomást, de az akkutöltés ideje beleszámít a rendelkezésükre álló versenyidőbe. Eredményt abszolút versenyben, és az egyes kategóriákban külön is hirdetnek. Emellett a hajógyártók az általuk készített hajók legjobbjait is jutalmazhatják.
Az e-hajó az elektromobilitás egyre jelentősebb szereplője (Fotó: ehajocenter.hu)
E-hajók – elérhetőbb árakon
E rendezvény nem csak, sőt talán nem is elsősorban a verseny miatt érdekes. Mert amellett, hogy a zöldregatta egyben a magyar e-hajópark látványos seregszemléje, ráirányítja a figyelmet arra, hogy az elektromobilitás szereplői már Magyarországon sem csupán az elektromos autók és buszok. Melléjük felsorakoznak az elektromos hajók is! Idehaza is egyre népszerűbbek e környezetbarát vízi járművek, már csak azért is, mert viharos gyorsasággal fejlődik az elektromos technológia, s egyre korszerűbb és nagyobb teljesítményű hajók jelennek meg a piacon, egyre elérhetőbb – egy réteg számára már megfizethető áron. Méretétől, felépítményétől, teljesítményétől függően egy hajó akár már egy elektromos autó áráért megvásárolható, 20 és 100 millió forint között igen széles a választék. Örvendetes, hogy több magyar gyártó is verseng a vásárlók kegyeiért, sőt megjelent a világ első, magyar fejlesztésű elektromos jetskije is.
Környezetkímélő hajózás – szabályosan (Fotó: zoldregatta.hu)
A jogszabályok és az azokkal visszaélők
Az egyre fejlettebb elektromos hajóknak igazán azok örülhetnek, akik legálisan szeretnének hajózni a Balaton, a Velencei-tó, a Fertő-tó, a Tisza-tó felületén, de ezt számukra jogszabály nehezíti meg. Pontosan a 2000. évi XLII. törvény a víziközlekedésről.
Környezetvédelmi okokból, és a fürdőzők nyugalma érdekében e tavakon tilos belsőégésű motorral hajtott kishajót és csónakot üzemeltetni. Ez alól csak a hatósági járművek, a sportegyesületi célokat szolgáló kísérőmotorosok vagy az adott tevékenységhez szükséges egyedi hajózási engedéllyel rendelkező hajók számítanak kivételnek. A víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről [30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet] szóló kormányrendelet kivételes helyeken és helyzetekben lehetőséget ad vitorlás hajóknak a segédmotor használatára. Ilyen a kikötők 300 méteres körzete, a tihanyi komp útvonala és a mellette húzódó 300 méter széles vízterület, valamint például a baleseti, a sürgős orvosi ellátást, a segítségnyújtást igénylő helyzet. Teljes szélcsendben, viharjelzéskor a legközelebbi kikötőig szabad a vitorlásoknak benzines motort használni.
Akik jó ismerői a Balatonnak, tudják, hogy a tavon ma is szép számmal akadnak, akik a tilalom ellenére közlekednek benzinmotoros hajóval, vízimentőknek adva ki magukat. Mások vízitaxis engedéllyel használják magáncélra benzines járművüket. Számukra is megoldást kínálhat egy e-hajó, mellyel nem kell tartaniuk a lebukástól, és a környezetet sem szennyezik a jövőben.
Legalábbis vasúton, hiszen két és fél óra alatt lehet eljutni Budapestről az osztrák fővárosba egy magántársasággal, hamarosan naponta négyszer is.
Az emberi értelem és az AI találkozásából egyedi és inspiráló alkotások születhetnek. Egy új tárlat is bizonyság erre.
Köln és Stuttgart magyarok tízezreivel telik majd meg idén június közepén a foci-Eb két helyszínén, ahol a magyar válogatott játszik.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!