Škoda Fabia – Csak okosan!


A tavaly októberi előrendelésekkel kezdődött a negyedik generációs Fabia élete Európában, de immár hazánkban is elérhetővé vált az új modell. Az első példányok érkezését követően m is tettünk egy rövid próbát.


Az első métereken érezni, hogy van tapasztalat mögötte. 22 éve vannak piacon a Fabia modellek, 4,5 millió felett jár a legyártott darabok száma, a friss modell – ahogy az összes Škoda modell –, MQB platformra épül. 4,1 méteres hosszával a legkisebb modell a csehek kínálatában, mely a jövőben csak ötajtósként szerepel, kombi modellt nem terveznek belőle.

Új arányainak köszönhetően a belépőmodell sokkal dinamikusabb hatást kelt, 4108 milliméteres hosszúságával először lépi túl a négyméteres határt. Elődjéhez képest a Fabia 111 milliméterrel hosszabb és tengelytávja is jelentősen, 94 milliméterrel, 2564 milliméterre nőtt. Az 1780 milliméteres szélesség 48 milliméteres növekedést jelent. Összességében a nagyobb méretek még több helyet biztosítanak a beltérben.

Csinos darab az új Fabia, amely a tesztútra a legmenőbb konfigurációban érkezett hozzánk. A főnixnarancs színben pompázó modell fekete tetővel és 17 colos keréktárcsákkal mutatta magát, melynek úgynevezett Aero betéteinek a küllők közti műanyag burkolata akár kívánságra cserélhető is.

Haszna is van a betéteknek amellett, hogy színben konfigurálható, a kerekek önmagukban a légellenállás mintegy 25 százalékáért felelősek, így műanyagbetéteket alkalmaznak a kedvezőbb aerodinamikai tulajdonság szolgálatában. De fontos aerodinamikai megoldás az első lökhárító alsó légbeömlő nyílása mögött elhelyezett újszerű hűtőzsaluzat is, amit a Škoda a Fabia sorozatban alkalmaz először, csekély hűtési igény esetén az állítható lamellák záródnak, így javítva az aerodinamikai tulajdonságokat.

Alapból LED-es fényszórókat, nappali menetfényt és irányjelzőket kapunk, kanyar- és oldalfény funkciókkal, míg Style felszereltség esetén már a szépen formázott, egyedi megjelenésű hátsó lámpák is ezzel a megoldással készülnek, addig az alap modellek esetében csak a tolató és ködlámpák kapnak LED-es technológiát.

Belseje is a vagányabb fajtából való, a fekete szövetülések rézszínű betéttel és varrással készültek, amely a Style csomag részeként választható hozzá. Az ízléses belső térben további rézszínnel ellátott betétek is helyet kaptak, mint az ajtóbehúzó, a fokozatválasztó kis szigete és az igényesen kialakított műszerfal betét, mely alatt szövetbetét is helyet kapott, így nemcsak otthonosabb a hangulat, de a kijelző használata során az előtte lévő kis polcocskán tartva kezünk mégsem egy rideg műanyaggal érintkezik, és még szerencsésebb egy fényesfekete felületnél.

A hangulatot tovább erősíti a világosszürke tetőkárpit, amely még az alap modell esetében is elérhető. Sportosabb életkedvűek igényelhetnek a Dynamic csomag részeként fekete tetőkárpitot, de itt azonnal párosul egy szintén sötét árnyalatokkal rendelkező dekorbetétekkel és sportülésekkel, valamint háromküllős sportkormánnyal és fémhatású pedálborítással.

Mi maradunk a családiasabb, vidámabb hangulatnál, de itt sem kell lemondani a vaskos, jófogású, de csak két küllős, multifunkciós, fűthető bőrkormányról. Style plusz felszereltség esetén a digitális műszerfalról, melyhez fűthető első ülések és ablakmosó fúvókák is tartoznak, de a felszereltség fontos része, hogy kellemes tapintású műanyagokat használ az utastérben.

Kényelmesek az ülések, jó vezető pozíciót tudunk beállítani, a megnövekedett méretei miatt kényelmesen érezzük benne magunkat. A vezető előtti műszerfal a megszokott digitális képet hozza, analóg műszereket rajzol nekünk tökéletes grafikával, és ha megrendeljük hozzá a gyári navigációt, akkor teljes képernyős felületen tudja mutatni, de a kormányról vezérelve további – összesen öt – alapnézet közül választhatunk.

A központi kijelző három méretben áll rendelkezésre, ha gyári navigációt választjuk, a legnagyobb méretben, 9,2 colos kijelzőt kapunk a legkisebb Skodához, melyhez az integrált Európa térképen kívül táblák felismerése, valamint Apple CarPlay esetén vezeték nélküli szolgáltatásokkal is számolhatunk. Könnyen megbirkózunk a infotainment funciók működésével és öröm, hogy a klímavezérlés külön gombokat kapott, a hőmérséklet tekerőgombok segítségével azonnal állítható, de a levegőáramlás irányát a menügomb segítségével külön a kijelzőn megjelenő alkalmazás útján lehet állítani. Továbbá innen tudjuk csak kezelni a kormány- és szélvédőfűtést, valamint a ventilátor erősségét szabályozni.

Bár kisautóról van szó, utasterében öt fő is kényelmesen utazhat, a láb- és fejtér bőséges, miközben csomagtere 380 literesre nőtt, amely egészen 1190 literig bővíthető, és az első utasülés lehajtható támlája a különösen hosszú tárgyak szállítását segíti. Persze nem lenne Škoda, ha nem új és régi Simply Clever megoldásokkal boldogítaná tulajdonosát a mindennapos használat során. A jégkaparós trükköt már ismerjük, amely a tankoló nyílásban lett elrejtve, de az esernyő az első ajtóban eddig csak a nagyobb modellek kiváltsága volt, úgymint a belső visszapillantó tükréhez USB-C-csatlakozó kínálata, amely biztosíthatja például a fedélzeti kamera áramellátását úgy, hogy a lógó kábel zavarna minket.

