Bíró Eszter: „A művész mögött ma már ott kell állnia egy jogásznak…”


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az énekes-dalszerző nem vész el sem a koncertszínpadon, sem az előadói és szerzői jog világában.

„Pályakezdőként még nem gondoltam arra, hogy jogásztól kellene tanácsot kérnem. Akkoriban még fellépés előtt elém toltak egy szerződést, józan paraszti ésszel átolvastam, majd aláírtam. De nem is nagyon mertünk beleszólni, mondván: ezt ajánlották fel, örüljünk neki. Ráadásul, ha valaki egy szerződésen változtatni szeretett volna valamit, hamar elterjedt róla, hogy problémás eset, és máskor esetleg már nem hívták meg.” Bíró Eszter Fonogram-díjas előadóművész emlékezik így a múltra, de saját tapasztalatai alapján is jól tudja: „A művész mögött ma már ott kell állnia egy jogásznak…”

Bíró Eszter Időradír című produkciójának képes beharangozója

Az Időradír című produkciójának képes beharangozója (Fotó: Pejkó Gergő, grafika: Molnár Jaqueline)

Erre igazán huszonéves korának végén jött rá, amikor egy alkalommal már javában benne volt az alkotói folyamatban, amikor alá kellett írnia az arról szóló szerződést, mely csak a másik fél számára volt előnyös: „Művészi és anyagi szempontból is nagy érvágás volt számomra” – emlékezik. Akkor érezte először úgy, hogy jogi segítséget kell kérnie, és azt a jövőben folyamatossá kell tennie, elvégre ő művészként szeretné élni az életét, előadni, alkotni szeretne, nem pedig a jogszabályok között elmélyedni, csak azért, hogy többé senki se verhesse át.

Egy ügyvéd tanácsait megfogadva, olyan mintaszerződést készített el, amelyet már ő nyújt át a koncertszervezőknek, és nem tőlük várja a szerződést tartalmazó papírost. Az ő változatában már benne foglaltatnak az ő igényei is, azt is szem előtt tartva, hogy senki ne járjon rosszul. „Az élet minden területén abban hiszek, az a jó, ha egy megállapodás mindkét fél számára előnyös” – vallja.

Bíró Eszter színpadon, a Kaddis bemutatóján

Koncert felnőtteknek: színpadon, a Kaddis bemutatóján (Fotó: Vígh Csaba)

Eszter örömmel tapasztalta, hogy az elmúlt évtizedben sok művész gondolkodott hozzá hasonlóan, így a kulturális életben egyre elfogadottabbá vált, hogy egy előadó nem kapja, hanem küldi a szervezőknek a szerződéstervezetet leendő fellépése hátteréről. Az esetek többségében elfogadják megállapodásjavaslatát, ami könnyebbséget jelent számára, különösen turné idején hasznos, hogy nem kell minden egyes alkalommal ügyvéddel egyeztetnie a részletekről.

Mielőtt megkötötte lemezszerződéseit, már állandó jogászával konzultált, vele sikerült kidolgozni a legapróbb részletekre is kiterjedő szerződéspontokat. E jogi megállapodások ugyanis nem egyetlen alkalomra, hanem akár hosszú évekre is szólhatnak.

A szerzői jogi kérdéseket is írásba kell fektetnie. Már csak azért is, mert amellett, hogy előadó, ő maga is dalszerző, sőt képviseli zeneszerző párja, Födő Sándor érdekeit is. Eszternek saját cége van, saját és párja dalai jogainak többsége a vállalkozás birtokában van, sőt hangzóanyagaik, koncertjeik audio- és videofelvételeinek jogával is ő, illetve a cég rendelkezik. Igencsak képeznie kellett magát az elmúlt évek felgyorsult digitális világában, melyben a szerzői jogok is sokat változtak. Háttérbe szorult a lemezipar, a CD-k népszerűsége leáldozott, ellenben az internet felgyorsulásával eljött a streaming-korszak ideje. A zenemegosztók hihetetlen népszerűségre tettek szert, s ezzel együtt pedig előtérbe kerültek a digitális jogok.

Manapság az előadóművészek, dalszerzők műveit sokan jogosultság nélkül használják, ami hosszútávon nem megoldás. „Friss hír például, hogy az EJI, a magyar Előadóművészi Jogvédő Iroda megállapodott a Spotify-jal” – mondja már szinte bennfentesen az énekes-dalszerző. De azt azért látja, hogy a részleteket, az előadói és a szerzői jogdíjak alakulását, kezelését a legjobban egy szerzői jogban jártas jogász tudja figyelemmel kísérni. Eszter rendszeresen konzultál egy ilyen szakértővel. „Ma már egy művésznek egyszerre kell értenie egy kicsit a joghoz, a közösségi médiához, egy picit a videovágáshoz, a fotózáshoz, sokrétűnek kell lennie, hogy talpon tudjon maradni” – magyarázza.

