Kia Stinger GT 3.3 V6 T-GDI – Annyira, de annyira jó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A tanulmányautótól a szériagyártásig vezető úton a Kia GT Concept nevet változtatott, ihletet merítve a 2014-es Detroiti Autószalonon bemutatott GT4 Stinger koncepcióból. A modell személyiségét tekintve hamisítatlan Gran Turismo, ugyanakkor a Stinger név sebességet és izgalmat ígér.


Ha nem tudnánk, hogy kitől kértük és kaptuk tesztautónkat, gondolhatnánk, ez nem lehet a koreai márka új modellje egy olyan kategóriában, ahol még sosem járt, ráadásul ilyen teljesítménnyel valami egészen elképesztő. Már az első pár méteren érezni, hogy a Kia Stinger GT-ben feszes, temperamentumos autóban ülünk. Minden körülöttünk van, minden kézre esik, a kormány nagyon közvetlen és még Eco-módban használva is érezni, hogy szétveti az erő. Igaz, itt érezni, hogy gázadásra kicsit tétováz, de még így is átlag feletti tempót diktál. Comfort-módban is robbanásszerűen gyorsul, de Sport-állásban már könnyen elszabadulnak az indulatok, a rendelkezésre álló összes felszabaduló energiáját a széles, elöl 225/40, míg a hátsó tengelyeken 255/35 gumikon vezeti le sikerrel. A Drive Selection utolsó, egyben legvadabb beállítási lehetősége a Sport+ állás, ahol automatikusan Off állásba helyezi a menetstabilizálót, ez a játék ideje, itt nincs helye hátsó üléseken kényelmetlenkedő utasoknak, itt minden a vezető és az autó összhangjáról szól.

A Stinger 4830 mm hosszú és 1870 mm széles, a kecses orrkialakítástól a karcsú oldalakon át az erőteljes hátsó vállakig a Stinger minden porcikájából magabiztosság sugárzik (A fotók a szerző felvételei)

A hátsó lökhárító alól négy ovális kipufogóvég néz hátra, sima fenéklemez vagy az integrált hátsó diffúzor a kedvezőbb aerodinamikai teljesítményt szolgálja

Az elektronikus kormányrásegítés és a futómű extra keményre hangolódik, a gázpedál pedig hiperérzékennyé válik, nincs mese, itt tolni kell neki, zárt pályán akár farolva is döngethetünk vele, csak bátorságunk szabhat határt, na meg tonnás tömege, amely érezhetően rutinos kezeket kíván. Comfort-módban úriemberré válik rakétánk, ez talán a legjobb használati forma a mindennapokra, így is lép, ha kell és az Eco-álláshoz képest jelentéktelen a fogyasztási többlet.

A Kia jellegzetes tigrisorr hűtőmaszkjának két oldalán összetett LED-fényszórókat találunk

A vezetőülés mindössze 180 mm-rel van az aszfalt felett, ez 45 mm-rel alacsonyabb, mint az Optima szedán esetében és kifejezetten sportos, mély üléspozíciót tesz lehetővé

Hosszan nyújtózó gépházfedele alatt a Stinger-modellek legerősebb motorja, a 3,3 literes, ikerturbós V6-os benzinmotor dolgozik, maximális teljesítménye 370 lóerő, mely 6000/perc fordulaton jár a csúcson. Forgatónyomatéka bődületes, 510 Nm, amely 1300 és 4500/perc között áll rendelkezésre, természetesen ilyen adatokhoz kötelező felszereltség a négykerékhajtás. A jó tapadásnak köszönhetően kevesebb, mint 4,9 másodperc alatt pattan százas tempóra, ami utasként a hátsó sorban is maradandó élmény. Analóg kilométeróráját figyelve folytonos sebességgel halad egészen 170 km/h tempóig ahonnan picit lassabb sebességgel halad tovább 270-es, gyárilag limitált végsebességéig.

Hangulatos, a műszeregység analóg és digitális kijelzőkből áll, a két főműszer között elhelyezkedő, színes TFT monitor oldalgyorsulási vagy köridő-adatokkal is szolgál

Megállásról a belső hűtésű Brembo-féktárcsák gondoskodnak, elöl 350, hátul 340 mm átmérővel, elöl négy-, hátul kétdugattyús féknyergekkel

A Stingert elektronikusan szabályozható futóművel is ellátták, lényege, hogy egymástól függetlenül szabályozhatók az első és hátsó lengéscsillapítók

Az elektronikus szabályozású, házon belül tervezett nyolcfokozatú automata sebességváltó késlekedés nélküli kapcsolásokkal hívja fel magára a figyelmet. Működtethető automatikus üzemben, de a vezető a kormányra szerelt váltófülek segítségével, kézzel is kapcsolhat. A Kia büszkén állítja, hogy rugózását és vezethetőségét a Nürburgring északi nagy körén, a hírhedt Nordschleifén hangolták be. A munka tökéletesre sikeredet, menetdinamikája összhangban áll feltűnő formatervével. Itthoni utakon 19 colos kerekei ellenére sem rázós, mint ahogy kinéznénk belőle, a keresztbordákat nem szereti és ilyenkor a belső burkolatok is panaszkodnak, nyöszörögnek.

3,3 literes, ikerturbós V6-os benzinmotor dolgozik az orrában, maximális teljesítménye 370 lóerő, fogyasztása 10 liter körül alakul, ha kihasználjuk adottságait, 15 literrel is számolhatunk

Maga a váltókar megér egy dizájndíjat, de a saját gyártású, 8 fokozatú automata is külön elismerést érdemel

Harmonikus a belső dizájn, az anyagminőséggel sem lehet gondunk, talán a 8 colos , érintőképernyős központi kijelzőt érezhetjük idegennek, hogy csak úgy áll ott egymagában és kerete sem passzol semmivel. A GT-verzió különösen finom tapintású fekete nappa bőrborítást kap, fejtámláit dombornyomott GT-logó díszíti. Vezetőülése kényelmes, négy irányban állítható, légkamrás deréktámasszal, valamint fokozott oldaltartást kínáló háttámlával. Az alapfelszerelés a fekete nyersbőr tetőkárpit, valamint a nemesacél küszöbborítás.

A hosszú tengelytáv, a négyajtós karosszéria és a ferde hátfal bőséges lábteret kínál mindkét üléssoron, a mély üléspozícióval a tágas fejtér is garantált elöl-hátul egyaránt

Az árak egyféleképpen alakulhatnak, a V6-os modell csak GT felszereltséggel kapható, az árcédulán 17,5 millió forintos összeg szerepel

Hihetetlen, hogy milyen tökéletes vezetési élménnyel ruházta fel első nagy teljesítményű túraautóját a Kia, de nemcsak kiemelkedő teljesítménye, hanem minősége, komfortja, kényelme, egyedi stílusa és természetesen használhatósága is az egekbe emeli.


Kapcsolódó cikkek