Digitális kor, digitális gyerekek?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A csonka családok, a rengeteg válás, a család hiánya mind rossz hatással lehetnek a gyermekek lelki fejlődésére. Időhiány és fáradság miatt eltűnnek az esti játékok, beszélgetések és meseolvasások. Ezek helyett inkább a tv-ben vagy a számítógépen néznek filmeket, „meséket”, amelyek többsége sematikus vagy agresszív, villódzó képek összessége. „A szülő viselkedésével mintát nyújt, hatással van a gyermekére, ezért hitelesnek kell lenniük, és megértetni a gyerekkel, hogy nem önkényes tiltás miatt nem számítógépezhet egész délután.” – Ezek a rajzfilmek gyakran inkább krimik…

A csonka családok, a rengeteg válás, a család hiánya mind rossz hatással lehetnek a gyermekek lelki fejlődésére. Időhiány és fáradság miatt eltűnnek az esti játékok, beszélgetések és meseolvasások. Ezek helyett inkább a tv-ben vagy a számítógépen néznek filmeket, „meséket”, amelyek többsége sematikus vagy agresszív, villódzó képek összessége.

„A szülő viselkedésével mintát nyújt, hatással van a gyermekére, ezért hitelesnek kell lenniük, és megértetni a gyerekkel, hogy nem önkényes tiltás miatt nem számítógépezhet egész délután.”

– Ezek a rajzfilmek gyakran inkább krimik – mondja Vozár Anna klinikai gyermek-szakpszichológus. – Nincsen bennük történet, szabályrendszer, a főhős átváltozással, váratlanul, újonnan megjelenő képességekkel menekül meg. Ez vonzó a gyerekeknek, mert látványos, mozgalmas és érdekes. Ám károsan hat rájuk, mert nem is értik, negligálják a szöveget, félelmükben az agresszorral azonosulnak. Gyakran nem is lehet tudni, hogy miért is folyik a küzdelem. Sok számítógépes játékban is a pusztítás maga a cél. Ma már általánosan elterjedtek a digitális technológia eszközei, jó dolog az internet, a mobiltelefon, akár a számítógépes játékok is, de megfelelően kellene ezeket használni. Óriási a szívóerejük, ezért a mértékletesség elengedhetelen. Ha egy gyermek estig a gép előtt ül, egyfolytában csetel, öldöklőset játszik, agresszív filmeket néz, ahelyett, hogy sportolna, tanulna, biciklizne vagy beszélgetne és játszana társaival, az igen káros. A szakértő szerint az a baj, hogy a gyerekek nem is tudják felfogni, feldolgozni ezeket a gyakran túlszexualizált, szörnyen agresszív filmeket, játékokat, hiszen életkorilag nem elég érettek hozzá. És mivel általában egyedül találkoznak mindezzel, nem is tudják megbeszélni a felnőttekkel, hogy mit láttak, mit éreztek. A feszültségüket oldaná, jót tenne, ha a szüleikkel együtt megbeszélnék a látottakat. A gyerekekben óriási szorongás keletkezik, ha ösztön-felszabadító, az indulatokat szabályozatlanul kiélő képekkel találkoznak. A gyakorlat azt mutatja, hogy az erőteljes és felzaklató élmények hatásaként pszichés tünetképződés is elindulhat. Kóros mértékű szorongás, gátlásosság vagy pedig ennek ellenkezőjeként durvaság és agresszivitás jelenik meg a gyermekek viselkedésében. Alvásproblémákat, illetve a már kialakult szobatisztaságban történő visszaesést is okozhat. Ha pedig az emberi kapcsolatok helyébe a gépekkel és a játékokkal töltött számolatlan idő lép, akkor deviancia is kialakulhat.

