Oscar-díjas a Saul fia, Leonardo DiCaprio a nagy nyertes


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Papírformák és meglepetések egyaránt jellemezték a 88. Oscar-gála díjkiosztóját. A papírforma igazolódott azzal, hogy a magyar Saul fia lett a legjobb a nem angol nyelvű filmek kategóriájában!


Nemes Jeles László meghatottan vette át Los Angelesben az aranyszobrocskát. 2016. február 28-án, magyar idő szerint már 29-én, a hajnali órákban. „Az emberiség legsötétebb óráiban is talán van bennünk egy belső hang, amely lehetővé teszi, hogy emberek maradjunk, erről a reményről szól ez a film” – fogalmazott, miután megköszönte a díjat Magyarországnak, az alkotói stábnak és külön Röhrig Géza főszereplőnek. A rendező határozottan, mondhatni rutinosan fogta kezében az Oscart, mint aki már igazán hozzászokhatott a díjesőhöz.

Forgatás közben (Fotó: Hermann Ildi, Laokoon Filmgroup)

Hagyományosan, egy nappal az Oscar-gála előtt rendezték meg – szintén a filmvilág fővárosában – az Independent Spirit Awards díjátadó ünnepséget, ahol a magyar alkotás a legjobb külföldi film díját érdemelte ki. Csak 2016-ban e mű már megkapta az amerikai filmkritikusok díját, az amerikai operatőrök társasága Spotlight-díját Erdély Mátyás révén, Röhrig Géza a Variety’s 10 Europeans to Watch-díj birtokosa lett. Magyarországon pedig a magyar filmkritikusok a fődíjat adták a műnek: a legjobb rendező Nemes Jeles László lett, a legjobb férfi főszereplő Röhrig Géza, a legjobb hangmérnök Zányi Tamás, a legjobb operatőr díja Erdély Mátyásnak jutott az elmúlt év munkái alapján. Váradi Júlia rádiós újságíró pedig máris könyvet írt a Saul útja – A gondolattól a világhírig címmel, melyben az alkotók vallanak az immáron Oscar-díjas mű megszületéséről. (A kötet 2016. március 10-től kapható, a Kossuth Kiadó gondozásában.)

A Saul fia alkotóstábja (Fotó: Falus Tamás)

Folytatva az idei Oscar papírforma-eredményeinek számbavételét, Leonardo DiCaprio, A visszatérőben (The Revenant) nyújtott játékáért a Golden Globe mellé végre begyűjtötte első Oscarját. Ezen kívül ugyan már négy alkalommal is jelölték, legutóbb A Wall Street farkasa főhősének megformálásáért, de mindhiába. A tizenkétszeres jelölt A visszatérő végül három Oscart szerzett: Alejandro G. Inarritu a Golden Globe után ezen a szavazáson is a legjobb rendező lett, csakúgy, mint egy éve, amikor a Birdmannel nyert. A legjobb operatőr megint Emmanuel Lubezki lett, tavaly is őt díjazták, ugyancsak a Birdmanért, sőt tavalyelőtt is Oscart kapott a Gravitáció (Gravity) filmezéséért. Megszokott csapatmunka, megszokott díjak, ám ezúttal DiCaprio is örülhetett. A színész a díjat megköszönve, lelkes környezetvédőként újra felhívta a figyelmet a klímaváltozásra, s hangsúlyozta: az egész emberi fajra ez ma a legnagyobb fenyegetés, amit mihamarabb meg kell fékezni. Emlékeztetett ara is, hogy a Föld legmelegebb éve éppen a tavalyi, a 2015-ös volt.

Leonardo DiCaprio első Oscarját nyerte (Fotó: InterCom)

A visszatérőnek azonban már nem sikerült megszereznie a legfontosabb, a legjobb filmnek járó díjat, mely – némi meglepetésre – a hatszoros jelölt Spotlight – Egy nyomozás részletei című produkcióé lett. Az oknyomozó újságírókról szóló kiváló mű Tom McCarthy és Josh Singer révén a legjobb eredeti forgatókönyvért is Oscarnak örülhetett, s ezzel hat jelöléséből kettőt szerzett meg. (Dicséretre méltó, különösen annak fényében, hogy a Carol például a hat nominációjából egyet sem tudott szoborra váltani.) A Spotlight igaz történeten alapul: 2002-ben a Boston Globe újságírói leplezték le a katolikus egyházon belül zajló gyerekmolesztálásokat. A filmben egyaránt feltűnnek jó és rossz oldalon álló ügyvédek…

Igaz történeten alapul, ügyvédekkel a középpontban: Spotlight – Egy nyomozás részletei

(Fotó: InterCom)

Viszont a Mad Max – A harag útja (Mad Max: Fury Road) tíz jelöléséből hat Oscart szerzett. Igaz, főleg látványvilágával és technikai háttérmunkájával hatotta meg az Amerikai Filmakadémia tagjait. (A legjobb látvány, jelmez, smink, vágás, hangkeverés és hangvágás díjait söpörte be.) George Miller író-rendező filmje sötét utópia, melyben a Föld felszíne már csak egy hatalmas sivatag néhány torz emberrel, akik gyilkosokká, ragadozókká váltak. Ketten azonban nem ilyenek, ők még változtathatnak a kegyetlen életen…

Hat Oscar is jutott a Mad Max – A harag útja című sci-finek (Fotó: InterCom)

Meglepetés, hogy a Mad Max néhány díjat elorozott az ugyancsak látványos Mentőexpedíciótól (The Martian), Ridley Scott filmjétől, mely hétszeres nominált volt, de aranyszobor nélkül maradt. Nem jutott elismerés az ötszörös jelölt Star Wars: Az ébredő Erő című kasszasikernek sem. Ugyanilyen meglepő, hogy a legjobb férfi epizódszereplő kategóriában díjat vehetett át a Kémek hídja (Bridge od Spy) orosz kémét megformáló Mark Rylance, aki szinte többet hallgat a filmben, mint beszél. Ez az az eset, amikor a hallgatás aranyt ér… Elcsente a díjat Sylvester Stallone elől, akit pedig a nagy esélyesnek tartottak (Creed: Apollo fia).

Szintén nem várt fordulat, hogy Brie Larson lett a legjobb női főszereplő (A szoba – The Room), s nem Cate Blanchett (Carol) vagy Jennifer Lawrence (Joy). A legjobb női epizodista címet Alicia Vikander kapta meg A dán lányban (The Danish Girl) nyújtott játékáért. Itt inkább Kate Winslet (Steve Jobs) és Rooney Mara (Carol) számított esélyesebbnek.

A legjobb adaptált forgatókönyvért A nagy dobás (The Big Short) forgatókönyvíróit jutalmazták, a szakma szerint nagyon is megérdemelten. A legjobb animációs film az Agymanók (Inside Out) lett, s az Aljas nyolcas (Tha Hateful Eight) filmzenéért a 88 éves Ennio Morricone kapott Oscart, aki legutóbb 2016 januárjában Budapesten is koncertet adott.

S hogy minden kategóriában jó döntések születtek-e? Erről még jó pár hónapig elvitatkozgathatnak a mozinézők. Az biztos, hogy a legjobb külföldi film kategóriájáról nem sokan fognak vitázni: a legjobb helyre került a díj!


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.