11 magyar tudós a klímatudomány 10 üzenetét küldi a világnak
A nyilvánosság számára küldenek figyelmeztetést, egyben javasolnak lehetséges megoldásokat az éghajlatváltozás enyhítése, a Föld élhető jövője érdekében.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A sikeres GS kiváltásával a hetedik generációs ES új korszakot nyit a márka legrégebbi és legnépszerűbb modelljeinek történetében. Az ES 1989-es piaci szereplése óta nem szerepelt a Lexus európai modellprogramjába, most az LS-hez hasonlóan egy szélesebb vásárlóközönséget szeretne megszólítani.
A 2012-ben bemutatott hatodik generáció nagy siker az amerikai és ázsiai piacokon, ahol ötméteres hosszával még mindig csak középkategóriás autónak számít. A siker fokozása érdekében alapjaiban újul meg a hetedik generáció, vadonatúj padlólemezre épül. Az autó 4975 mm hosszú, 65 mm-el hosszabb, mint elődje, alacsonyabb, igaz itt csak 5 mm a különbség, de 45 mm-el szélesebb lett és a megnyújtott tengelytávolság miatt a kerekek közelebb kerülhettek a sarkokhoz. A hosszú motorháztető kupés tetővonala adja igazi karakterét, míg apróbb részleteit az LS-modelltől örökölte. Megjelenésének az orr-rész a leglátványosabb összetevője. Vastag krómcsíkkal keretezett a hatalmasra nőtt hűtőmaszk, a lámpák vonalától a lökhárító aljáig ér, melynek vonalas lamelláit a márkajelzés vonalában egy erős törés jellemzi.
Formavilága kimondottan meggyőző, kell is az egyediség, a Lexus sokat vár az ES eladásaiból (A szerző felvételei)
Japán harmadik legnagyobb, Kyushu szigetén található gyárában lézerhegesztéssel és egyedi ragasztási eljárással készül az ES. A 10 év hibrid-garancia a hibátlan Japán minőségre utal
A mesterien megalkotott lámpákat is erős, határozott vonalak határolják, az elmaradhatatlan pipaalakú nappali menetfény öleléséből indul az irányjelző, mellette a tripla LED-fényszóró, melyben 24 független dióda található. Nemcsak a távolsági fényt irányítja automatikusa és precízen, hanem sötét kereszteződéshez érve igen látványosan világítja be azt, majd kanyarodáskor az általunk kívánt irányba összpontosítja forrásait. Oldalnézete sem különb, éles vonalak diktálnak, a két színben pompázó, szép rajzolatú tükrök vastag króm és vékony LED-fénycsíkkal kombináltak. A 18 colos szürke árnyalatos, csiszolt felületű felnik itt az alap részét képzik, mindenképp az elegáns megjelenés irányába billentik látványát. A letisztultabb, finoman kidolgozott hátsó rész LED-lámpatestei körülölelik a sarkokat. Érdekes megoldás a láblendítésre felpattanó csomagtérfedél légterelője, mintha egy utólag felszerelt, de a gyár által csak fontos aerodinamika elemként emlegetett alkatrész trónol a fedél tetején. A jól használható csomagtér 454 literes, hátránya a magas rakodóperem, de cserébe padlólap alatt, ami kis fülecskével rögzíthető, jól pakolható rekeszeket kapunk gurulós tárgyak elhelyezéséhez.
Első osztályon utazhatunk, komfortja elragadó, csendes, nyugodt és takarékos működése a legnagyobb erénye
Az otthon minden hájjal megkent érzése fogad minket minden alkalommal, az anyagminősége és színvilága nagyon menő
A lábtér több mint bőséges, de a jobb hátsó utasnak az első ülés támláján lévő gombbal további helybővítési lehetőségei vannak, a fejtér már nem ilyen nagyvonalú
Külső dizájn mellett az ES belső tere még inkább erősségének számít. Látványát és hangulatát gondosan megtervezték, tesztautónkat a legszebb kárpitozási lehetőséggel látták el, ami tökéletesen illik külső titánium színéhez. Az alapvetően új rajzolatú belsőben találunk tipikus Lexus megoldásokat, mint a műszerfal tetején elhelyezett forgókapcsolók, a jó fogású kormánykerék vagy a gyönyörű formájú kilincsek. Igaz, nincs olyan letisztult harmónia, mint az LS-ben, itt jobb oldalról érkező éles vonal szabja ketté a középkonzol egységét. Ahol nem is a gombok sokasága, mintsem az eltérősége okoz némi meglepetést, de félreérthetetlen használhatóságával nincs gond.
