11 magyar tudós a klímatudomány 10 üzenetét küldi a világnak
A nyilvánosság számára küldenek figyelmeztetést, egyben javasolnak lehetséges megoldásokat az éghajlatváltozás enyhítése, a Föld élhető jövője érdekében.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az autóipar kedvenc medvéje sportolásra fogta magát, eddig csak a Sportline kivitelnek köszönhetően az öltözéke volt sportos, de most csúcsra ért, ereje belülről fakad.
Pályafutását rögtön házon belüli legekkel kezdi, hiszen a Skoda gyár 120 éves történetében a legerősebb sorozatgyártású dízelmotorját hordja orrában. De tökéletes eredmények jutottak a konkurens modelleknek is, egy hölgy kezei között rekordot állított fel a „Zöld Pokolban”, igazi nevén a németországi Nürburgring versenypályán, melynek 20,8 kilométeres aszfaltcsíkján a hétszemélyes SUV-modellek között állított fel rekordot 9:29,84 perces idejével. Talán nem is volt meglepő Sabine Schmitz eredménye, aki pályafutása során eddig már több mint 30 ezer kört tett meg a Nordschleifén. De remek eredményhez elengedhetetlen egy remek jármű, ami sofőrje akaratát véghezviszi ilyen körülmények között – és valóban, az RS Kodiaqnak jól érezhetően mindene megvan ehhez a feladathoz.
A LED-es főfényszórók az alapfelszereltség részét képzik, a fekete hűtőmaszk, a 20 colos kerekek azonnal felismerhetővé teszik, ez csak RS lehet (A szerző felvételei)
Minden nézetből jó kiállású az RS-modell, a végigfutó prizmacsík és a króm kipufogó-végződések mind az RS sajátosságai
Hajtáslánca kapásból remek összetevőkből épül fel, szíve egy erőteljes kétliteres TDI-motor, ami egy kétfokozatú biturbo technikán alapul. A két egymás mögé kapcsolt és egymást kiegészítő, nagynyomású turbófeltöltő egy kis méretű kompresszor turbinakerékkel egészül ki, amihez még egy elektromos állítású terelőlapát is tartozik, így érthető, hogy alacsony fordulatszám-tartományban is érzékeny gázadási reakciókkal számolhatunk. Jól hangolt biturbo technikájának köszönhetően dízel erőforrásunk már igen alacsony, 1750/perc fordulatszámtól rendelkezésre bocsátja 500 newtonméter maximális forgatónyomatékát, melyet nagy igénybevételre tervezett hétfokozatú DSG-sebességváltón keresztül juttat el elektronikus szabályozású, lamellás tengelykapcsolós összkerékhajtású rendszeréhez.
61 ezer forintot kérnek a csak az RS-hez rendelhető versenykék fényezésért, az egyedi megjelenés ennyit bőven megér
A sportkormány piros varrással egészen ütős, a központi kijelző nagyobb lett és eltűntek róla a tekerőgombok
A szenzorokkal tűzdelt egység remekül teljesít, forszírozott menetben amellett, hogy bitang biztos futóművel rendelkezik, nem jön zavarba, ha vízre fut vagy letöredezett, útszéli hibák miatt murvával találkozik. A szenzorok által érzékelt pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően ezredmásodpercek alatt számunkra érzékelhetetlenül osztja el a forgatónyomatékot a négy kerék között. Képes nyomatéka 85 százalékát egyetlen kerékre irányítani, de „egyszerű” hétköznapi használat mellett csak az első tengely kerekeit fogja munkára. Így 240 lóerős teljesítménye mindig pontosan célba ér úgy, ahogy mi szeretnénk, ennek köszönhető valószínű a rekord teljesítése is, meg persze mellette kiváló menetteljesítményekkel is büszkélkedhet. Álló helyzetből mindössze hét másodperc alatt pattan 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig 221 kilométer/órában limitálta a gyár, a tökéletes eredmények elérésében érdemes használni a DSG-váltó manuális lehetőségeit.
