Szeptemberi filmmaraton – Wim Wenders a díszvendég
Budapesti Klasszikus Film Maraton és Corvin-moziéjszaka vár a filmbatárokra, remekművekkel, felejthetetlen alkotásokkal.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az elektromos hajók nagy augusztusi seregszemléje ráirányítja a figyelmet az egyre modernebb és nagyobb teljesítményű e-hajókra, melyeket több magyar gyártó is kínál.
Egyre nő az elektromos hajók száma a Balatonon, és folyamatosan emelkedik a résztvevőké is a Zöldszalag Regattán, a balatoni elektromos hajósok nagy tájékozódási versenyén. 2021. augusztus 7-én délben immáron tizedik alkalommal startol el a mezőny a szervezők, a Balatonfői Yacht Club főhadiszállásától, a balatonkenesei kikötő előtti vízterületről. A küzdelem a Balaton keleti medencéjében, a Balatonkenese–Siófok–Balatonfüred által határolt vízfelületen zajlik. A pályán a rendezők tíz úti pontot jelölnek ki, ezek érintésével gyűjthetnek pontokat az indulók. A helyszínen akár még a verseny napján is lehet nevezni.
Az indulás napján, augusztus 7-én is lehet még nevezni a versenyre (Fotó: zoldregatta.hu)
Hosszúság- és teljesítménykategóriák
A hajókat hosszuk és akkumulátor-teljesítményük alapján sorolják egy-egy kategóriába. Ennek feltétele, hogy a hajó vagy lajstromozva legyen, vagy már legalább három elkészült példány legyen belőle, melyek civil felhasználók tulajdonában vannak. Az első kategória 7 méter hosszig terjed, ezen belül még a 14,4 kWh alatti, illetve feletti teljesítmény jelent külön kategóriát. A második hosszúsági kategóriába a 7–8,5 méter, a harmadikba a 8,5–10 méter közötti hajók tartoznak. Ez utóbbiban már a 23 kWh alatti és feletti teljesítmények jelentik az alkategóriákat. A negyediket a 10–12 méter hosszú hajók alkotják.
A csillagtúra jellegű futam egyszerre teszi próbára a csapatok navigációs készségét, valamint a hajók akkumulátorát és hajtásláncát. A versenyzők a rendezőktől nyomtatott vagy elektronikus térképet kapnak, amelyen az egyes útpontokat bejelölték. A hajósok használhatják a siófoki elektromos töltőállomást, de az akkutöltés ideje beleszámít a rendelkezésükre álló versenyidőbe. Eredményt abszolút versenyben, és az egyes kategóriákban külön is hirdetnek. Emellett a hajógyártók az általuk készített hajók legjobbjait is jutalmazhatják.
Az e-hajó az elektromobilitás egyre jelentősebb szereplője (Fotó: ehajocenter.hu)
E-hajók – elérhetőbb árakon
E rendezvény nem csak, sőt talán nem is elsősorban a verseny miatt érdekes. Mert amellett, hogy a zöldregatta egyben a magyar e-hajópark látványos seregszemléje, ráirányítja a figyelmet arra, hogy az elektromobilitás szereplői már Magyarországon sem csupán az elektromos autók és buszok. Melléjük felsorakoznak az elektromos hajók is! Idehaza is egyre népszerűbbek e környezetbarát vízi járművek, már csak azért is, mert viharos gyorsasággal fejlődik az elektromos technológia, s egyre korszerűbb és nagyobb teljesítményű hajók jelennek meg a piacon, egyre elérhetőbb – egy réteg számára már megfizethető áron. Méretétől, felépítményétől, teljesítményétől függően egy hajó akár már egy elektromos autó áráért megvásárolható, 20 és 100 millió forint között igen széles a választék. Örvendetes, hogy több magyar gyártó is verseng a vásárlók kegyeiért, sőt megjelent a világ első, magyar fejlesztésű elektromos jetskije is.
Környezetkímélő hajózás – szabályosan (Fotó: zoldregatta.hu)
A jogszabályok és az azokkal visszaélők
Az egyre fejlettebb elektromos hajóknak igazán azok örülhetnek, akik legálisan szeretnének hajózni a Balaton, a Velencei-tó, a Fertő-tó, a Tisza-tó felületén, de ezt számukra jogszabály nehezíti meg. Pontosan a 2000. évi XLII. törvény a víziközlekedésről.
Környezetvédelmi okokból, és a fürdőzők nyugalma érdekében e tavakon tilos belsőégésű motorral hajtott kishajót és csónakot üzemeltetni. Ez alól csak a hatósági járművek, a sportegyesületi célokat szolgáló kísérőmotorosok vagy az adott tevékenységhez szükséges egyedi hajózási engedéllyel rendelkező hajók számítanak kivételnek. A víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről [30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet] szóló kormányrendelet kivételes helyeken és helyzetekben lehetőséget ad vitorlás hajóknak a segédmotor használatára. Ilyen a kikötők 300 méteres körzete, a tihanyi komp útvonala és a mellette húzódó 300 méter széles vízterület, valamint például a baleseti, a sürgős orvosi ellátást, a segítségnyújtást igénylő helyzet. Teljes szélcsendben, viharjelzéskor a legközelebbi kikötőig szabad a vitorlásoknak benzines motort használni.
Akik jó ismerői a Balatonnak, tudják, hogy a tavon ma is szép számmal akadnak, akik a tilalom ellenére közlekednek benzinmotoros hajóval, vízimentőknek adva ki magukat. Mások vízitaxis engedéllyel használják magáncélra benzines járművüket. Számukra is megoldást kínálhat egy e-hajó, mellyel nem kell tartaniuk a lebukástól, és a környezetet sem szennyezik a jövőben.
Budapesti Klasszikus Film Maraton és Corvin-moziéjszaka vár a filmbatárokra, remekművekkel, felejthetetlen alkotásokkal.
A budapesti és az országos albérletárakra és lakáseladásra is hatása lehet, ha a terézvárosi népszavazáson az Airbnb betiltása mellett voksolnak a helyiek – írja elemzésében az ingatlan.com. Ezzel ellentétes véleményen vannak a szálláskiadók.
Az NMHH 2024-ben készült, nem reprezentatív kutatása arra kereste a választ, hogy a Z-generáció tagjait, vagyis a 1995-2010 között születetteket ezek az online elérhető információk milyen mértékben tudják befolyásolni, illetve melyek azok a tényezők, amitől egy-egy online videó hitelesebbnek tűnik a fiatalok szemében.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!