De opciós csomag részeként további okos megoldásokra is számíthatunk. Kívánságra a csomagtartóba rugalmas tárolórekesz is rendelhető, amely helytakarékos módon az oldalfalon kapott helyet, és szükség esetén a csomagok rögzítéséhez ki is húzható. Még sokoldalúbb használatot kölcsönöz a beltér számára az első ülések közötti kivehető pohártartó, a középkonzol tárolórekeszében pedig a hitelkártya vagy a parkolójegy számára kialakított új rögzítőkapocs, illetve tolltartó-gumiszalag gondoskodhat a nagyobb rendről. A középső alagút doboza a hátsó utasoknak szolgálhat az apró tárgyak ötletes tárolóhelyeként, a rekesz egyszerűen a középkonzol és a hátsó ülés közé helyezhető és önmagát rögzíti.

Városban és városon kívül is megállja a helyét, vezethetősége kiegyensúlyozott, dízelmotorral már nem számol a gyár, helyette benzines erőforrások több verziója áll rendelkezésre. Egyliteres alapmotor szívóbenzines MPI 80 lóerővel gazdálkodik, míg a turbós egységek szintén három hengerrel, de 95 és 110 lóerővel vágnak neki az eladásoknak. Autónk a legerősebb választható motorral készült, a másfél literes, négyhengeres erőforrás, 150 lóerővel dolgozik, elsőkerék hajtással, de opcióként a hatfokozatú manuális váltó helyett DSG autómata hét fokozatú egységével autóztunk.

Rendkívül harmonikus a hajtáslánc, sportfokozat is rendelkezésre áll, amivel késlekedés nélkül indul álló helyzetből. Normál esetben ez nem mondható el, nyugodt, kapkodásmentes indulással számolhatunk, gyorsabb kifordulásnál vagy előzésnél érdemes sportfokozatba kapcsolni. Kormányra szerelt váltófülek nincsenek, meg kell elégednünk sportállásban a váltókar pöckölgetésével, ha mi szeretnénk a fokozattokat kapcsolgatni. Majd 200 kilométeres utunk alatt próbára tettük képességeit, néha bolondozva is 6,2 literes fogyasztással számolt a központi rendszer. Az egyliteres erőforrások legkisebbje a gyári állítások szerint tudatos vezetés mellett akár 900 kilométer megtételét is biztosíthatja egyetlen tank üzemanyaggal.

Futóműve csodát művel, normál úthibákat lazán kezeli, karosszéria merevsége még durván darabos útfelületen sem szólítja meg a belsőtér alkatrészeit. Sportos génekkel megáldott vásárlók sportfutóműben is gondolkodhatnak, amely 15 mm-es csökkentet hasmagasságot kínál. Dobfékek maradtak hátul, de nem zárták ki a lehetőséget, hogy opciósan tárcsa fékekkel is rendelhetőek a Fabia modellek. Tesztautónkon is dobfék végezte a munkát a hátsó tengelyen, maradéktalanul elégedettek voltunk a munkájával, erőteljes fékhatással számolhattunk.

Minden felszereltségi szinten széria a biztonságot szolgáló 9 légzsák, úgymint a Front és Lane Assist rendszerek. Az utóbbi egy adaptív sávtartó rendszer, míg előbbi társa az előttünk lévő környezetre figyel. A hűtőrácsba épített radarberendezés ellenőrzi az autó előtt történteket, gyalogosvédelemmel is felvértezve, és nem rest vészfékező alkalmazást is használni. De jobb esetben hang és fényjelzéssel szolgál nekünk, és enyhe fékezéssel is figyelmeztet. Ha még többre vágynánk, parkolóasszisztenssel és holtérfigyelővel is gazdagíthatjuk felszereltégét, Style felszereltség esetén automatikus távolságfényszórók alagútasszisztenssel, mellette esőérzékelős ablaktörlők is a repertoár részét képzik. A képeken látható autóhoz a legmagasabb felszereltséggel, de nem a teljes felhozatalt tartalmazva 9,7 millió forintos ár társul, amely egy erős, komoly, kényelmes és csinos autót takar. A Fabia alapára azért jóval lentebbről indul, az Active felszereltég 80 lóerővel 5,8 milliótól, ugyanez 95 lóerővel már fél millióval drágább. Akinek nem számít annyira a teljesítmény, talán a GO modellel jár jobban magasabb alapfelszereltséggel, mint az Active, de csak a kisebbik benzinessel 5,3 milliótól lehet a miénk. 110 lóerővel csak a Ambition felszereltség esetében érhető el 6,7 milliótól, míg az 1,5 literes négyhengeres kizárólag automatával és Style felszereltéggel érhető el jelenleg, alapáron 8,5 millió forinttól.




Kapcsolódó cikkek

2022. május 13.

Katinka elégedett

Tehetség, szorgalom, vasakarat – ez tette a világ egyik legjobb úszójává Hosszú Katinkát, akiről egy őszinte, meglepetésekkel teli dokumentumfilm született.

2022. május 6.

Szabadtéri találkozás a színházakkal

Két színházi fesztiválnak is helyszíne lesz 2022 nyarán a Városmajori Szabadtéri Színpad, ahol koncertek, humorestek, filmvetítések is gazdagítják a főváros kulturális nyarát.