35 éve omlott le a Berlini Fal, jön az újabb ünnepségsorozat
Az állandó múzeumok és ideiglenes kiállítások mellett a Berlini Fal maradványai szolgálnak egy letűnt rendszer mementójául.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Titániumbézs-metál színben pompázik tesztautónk, mely a spanyol Seat legújabb büszkesége. A Tarraco a harmadik SUV-modell a kínálatban, a legerősebb motorral, a legnagyobb felszereltséggel és hétszemélyes verzióban járt nálunk.
Az SUV-család csúcsán elhelyezkedő Tarraco a Seat-modelleknél már megszokott spanyol, jelen esetben egy mediterrán városról kapta a nevét, amely kultúrájáról és elragadó építészetéről híres. A 4735 mm hosszú Tarracot tipikus Seat-formavilág jellemzi, hangsúlyos, szembetűnő, krómozott hűtőrácsát vékonyra formázott LED-es lámpák fogják közre. A világítástechnika fontos része a modellnek, a teljesen LED-es fényszórók megőrizték a márka stílusjegyét, nappali menetfénye és az azt váltó index háromszög alakban látványosan világít. A hátsó lámpákat is egyedi dizájn jellemzi, ami nagy divat most a konszernen belül is, többek között a legújabb Porsche- és Audi-modelleken is a lámpatestek egy fénycsíkkal vannak összekötve. A szintén LED-es hátsó lámpák helyzetjelző fényei hasonló alakzatban világítanak, mint első társaik, viszont itt futófényes index-megoldással van dolgunk.
A hűtőmaszk és a LED-es „szemek” teszik egyedivé arculatát, a dizájn fontos része a Seat-modelleknek, a Tarraco is remekül sikerült (A szerző felvételei)
További kedvesség a spanyol részéről, hogy érkezésünkkor a 2015-ös genfi autószalonban bemutatott tanulmánymodell sziluettjével kivilágítja nekünk az első ajtók környékét, amelyet akkor még csak 20V20 néven ismertünk. A tanulmányautóhoz képest persze sokat módosult a szériaváltozat, jóval „kombisabb” formát kapott, de első pillantásra erős benyomást tesz az emberre kitűnő arányaival és elegáns, mégis sportos megjelenésével. Ha a tanulmánymodellhez képest szélessége nem is, de 1658 mm magassága előnyére változott, ennek ellenére maradt az agilis, könnyed dizájn egy kis robusztussággal megpakolva.
Jól sikerült arányokkal rendelkezik, a 19 colos könnyűfém keréktárcsák is a modern dizájn részét képezik
A Tarraco lényege, ami ma oly divat, hogy SUV-ból építsünk hétszemélyes változatott, aminek 2,8 méteres tengelytávval és terjedelmes hátsó túlnyúlással próbál megfelelni.
Futóműve egészen pazar, nagyon kellemesen kezeli a keresztirányú bordákat és a rossz útminőséget, kormányzása kevés visszajelzést ad, de pontosan irányítható
Kormányfogása kellemes, érintésre minőségi benyomást kelt, kényelmesen ülünk az ugyancsak minőségi belső térben, tetszetős a szövetborítás az ajtókon
Ennek megfelelően tágas utastérrel van dolgunk, a Skoda Kodiaqkal közös platform megteszi hatását. Az elöl kellemesen tágas tér a második sorban pazar méretűre változik, akár egy két méteresre nőtt vezető mögött ugyanolyan langaléta utasok is kellően elférnek és ebben az ajtókárpitok között mért másfél méteres szélesség sem jelent akadályt, valamint a szélesre nyíló hatalmas ajtók is segítségre vannak. Természetesen általános felhasználása nem ilyen utasokkal zajlik, de nagy családi autóként remekül helytáll.
A DSG-váltó karja mögött található a menetdinamikai állító forgótárcsája, előtte nagyobb telefonokat is befogadni képes induktív töltő két USB-csatlakozóval
Apróbb táskáknak akad még hely hétszemélyesként is, a harmadik sort nem használva viszont átlagon felüli csomagtérrel van dolgunk. A kalaptartó-rolónak külön helye van egy fedél alatt
Négy személlyel használva vastag középső könyöklőt is igénybe vihetünk, de az alapfelszereltség részeként jutott légkondicionáló-vezérlő, miközben különböző eszközök töltésére is van lehetőség. Az otthon melegét tovább erősíti az állítható háttámla, a hatalmas fejtér mellett az óriási üvegtető és a kényelmes ülések szövet/alcantara szürke/barna berakásos borítása. A harmadik üléssor már nem ilyen bőkezű. A sínen tologatható második sor miatt alakíthatunk ki elégséges lábteret és az ülőlaptól számított 14 centi híján az egyméteres tér összességében 180 cm magas utasnak jelent helyet, de szélessége korlátozott, így egy felnőtt elhelyezésével számolhatunk.
