Így repül a világ 2022-ben: káosz és kreativitás Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hirtelen megnövekedett utasforgalommal nehezen birkóznak meg a repülőterek és a légitársaságok.

Visszatérő utasok, nem várt járattörlések

Sok órás sorban állás, elveszett bőröndök, törölt járatok – ezek jellemzik 2022 nyarán a légi forgalmat, így nem árt tájékozódnunk, mielőtt repülőjegyet vásárolunk, majd útnak indulunk. A káoszt részben az okozza, hogy a pandémia idején a zárlatok miatt földre kényszerült repülőgépek hiába kapták meg ismét a repülési engedélyt, a földi kiszolgálók csak részben tértek vissza munkahelyükre, félve a bizonytalan jövőtől. A légi iparágak, hasonlóan a turizmushoz és a vendéglátóiparhoz, jelentős munkaerőhiánnyal küzdenek. Ezrek hiányoznak a reptereken a földi kiszolgáló személyzet soraiból a légi irányítóktól az utasfelvevőkön át a csomagkirakó személyzetig. A munkát megszakító alkalmi reptéri sztrájkok pedig tovább akadályozzák a forgalmat.

Repülés 2022 - Lufthansa

A Lufthansa ötezer járatát nem indítja el (A szerző felvétele)

Emiatt, különösen Európában, lehetetlenné vált az utasok biztonságos repültetése, így a légitársaságoknak több ezer járatot kellett törölniük. Július első felében Németországban a meghirdetett járatok 6 százalékát nem tudták elindítani, Nagy-Britanniában 3, Olaszországban 2 százalékát. (A részleteket lásd itt!) A Lufthansa például a nyár során összesen ötezer(!) gépét törölte. Elsősorban a belföldi és az európai országokba tartó járatait, hogy így enyhítse a délutáni és esti forgalmi csúcsokat. A British Airways ezernél is több járatáról mondott le a Heathrow-n és a Gatwick reptereken meglévő munkaerőhiány miatt.

A káosz magyar elszenvedői

A ferihegyi forgalomnövekedést jól jellemzi, hogy 2022 júniusában már több mint 1,2 millió utas fordult meg a repülőtéren, mely mindössze 18 százalékkal maradt el 2019 hatodik hónapjának eredményétől. Csaknem 9 és félezer le- és felszállást regisztráltak, mely 15 százalékkal maradt el a 2019 júniusitól. Az idei első félévben összesen 5,2 millió utazót számlált a légikikötőt üzemeltető Budapest Airport, mely csak alig negyedével kevesebb, mint a járvány előtti rekordévben.

Repülés 2022 - Ferihegy

Budapestet is érintik a járattörlések (A szerző felvétele)

Örvendetes a növekedés, de a magyar főváros reptere sem tud kimaradni a nemzetközi gondokból. Hetente 10–15 a Budapestet is érintő járattörlések száma. A Budapest Airport magyarázata szerint ennek oka egyrészt az, hogy az egyetlen napon több útvonalon közlekedő repülőgépek a nap végére felhalmozott késései miatt az utolsó járatukra már nem indulnak el, mert addigra a fogadó légikikötők bezárnak. Egy másik ok, hogy az indító repülőtereken nem tudják kiszolgálni az adott járatot munkaerőhiány miatt, így az nem száll fel. De az is lehet, hogy felszáll, csak az utasok egy részének már nem rakják fel a csomagjaikat, így az nem érkezik meg Budapestre, csak az egy vagy két nappal későbbi járattal. A Budapest Airport közleményében az áll, hogy ez az eset kizárólag érkező járatoknál fordul elő, mert Ferihegyen minden induló járat összes csomagja felkerül az adott gépre.

Június végén, egy vasárnap este, több Budapesten landoló járat csaknem kétszáz utasa töltötte az éjszakát Ferihegyen, a reptér üres épületében, az útlevél-ellenőrző és a magyar határt jelentő üvegajtók közötti helyiségben, teljesen ellátatlanul, mert nem kapta meg a repülőkre feladott csomagjait – számolt be az esetről a 24.hu. Aznap késő este nyolc járat szinte egy időben érkezett meg, öt közülük több mint egyórás késéssel. A földi kiszolgálásban részt vevő cég poggyászkirakó emberei a kései órán vélhetően már befejezettnek tekintették munkájukat, és hazamentek, s nem volt, aki kipakolja a gépeket. Így csak a reggeli műszak megérkeztével jutottak el a bőröndök az átadóba, és kerültek a csomagkiadó futószalagjaira.

Reptéri szolgáltatások – már a Kálvin téren!

Megelőzhetjük a sorban állást Ferihegyen, ha az utasfelvételt Budapest Belvárosában végezzük el. Erre 2022 júliusától már lehetőségünk van, ha felkeressük a Kálvin tér 4. szám alatt a Universal Airport HUB üzletet. Itt az utazó becsekkolhat, kinyomtathatja beszállókártyáját, ha a Wizzair, a KLM/AirFrance, az Aegean vagy a Norwegian egyes járataival utazik. Emellett lemérheti csomagjait, kinyomtathatja a poggyászcímkét. A repülőtéren már csak le kell adni a bőröndöt az önkiszolgáló pultnál, és máris mehetünk a biztonsági ellenőrzéshez.