Varró Dani, Bíró Eszter, Födő Sándor az Időradír c. könyv bemutatóján (balról jobbra)

Varró Dani, Eszter és Födő Sándor, az Időradír című könyv bemutatóján – balról jobbra (Forrás: az előadóművész archívumából)

Ám bevallja, nem akar jogász lenni, maradna művész, haladva a digitális korral. Például szeretné kipróbálni magát podcastban, ebben a viszonylag új digitális platformban. Már körbejárta, hogy technikai és jogi szempontból milyen lehetőségei vannak, mit kell tennie, hogy azután már csak arra figyelhessen, hogy mikrofon elé ül, és meghívott vendégeivel beszélget, vagy épp zenét játszik le. Természetesen olyat, melynek jogaival rendelkezik. „Jó és új felület, azóta gondolkodom azon, hogy én is készítenék ilyen műsorokat, mióta magam is elkezdtem hallgatni” – mondja.

Terve megvalósításán azóta gondolkodik, amióta kitört a járvány. Először egy gyerekeknek szóló online sorozatot indított el, melyből a JimJam tévécsatornán Az Időmanó kalandjai címmel egy reggelenként látható, egyenként 6 perces epizódokból álló tv-műsorsorozat született. Ennek második évadja egy hónapja indult, immár tizenhét résszel, s ennek egyenes folytatásaként tekint a podcastra. A gyermekek nyelvét kiválóan értő művész ezúttal a szülőket és a nagyszülőket kívánja megszólítani. Izgalmas, hozzáértő embereket kíván mikrofon elé hívni, hogy a gyerekek zenei fejlesztésének lehetőségeiről beszélgessenek, arról, hogyan lehet érdeklődésüket játékosan felkelteni a zene iránt. „Szülőként és előadóként is foglalkoztat ez a kérdés, hiszen jövőre lesz tíz éve, hogy gyerekeknek muzsikálok” – említi, egyben egy 11 éves fiú és egy 13 éves lány édesanyjaként. A beszélgetések érinteni fogják a gyerekjogot is, hiszen meggyőződése: jobban oda kell figyelni, milyen tartalmak jutnak, juthatnak el a gyermekekhez, és melyeknek nem lenne szabad. Éppen ezért is hívja majd vendégül például a UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatóját, Mészáros Antóniát. De megszólaltatja Horváth Charlie-t is, aki új oldaláról mutatkozik be, mert unokája révén őt is foglalkoztatják ezek a kérdések. A podcast meghívottja lesz még többek között Marék Veronika, gyermekkönyvek jeles szerzője, és Varró Dani költő is. A felvételek hamarosan megkezdődnek, és az egyes epizódok tavasztól már hallhatók is lesznek a legnépszerűbb közösségimédia-felületeken.

Gyerekkoncerten Cserta Balázs, Bíró Eszter, Födő Sándor (balról jobbra)

A gyerekkoncertek mindig vidámak: Cserta Balázs, Eszter és Födő Sándor – balról jobbra (Forrás: az előadóművész archívumából)

Varró Dani különben vendégfellépő lesz Eszter nagyszabású farsangi gyermekkoncertjén is, 2022. február 27-én, vasárnap délelőtt, a Marczibányi téren. „Hadd lássanak a gyerekek egy hús-vér költőt a színpadon. Saját szájából hallhatják a verseit, egy olyan költőtől, aki a kortárs magyar irodalom fontos részeként a tananyagban is szerepel” – ajánlja őt Eszter, aki ígéri, hogy a járvány elleni védekezés szabályainak betartásával sok dallal, maszkkal – ezúttal farsangi maszkkal –, jelmezekkel, interaktív játékokkal és mozgással vonja be a gyerekeket a koncertbe.

Azt is reméli, hogy a járvány mihamarabbi lecsengésével zenekarával végre bejárhatja majd az országot, és sok helyre juttathatja el dalait gyerekeknek, felnőtteknek. Több helyre hívják Födő Sándor: Kaddis című, egész estés kompozíciójának előadására is, melynek premierje 2021 őszén volt. Szerepelni fog a Szenes Hanna életéről szóló színdarabban is, melynek bemutatója ez év őszére várható.

Természetesen minden fellépése mögött ott lesz a biztonságot nyújtó szerződéses háttér…

Bíró Eszter farsangi dala a YouTube-on itt, a gyerekdalokat felvonultató YouTube-csatornája itt, saját weboldala itt, hivatalos Facebook-oldala pedig itt tekinthető meg.


Kapcsolódó cikkek