Az Alcantara kárpitozású ülések nagyon kényelmesek, integrált fejtámlával és fűtési funkcióval rendelkeznek, a gerinctámasz elektromosan állítható
Digitális műszerfal tökéletes grafikával, ami alapból jár hozzá, a középen elhelyezett fordulatszámmérős megjelenítés viszont csak az RS-modellben látható
A 2,8 méteres tengelytáv jót tesz a benti helykínálatnak, arányaiban jól mutat a Kodiaq, a fekete alkatrészek viszik sportos irányba
Persze az egész mit sem érne az RS hangolással ellátott adaptív futóműszabályozás nélkül, amely a vezetési stílus szerint változtatja a lengéscsillapítók karakterisztikáját. Ezt már ismerhetjük az egyszerűbb Kodiaq-modellekből, de itt egy csipetnyit többet kapott a sportosságból, amely annyit jelent, hogy sportmódban az elektronikus menetstabilizálónak köszönhetően enyhe driftre is lehetőséget kínál, de nem megfeledkezve arról, melyik kategóriából érkezett. Driving Select rendszere jó SUV-modellként tartalmazza az Offroad funkciót is, amely 30 kilométer/óráig a lejtőasszisztenssel közösen dolgozva teszi megfelelően a dolgát. Talán a legnagyobb meglepetést a hangja hordozza, a DSB néven jelzett kipufogó-végcsövek közelében elhelyezett rendszer mesterséges hangot generál. A sportmódban erősen bugyborékoló a hang, kétségtelen előnye, hogy állítható, a menetprofil függvényében változtatja hangja erősségét. Hangok megszüntetése csak Eco módban lehetséges, de ha szükségünk van a legvadabb beállítási opciókra, de nem tartunk igényt a DSB lehetőségeire, akkor az Individual üzemmódban egyéni igény szerint alakíthatjuk ki a hangot.
Praktikusságban nincs hiány, 640 literes csomagtartója egészen két köbméterig bővíthető, a csomagtérajtó természetesen érintés nélkül, elektromosan nyitható
Problémamentes a hátsó sor, sötétítő roló, széles könyöklő, szélein kihajtható fejtámla, fűthető ülések, állítható klíma, na meg persze a hatalmas tér növeli ötcsillagosra komfortunkat
20 colos kerekeket kapunk hozzá, nagyobb nem is rendelhető, a gumik 235/45 méretben vannak rajta
Ha körbe kutyagoljuk 4,9 méter hosszú medvénket, azonnal feltűnik a csak hozzá rendelhető, versenykék színéhez jól passzoló fekete hűtőrácsa, tükörházai és tetősínjei, melyek ebben a színben kellőképpen a sportos karaktert erősítik. De leginkább az alapfelszereltség részét képző 20 col átmérőjű felnik és a mögöttük megbúvó, az átlag autók felniméreteit megszégyenítő 17 colos tárcsafékek vörös féknyergekkel tűnnek ki. Még apró változásokat tartogatnak a lökhárítók, a betétei nem térnek el az alapoktól, valamint az elektromosan mozgatható csomagtérajtó alján végigfutó prizmacsík. A szépen formázott króm kipufogóvégek jó állnak neki, divatosak, de a jobboldalit tényleg csak a dísz szó illeti.
240 lóerő és 500 Nm nyomaték diktálja az iramot, 1,9 tonnás súlyát meghazudtolóan röppen hét másodperc alatt százas tempóra
Belül a fejtámlákkal egybeépített sportülések, a lapított aljú sportkormány és az RS-modellhez szériaként tartozó, szabadon konfigurálható digitális műszerfal jelenthet különbséget. De a sportosság nem megy a kényelem rovására, ülései kényelmesek, az integrált fejtámla is kellő magasságba került, bár középső könyöklője lehetne nagyobb picivel, ám állíthatóságával azért meggyőzött minket.
Az RS a legdrágább Kodiaq, jelen esetben a 14,5 milliós alapárát 18 millió forintig tornázták fel, de már az alapfelszereltsége is vonzó tételekkel rendelkezik
Családi autóként az RS-verzióval is jól járunk, praktikussága mit sem hanyatlott, maradt a hatalmas csomagtartó, és mint az alapmodell esetében, az RS is rendelhető hétszemélyes verzióként is. A hátsó ajtók nemcsak nagyok, de hatalmasra is nyílnak, így a kényelmes beszállás után egy több mint elegendő fej- és lábtér vár utasaira, valamint továbbra is az egész belsőre igaz, kiváló minőséggel van dolgunk. De legnagyobb erőssége sportos vezethetőségéből adódik, amivel minden utasát kényelemben tudja szórakoztatni, ehhez adódóan csekély fogyasztással párosítva, ő a legtehetségesebb maci a kínálatban. Minden környezetben jól mutat, fogyasztása, ha akarjuk, nagyon is kedvező, a hajszolt tíz liter mellett akár hét literes átlagfogyasztással is eljárhatunk vele.
A nyilvánosság számára küldenek figyelmeztetést, egyben javasolnak lehetséges megoldásokat az éghajlatváltozás enyhítése, a Föld élhető jövője érdekében.
Bár az 1970-es évek óta téma a klímaváltozás a globális fórumokon, de valójában a mai napig nem dőlt el még az sem, hogy a bolygót akarjuk megmenteni vagy az életmódunkat.
A Metropolitan Opera 2024/25-ös kínálatából nyolc előadás látható élőben októbertől mozivásznon, HD minőségben.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!