Repülés 2022 - Kálvin tér - utasfelvétel a Belvárosban - Ferihegy, Budapest Airport

Kényelmes az utasfelvétel a Belvárosban (Fotó: Budapest Airport/Baranyi Róbert)

Mivel lehetőség van csomagmegőrzésre is, sokan alakíthatják úgy programjukat – külföldi turisták vagy akár vidéki utasok –, hogy indulás előtt vagy érkezést követően még bebarangolhatják a látványos környéket. A helyszín közlekedés szempontjából már csak azért is ideális, mert a reptérre tartó vagy onnan érkező 100E autóbusz gyorsjárata megáll a Kálvin téren.

Az üzletet a Budapest Airport a Liszt Ferenc Budapest Nemzetközi Repülőtéren működő koronavírusteszt-központ üzemeltetőjével, a Universal Medical Solutionsszal közösen nyitotta meg. A vendégeket kávézó és ajándékbolt is várja.

Azért még van hová fejlődni, hiszen az utazók számára az lenne az ideális, ha valamennyi, Ferihegyről induló járatra be lehetne itt csekkolni, és szerencsés lenne, ha a felcímképzett poggyászt egyből fel is lehetne adni a járatra. Az ígéretek szerint folyamatosan nő majd a Kálvin téri szolgáltatást nyújtó légitársaságok száma, és idővel a bőröndök feladása is lehetővé válik. Ehhez azonban még szükség lesz bőröndméret-ellenőrzésre, biztonsági intézkedésekre, valamint a poggyászfóliázás lehetővé tételére. S a poggyászok folyamatos Ferihegyre szállítására is, hogy a járatokhoz időben odaérjenek a csomagok.

Az üzlet azért így is apró fejlődés az utasok érdekében. A nagy fejlődés az elmúlt években Ferihegyen történt, ahol 167 millió eurós beruházással új utasmóló épült, automata útlevél-ellenőrző kapukat és önkiszolgáló poggyászcímke-nyomtató berendezéseket állítottak fel, újabb biztonsági ellenőrző folyosó alakítottak ki. (Bővebben erről ebben a cikkünkben írtunk!)

Kreatív utasok, légitársaságok, repülőterek

Sajátos módját választotta nemrégiben egy ír utazó, hogy megszerezze bőröndjét a dublini repülőtér csomagkiadó káoszában. Ausztráliából érkezett haza, de bőröndjét nem kapta meg. Ezért úgy döntött, hogy a már egy hete várakozó csomagját maga fogja felkutatni a reptéren – számolt be az esetről július közepén online kiadásában a német Stern magazin. Ám ahhoz, hogy a hoppon maradt utas bejuthasson a poggyászokat gyűjtő területre, jegyet kellett váltania. 18 euróért megvette a legolcsóbbat egy Glasgow felé induló járatra, majd rögtön az érkező oldalra ment, a szalagokhoz, ahol sikerült felkutatni, hol tárolják a gazdátlan csomagokat, majd több órányi keresgélés után rátalált a sajátjára. Tapasztalata szerint több poggyász is egy hónapnál régebben pihent a gyűjtőben…

Repülés 2022 - Csomagok

A csomagok gyakran keverednek el (Fotó: Pixabay.com)

De igyekeznek kreatívak lenni a légitársaságok munkatársai is. Előfordult, hogy a késés mérséklése érdekében a repülőgép személyzete rakta be a poggyászokat a gép gyomrába, sőt Frankfurtban a dolgozók hiánya miatt irodai alkalmazottak és vezetők is átvettek egyes földi kiszolgálói munkaköröket, hogy csökkentsék a késéseket. Eközben napi utasszám- és járatlimitet vezettek be több Nyugat-Európai repülőtéren, így éppen Frankfurtban, Amszterdamban, a Schipolon, a londoni Gatwicken és a Heathrow-n is, ahol például naponta csak 100 ezer utast hajlandók kiszolgálni 2022. szeptember 11-éig. Itt fordult elő, hogy emiatt a Delta Airlines törölni kényszerült a London–Detroit-járatát, ám a társaság úgy döntött, hogy utasok nélkül is elindítja gépét, megpakolva a reptéren feltorlódott csomagokkal, melyek az Egyesült Államokba repült korábbi járatokról lemaradtak.

Az Icelandair izlandi légitársaság a Keflavík–Amszterdam közötti járatával utaztatta el a holland fővárosba poggyászrakodó munkásait, hogy az ottani munkaerőhiányt pótolandó, gépeik késését mérsékelni tudják.

Izraelben, a Tel-Aviv közelében fekvő Ben-Gurion repülőtéren is gond a munkavállalók hiánya. A gondokon úgy próbálnak enyhíteni, hogy az északon fekvő, belföldi forgalmat kiszolgáló haifai repülőteret sajátos módon vonják be a nemzetközi vérkeringésbe. A Jerusalem Post online oldalán olvasható tudósítás szerint az Észak-Izraelben lévő utasok az utazásukat megelőző napon a haifai reptéren feladhatják poggyászukat, így másnap már bőröndjeik nélkül utazhatnak el a rendkívüli mértékben leterhelt Ben-Gurionra, ahol csomagellenőrzés és -feladás nélkül, a kézipoggyász és az útlevél ellenőrzését követően máris eljuthatnak a gépükhöz. További könnyítés, hogy Haifán elég, ha csak egyetlen családtag jelenik meg a csomagokkal, és bemutatja a többiek útlevelét is. A kísérleti megoldás az El Al néhány járatára vehető igénybe (például Londonba, Párizsba, New Yorkba, Torontóba, Bangkokba) vasárnap és csütörtök között, a délutáni órákban. Ha a kísérlet beválik, más helyszínek is bekapcsolódhatnak a szolgáltatásba.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.