Megújult a svéd óriás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 11 milliárd dolláros beruházási program részét képező, három év munkájával megvalósított új XC90 a Volvo történetének új fejezetét nyitja meg. Az autó magán hordozza a jövőbeli formatervezési irányvonal jegyeit, új technológiák széles skáláját.


 

Az autó történelme 2002-ig nyúlik vissza, azóta 636 ezer talált gazdára a világon, ebből csekély 1300 darab került itthon forgalomba. De az új modell látványa meghatározó, hiszen még bemutatás előtt a First Edition modellből internetes rendelhetőséggel 19 darabot vásároltak, és a hivatalos bemutató napjáig még 200 rendelés érkezett a hazai importőrhöz.

A Volvo új és feltűnő fém márkajelzése

 

A 87 éves történelem meghatározó napját szimbolizálja, hogy az új XC90 az elsők között viseli a cég új és feltűnő fém márkajelzését, amelyben az ikonikus nyíl elegánsan igazodik a hűtőrácson átlósan végigfutó vágáshoz. A T-alakú, „Thor kalapácsának” is nevezett LED-es nappali menetfényekkel együtt a fém márkajelzés a soron következő generáció Volvóinak teljesen új, megkülönböztető és magabiztos arcát vezeti be. Fontos formatervezési vonások közé tartozik a sajátos elrendezésű nagyobb motorháztető, az új formájú hátsó lámpákhoz kapcsolódó övvonal és az élesebbé tett vállak. Oldalról szemlélve egyértelműen felismerhető az XC90 formája, és még izmosabb hatást kelt a 22 colos méretig választható keréktárcsák kínálata.

A fényűző utastér teljesen átalakult, a sokoldalúság, a hatékonyság és a biztonság egyedülálló kombinációját képviseli, talán a legszebb eddig, amit a Volvo valaha tervezett. A legszembetűnőbb jellegzetessége a tabletszerű, érintőképernyős középkonzol, amely az autó vadonatúj belső irányítórendszerének a szíve. A lényegében gombok nélküli rendszer segítségével teljesen új módon használhatjuk autónkat, a középkonzol ezen felül hozzájárul a modern, tágas és letisztult utastér érzetéhez. A belső tér minősége, első osztályú utastere olyan anyagokat vegyít, mint a puha bőr és a kézműves részletekkel gazdagított fa, vagy például az Orreforrs – a híres svéd üvegműves márka – kristályüveg gombos sebességváltója, és a gyémánt metszetű Start/Stop és hangerő-szabályozó gombok. Az XC90 a Kinetictől az R-Designig összesen négyféle felszereltségi szintet kínál. Az ülések kényelme, állíthatósága, a vezető pozíciója minden felszereltségnél tökéletes, mint a Volvótól már megszokhattuk. A harmadik sor két, 170 centiméteres testmagasság alatti utasnak biztosít kényelmet. A hangrendszer is külön figyelmet érdemel, hiszen a Volvo audioszakértői az elismert brit Bowers & Wilkins audio-eszközgyártóval egyesítették erőiket. Rendszere 1400 wattos erősítővel, 19 hangszóróval rendelkezik, közülük az egyik az első, autóba integrált és szellőztetett mélynyomó, amely lényegében az egész utasteret egyetlen mélynyomóvá változtatja.

Elsőosztályú utastere minőségi, kézműves részletekkel

 

Az új XC90 a kétliteres és négyhengeres Drive-E motorok választékát kínálja; egyelőre egy benzines és egy dízel került a kínálatba, előbbi 320, míg a gázolajos verzió 225 lóerővel. A kínálat részét képezi még a T8 névre hallgató Plug-in hybrid rendszerű motor, amit egy benzinmotort elektromos motorral kombináltak. Az eredmény 407 lóerő és a gyár által ígért 2,1 literes átlagfogyasztás.

Változat

T6 AWD

T8 AWD

D5 AWD

Hengerűrtartalom (cm3)

1969

Hengerek/szelepek száma

4/16

Váltó

8 fokozatú Geartronic automata

Teljesítmény (Lóerő)

320 407 225

Nyomaték Nm (1/min)

400
(2200–5400)

640
(elektromotorral együtt)

470
(1750–2500)

Gyorsulás 0–100 km/h [s]

6,5

5,6

7,8

Végsebesség [km/h]

230

230

220

Fogyasztás − város/városon kívül/vegyes [l/100 km]

9,6/6,6/7,7

–/–/2,1

6,2/5,4/5,7

Csomagtartó (liter)

314–1886

Az XC90 jelenleg elérhető legátfogóbb biztonsági felszereltséget nyújtja már alapfelszereltségében is. Két világújdonságnak számító biztonsági megoldással is rendelkezik: az útelhagyást megakadályozó rendszerrel, amely észleli a történteket, és megfeszíti az elülső ülések biztonsági öveit, hogy biztonságos helyzetben tartsa az utasokat. A gerincsérülések megelőzése érdekében az ülés és az üléskeret párnái közti energiaelnyelő zóna fogja fel az autó kemény talajra érkezése során fellépő függőleges irányú erőket. A másik újdonság az első olyan automatikus fékezési technológiával felszerelt autó, amely automatikusan fékez, ha a vezető kikanyarodna egy közeledő jármű elé. Ez gyakori helyzet az olyan zsúfolt városi kereszteződésekben és autóutakon, ahol magasabb a megengedett sebesség.

A 30 fokos oldaldőlésű kúpfelületen haladás sima ügy

 

Kép és szöveg: Buday Dénes


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.