Öltönyös atléta – BMW 640d Gran Coupe xDrive


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Erős, de ezzel nem hivalkodik a bajorok négyajtós kupéja, elvégre egy sas nem kapkod legyek után.


A 6-os sorozat modellfrissítését nem vitte túlzásba a BMW: tízről kilencre csökkent a vesékben a pálcák száma – ezt laikus észre sem veszi –, újak a visszapillantók, szériafelszerelés lett a LED fényszóró és voltaképpen ennyi.

A Gran Coupe a kétajtós 6-os négyszemélyes variánsa, plusz két ajtóval és 113 mm-rel hosszabb tengelytávval. Az ajtók stílusosan keretnélküliek, de a lapos tető miatt körülményes a beszállás, különösen hátra.

A fűthető, szellőztethető, elektromosan mozgatható első komfortülések kényelme pazar, mélyebb a vezetői pozíció, mint a műszaki alapokat adó 5-ösben, ettől függetlenül a magasabbaknak gondot jelenthet a fejtér, különösen üvegtetővel.

A műszerfal a kupéból jön, a kijelzők vetítettek, megjelenésük, színezésük függ az üzemmódtól (eco, komfort, dinamikus), az iDrive menüje egyszerű, a kontroller felületére ujjal írni is lehet, de sok funkció hangvezérléses.

Elegendő a rakodóhely, az ajtózseb lehetne nagyobb. Hátul széles konzol választja el az utasokat, a fejtér szűkös, középen ülni maximum hatalmas terpeszben lehet – ez rövidebb távon sem kellemes. A szerényen, síalagúttal bővíthető csomagtartó alapból 460 l-es, a fedelet villanymotor emeli.

A 40d jelű közöscsöves turbódízel a BMW jól ismert sorhatos, 3,0 l-es erőgépe, jelen esetben két feltöltővel, 313 LE-s teljesítménnyel és 630 Nm forgatónyomatékkal. A leheletfinoman kapcsoló, a lejtőket és emelkedőket okosan felismerő, nyolcfokozatú bolygóműves automataváltó akár 4000/perc fölé is elforgatja a hajómotorszerűen, mélyen morgó erőforrást, de felesleges a pörgetés, mert a csúcsnyomaték már alacsonyan, 1500/perctől él.

Hiába a 19 mázsás saját tömeg, a Gran Coupe nagyon megy, 5,2 s alatt gyorsul 0-100 km/h-ra, a rugalmassága is kiváló, végsebességét elektronika stoppolja 250-nél. A kormányzás precíz, nincs eltúlozva a rásegítés mértéke, a hatalmas tárcsákkal dolgozó fékrendszer német autópályás tempóról is meggyőzően lassít, a fékerő jól adagolható.

A tapadást lamellás kuplungos, automata összkerékhajtás (xDrive) fokozza. Sarokpont a felfüggesztés, az elöl-hátul független, többkaros rendszer igényes, a csillapítás ráadásul adaptív, ennek ellenére az irreálisan kemény oldalfalú, defekttűrő abroncsokkal nem tökéletes a menetkomfort, a futómű ráz és üt az úthibákon. A fogyasztás, ha nem is jelképes, de a Gran Coupe erejéhez mérten visszafogott, városban 12–13, autópályán 6–8 l/100 km a realitás, a vegyes érték könnyen 10,0 l/100 km alatt tartható.

A négyajtós 640d xDrive már alapból 27,5 millió forint, ám az egyedi külső és belső kiegészítőkkel (Individual), a prémium audio berendezéssel, a 20 colos felnikkel könnyen tízmilliós tétellel növelhető a végösszeg.

Kép és szöveg: Buday Dénes


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.