Tökéletes üzleti limuzin az új ES, kupés tetővonala és a hátsó légterelő a vagányabb ügyfeleknek szól, de ahogy a teljesen sík padlóburkolat, azok is fontos aerodinamikai elemek
Itt épp Sport módban látható a hét colos LCD-műszeregység, mellette a két analóg kijelző a múlt századból
Megfontolt döntés volt a kijelzők elhelyezése, a központi kijelző, a műszeregység és a head-up display egy szoros egységben kapott helyet, így apró szemmozdulattal is rálátásunk van minden fontos információra. A navigáció egyébként egy 12,3 colos multimédia-kijelzővel és a második generációs érintőpaddal kezelhető, magyar nyelvű írással kommunikál velünk, de meglepő módon a telefontükrözést nem ismeri. Az anyagminőséggel nem lehet problémánk, a műszerfal valódi bőrrel vont és igazi cérnát használnak hozzá, az üléseken használt finom bőrből az ajtókönyöklőkre és a középső könyöklőre is jutott, utóbbi sajnos nem állítható, de egy okos megoldással jobbra-balra nyitható. Ennél is vagányabb a második sorban ülők könyöklője, a kinyitható pohártartó és a szintén puha bőrrel bevont nyitható könyöklő mellett itt helyezkedik el egy vezérlőpanel, ahonnan irányítható a klímaberendezés és az ülésfűtés, valamint itt tudjuk állítani háttámlák döntését és a hátsószélvédő-árnyékolót. Árnyékoló a hátsó ajtókra is jutott, de azt kézzel tudjuk mozgatni, úgy, mint furcsamód a tetőablak sötétítőjét is, ami még akkor sem mozdul, ha nyitjuk a tetőt.
A tapipad nem a legjobb megoldás céljaink elérése érdekében, sok figyelmet és pontos kézmunkát igényel
A 12,3 colos hatalmas kijelző kellő magasságban kicsit a vezető felé fordítva kapott helyet, mérete miatt osztható, így több alkalmazás egyidejűleg megjeleníthető
A nikkel-metál-hidrid akkumulátorok kompaktabb méretűek lettek, teljes egészében elférnek a hátsó üléssor alatt, így a csomagtér 454 literes térrel rendelkezik, de sajnos ülésdöntéssel nem bővíthető
A sofőr és közvetlen utasa is nagyszerű komfortban utazhatnak. A jól formázott ülések kényelmesek, a felhasznált bőr hibátlan, a varrás is tökéletes és a fűtés mellett a klíma levegője közvetlenül az ülésbe adagolható. A szép rajzolatú háromküllős kormánykerék sem szenved minőségi hiányt, ahogy a műszerfal sem, ezt is finom, barna bőr borítja és nyomokban csiszolt fa berakásokat tartalmaz. A vezető előtti kijelző vegyes megjelenítést alkalmaz, egy része egy hétcolos LCD-kijelző, kör alakú középponttal, amiben a sebesség mellett az aktuális vezetési stílusunk által felhasznált energiát követhetjük nyomon, míg jobb szélén két kis analóg kijelző, az üzemanyagszint és a vízhőfok kijelzője kapott helyet.
Három részre osztották a fényforrásokat, melyekben összesen 24 független dióda ad tökéletes fényt az éjszakában
A legmodernebb biztonsági rendszerek hiánytalanul, már alapfelszereltségként szerepelnek az ES kínálatában
Az ES használati értéke kiváló, nyugodt felhasználás az igazi énje, de azt profin űzi, élmény a vezetése. Igaz teljesítménye nem is indokol mást, a 2,5 literes négyhengeres erőforrás 178 lóerőt diktál, a hozzárendelt váltóáramú elektromotor 120 lóerőt ad még pluszba, a hajtásrendszer összteljesítményét 218 lóerőben adta meg a gyár. Ennek függvényében százas tempóra kilenc másodperces gyorsulási értékkel és 180 km/óra végsebességgel számolhatunk. De az 1740 kilogrammos ES-modellnek nem ez a lényege, hanem gazdaságos üzemben tartása. Városban sokat segít a negyedik generációs öntöltő energiaforrás, átlagfogyasztása ehhez mérten vegyes használat mellett 6,6 liter körül alakul száz kilométeren. Kormányzása steril, érzéketlen, de pontosan irányítható, míg rugózása határhelyzetekben is lágyan kellemes.
13,9 millió forintos alapáron kínálja a Lexus az ES-modellt, bővíteni csak csomagokban lehet, tesztautónk a legdrágább a kínálatban a maga 19 millió forintos árával
A majd öt méteres dízellimuzin-használók körében érdekes alternatíva lehet az ES a maga finomságával, mesés megbízhatóságával. Kényeztető belső luxus hangulatával ejti rabul vásárlóit. Érdekes a Lexus árképzése több szempontból is; mindent csomagok részeként kaphatunk meg, ha sportos külső-belső megjelenésre vágyunk, az F Sport felszereltségnél kutakodjunk. De ha esetleg hátsó ülésfűtésre vágyunk, ami egy ilyen modell esetében nem is lehet meglepő, azonnal kukába dobható az árlista, hiszen csak a tesztelt, legdrágább modell esetében elérhető a kilenc választható lehetőség közül.
A nyilvánosság számára küldenek figyelmeztetést, egyben javasolnak lehetséges megoldásokat az éghajlatváltozás enyhítése, a Föld élhető jövője érdekében.
Bár az 1970-es évek óta téma a klímaváltozás a globális fórumokon, de valójában a mai napig nem dőlt el még az sem, hogy a bolygót akarjuk megmenteni vagy az életmódunkat.
A Metropolitan Opera 2024/25-ös kínálatából nyolc előadás látható élőben októbertől mozivásznon, HD minőségben.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!