A csetelés egy viszonylag új szokás, de már nem csak a tinik körében, hanem a 10–11 évesek is mértéktelenül „beszélgetnek” a gép előtt ülve. Könnyebb arc és metakommunikáció nélkül, a tekintetet, mimikát nem látva, a helyes beszédre, a helyesírásra nem ügyelve írogatni egymásnak. Aztán, amikor személyesen találkoznak egymással vagy felnőttekkel, nehezükre esik megszólalni, zavarban vannak, esetenként nem tudják mondatokká alakítani gondolataikat, érzéseiket. Emberré formálódni csak emberek között, valódi, személyes kapcsolatok által lehet. Ha valaki csak a virtuális világban mozog, akkor nem ismeri meg saját magát valamint a valódi társas kommunikáció és az alkalmazkodás szabályait.

Csecsemőkortól kezdve fontos a jó kapcsolatot gyermek és szülő között. Sokat kell játszani, beszélgetni a gyerekekkel, megtanítani őket az együttélés szabályaira. Meg kell tanulni szülőnek, gyermeknek egyaránt az egymásra hangolódást, hogy a kapcsolatukat a kölcsönös bizalom és a megélt, megtapasztalt szeretet és elfogadás jellemezze.

A szülő viselkedésével mintát nyújt, hatással van a gyermekére, ezért hitelesnek kell lenniük, és megértetni a gyerekkel, hogy nem önkényes tiltás miatt nem számítógépezhet egész délután. Hetente többször töltsünk olyan „minőségi időt” gyermekeinkkel, amikor beszélgetünk velük, értelmes, hasznos programokban veszünk részt, közös élményeket szerzünk. Vozár Anna szerint nehezíti a szülők dolgát az is, hogy nincs közmegegyezés az elfogadott, erkölcsi értékrendben, a szabályok felborultak, megkérdőjeleződtek. Nehéz egy 4–5 évesnek megmagyarázni, miért nem mehet kilakkozott körömmel óvodába, amikor a többi kislánynak ezt megengedik. A szülőknek ki kell állniuk saját erkölcsi értékrendjük mellett, persze ez sok esetben nagyon nehéz. Könnyebben menne, ha általánosan elfogadott konszenzus lenne bizonyos kérdésekben és a szülőknek nem egyedül kellene képviselniük véleményüket. Nagyobb kárt okoz a fejlődésben, ha válogatás nélkül megnézhet minden filmet egy gyerek, mintha kis időre esetleg hátrányba kerül a társaival szemben azért, mert nem látta az előző esti krimit.

A gyógyításban egyre nagyobb szerepet kap a mozgásterápia, ugyanis sok gyerek nem képes szimbolikus játékra, mert verbális szinten vannak problémái. A bajok még a beszéd kialakulása előtti időkben keletkeztek. Az ilyen esetekben nonverbális eszközökkel lehet hatékonyan gyógyítani. Például különböző mozgáseszközökkel (labdák, gömbök, bordásfal, gyűrű, csúszda, építő- és társasjátékok stb.) játszik a gyerek egyedül vagy csoportban. Játék közben megtanul alkalmazkodni, vigyázni magára és társaira, miközben jól érzi magát, növekszik a biztonságérzete, az önbizalma és intenzív, komplex élményeket él át. Mindeközben lehetővé válik korai érzelmi traumák feldolgozása is.

Az értelmetlen, agresszív játékok a nyelvi fejlődést is kedvezőtlenül befolyásolják. Sokkal több az ilyen jellegű eset, mint 5–10 éve. A beszédészlelés, a fogalomalkotás, a beszédértés a jó intellektusú gyerekeknél is gondot okozhat. Ennek terjedésében a mértéktelen számítógépezés, az öldöklős, szexuális tartalmú számítógépes játékok korlátlan használata is jelentős szerepet játszik.

Krausz Viktória

 

Kapcsolódó cikk:

Digitális bennszülöttek


Kapcsolódó cikkek

2024. március 22.

Bécs egyre közelebb

Legalábbis vasúton, hiszen két és fél óra alatt lehet eljutni Budapestről az osztrák fővárosba egy magántársasággal, hamarosan naponta négyszer is.