A márkajel alatt kicsi kamera látható, ami a parkolásban segít nekünk, minden oldalra jutott még egy-egy, így manőverezés közben szemmel tarthatjuk az akadályokat
Maradt a sztereotípia, harmadik sor kamaszkorú személyeknek ajánlott, nekik tárolódoboz kacatoknak, pohártartó, de kicsivel szerényebb anyagminőségű szélső könyöklő is jár. A csomagtartó mérete is fontos szempont, hét személlyel 230 literes tér marad, míg ötülésesként használva egészen elképesztő, 700 literes térrel lehet számolni. De egy franciaágy kialakítására is van lehetőség egy 1775 literes placcal.
Szabadon konfigurálható a kijelző, a kormányról három alapbeállítást irányíthatunk, az apróságokat pedig a központi kijelzőn választhatjuk ki
A belső térben a kiváló minőségű kidolgozás mellett a vezető környezetében találjuk az igazi újdonságokat. A belsőtér dizájnjának része a keret nélküli visszapillantó tükör, de Seat-modellekben elsőként itt találkozhatunk lebegő hatású nyolccolos központi multimédiás kijelzővel, az i-re a pontot pedig a teljesen digitális 10,2 colos műszerpanel teszi fel, ami látványosan passzol karakteréhez. A képernyő egy interaktív, személyre szabható pixelsűrűségű digitális műszerpanel, minden részletét külön állíthatjuk, de alapból három főképernyőt kapunk és ezen belül állíthatjuk a részleteket egészen az analóg műszerek reprodukciójától kezdve a teljes képernyős térképvázlatig.
A lebegő kialakítású központi kijelző 8 colos, szélein az érintős gombok. Fekete, fényes műanyag kerete kényes az érintésre, hamar koszolódik. Innen irányítunk mindent, csak a légkondi kapott külön gombsort
LED-lámpák mindenhol, elöl a helyzetjelző vált sárgára, hátul pedig futófénnyel dolgozik az index
A központi képernyő magában foglalja a Seat Full Link nevű technológiáját, így az autót használók élvezhetik mind az Android-, mind az Apple CarPlay-alkalmazásokat is. A navigáció sem hagy kifogásokat, könnyen, pontosan kezelhető és késlekedés nélkül tájékoztat dugókról, közlekedési információkról. A központi kijelzőről egyetlen érintéssel irányíthatjuk, hogy az általunk beállított úti célt itt vagy a sofőr előtti kijelzőn mutassa.
A második sor hihetetlen térrel rendelkezik, kényelemhez a dönthető támla, kis asztalka, a vaskos könyöklő és az ülésfűtés járul hozzá
A hajtáslánc természetesen a Volkswagen-csoportból jól ismert négyhengeres kétliteres dízelmotorból, egy hétfokozatú DSG-váltóból és egy 4Drive-os rendszerből áll. Az erőforráshoz jelenleg két teljesítményszint áll rendelkezésre, mi a kisebbik, 150 lóerős változatot próbálhattuk, amely remekül helyt áll a Tarracóban. A legnagyobb teljesítményt 3500-4000-es percenkénti fordulatszámon, míg a 340 Nm nyomaték 1750-es és 3000-es percenkénti fordulatszámon bocsátja rendelkezésünkre.
Ahogy lenni szokott, a harmadik sor nem felnőtteknek való, nekik a ki- és bejutás is nehézkes, gyerekek viszont nevetve behuppannak a rájuk szabott helyre
Minden elismerésünk ellenére azért a DSG-váltóval akadtak fenntartásaink, állóhelyzetből való induláskor szeret elgondolkodni, az álmos induláson még a sportmódba történő átkapcsolás sem sokat segít. De ha ezen túl jutunk, akkor már remek dinamikával találkozunk és ehhez egy valóban remek futómű is társul, elöl McPherson rugóstagos, független felfüggesztést kapott, míg hátul többlengőkaros futóművel látták el, mindkét esetben csavarrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Emellett vezetői profilokat is tudunk választani: Eco, Normál és Sport mellett a négykerékhajtás miatt Off-Road és Havas profilokkal is számolhatunk.
A tesztautóban is szereplő kisebbik, 150 lóerős dízelmotorral, kézi váltóval, elsőkerék-hajtással, Xcellence felszereltséggel 11,2 millió forint a Tarraco. Az összkerék csak automatával rendelhető, így 12,5 millióra változik tesztautónk alapára
Biztonság terén is etalon lehet a Tarraco, a kerékpárosokat is észlelő Front Assist rendszer, a sávtartó asszisztens és a segélyhívó mind szériafelszerelés, míg az Adaptive Cruise Control adaptív sebességszabályzó automatika az Xcellence szinten tartozik az alapfelszereléshez. Tesztautónk továbbá egy biztonsági csomaggal is el volt látva, amely egy holttérfigyelő és egy borulásasszisztenssel kooperáló ütközésmegelőző rendszerrel együtt vigyázott ránk.
Az állandó múzeumok és ideiglenes kiállítások mellett a Berlini Fal maradványai szolgálnak egy letűnt rendszer mementójául.
A nyilvánosság számára küldenek figyelmeztetést, egyben javasolnak lehetséges megoldásokat az éghajlatváltozás enyhítése, a Föld élhető jövője érdekében.
Bár az 1970-es évek óta téma a klímaváltozás a globális fórumokon, de valójában a mai napig nem dőlt el még az sem, hogy a bolygót akarjuk megmenteni vagy az életmódunkat.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!