Új utakon – Volkswagen ID.3


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyre másra jönnek az elektromos modellek, sokasodik a kategória, tovább folyik a verseny a hatótáv növelésében és a súly csökkentésében. Úgy tűnik, minden gyár próbál valami különleges elektromos autót tervezni, most a Volkswagen mutatja meg nekünk, hogy ezt ők hogy gondolják.

A Volkswagen az ID-sorozattal nagyot szeretne lépni már az elején. Jó úton halad, hiszen már a hármas modellel egy olyan koncepciót alakított ki, ami egy közös moduláris elektromos platformjának műszaki alapjaira épül. Ami egyedivé teszi, az a nagyfeszültségű akkumulátor, amely mélyen, a jármű padlózatába építve helyezkedik el, gondoskodva az alacsony tömegközéppont-pozícióról, ezzel biztosítva az agilis irányíthatósági tulajdonságokat. Ehhez a megoldáshoz párosul az elektromos motor, ami hátul helyezkedik el és a hátsó kerekeket hajtja, felidézve a Bogár-modell meghajtását. Csak itt már nincs szó kőolajszármazék felhasználásáról, hanem tisztán elektromos meghajtásról.

Volkswagen ID.3

Hosszúsága 4261 mm, külső formavilága puritán és letisztult, akár 20 colos kerekekkel is rendelhető. A színválaszték a későbbiekben bővül, egyelőre hat szín közül választhatunk (A szerző felvételei)

Volkswagen ID.3

Saját fejlesztésű töltőket állít csatasorba a Volkswagen Elli néven, amely a saját leányvállalata. ID.Charger néven három falitöltőt is kínál, mely egy app használatával okostelefonról is vezérelhető

Az ID.3 hátsó motorja kezdetben egyetlen, 204 lóerős teljesítményváltozatban áll rendelkezésre, amelyhez 58 kWh és 77 kWh nettó energiatároló-képességű akkumulátorok tartoznak. A kisebbik kapacitású teljesen feltöltve 426 kilométer hatótávot tesz lehetővé és 310 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál, álló helyzetből 7,3 másodperc alatt gyorsítja fel az autót 100 kilométer/órás tempóra. Míg a nagyobb, ugyanilyen teljesítményadatok mellett 549 kilométeres hatótávot ígér, de picivel több 7,9 másodpercre van szüksége a százas sprinthez. A 16 ezres percenkénti fordulatszámon dolgozó elektromos motor kicsivel a hátsó kerekek középvonala előtt, azok tengelye felett helyezkedik el, ahonnan differenciálművel kiegészített, egyfokozatú áthajtóművön keresztül továbbítja teljesítményét a kerekek felé.

Volkswagen ID.3

A Volkswagen garantálja, hogy az akkumulátor nyolc év üzemidő vagy 160 ezer kilométer futásteljesítmény után még eredeti kapacitása legalább 70 százalékával rendelkezik

Volkswagen ID.3

11 kW töltőteljesítménnyel, teljesen lemerült akkumulátora mintegy 6–7,5 óra alatt száz százalékig feltölthető, de akár 125 kW töltőteljesítményt is lehetővé tesz, így fél óra alatt 80%-ra tölthetjük

A kerekek aerodinamikailag optimalizált kialakításúak, 18 és 20 col közötti peremátmérővel, illetve alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal készülnek, és olyan csendesen üzemel, hogy az autón kívül alig hallható, ezért nagyjából 30 kilométer/órás tempóig hangsugárzó állít elő szintetikus „e-hangot” a járókelők figyelmeztetésére. Természetesen a hatékonyságát rekuperációval növelhetjük, amelyet a műszerfal jobb felső szélén elhelyezett menetfokozat-kapcsoló B állásba billentésével a „gázpedál” felengedésekor az elektromos gép generátorüzemre váltva elektromos áramot táplál vissza az akkumulátorba, ami fékezéskor még hatványozottabban működik. Bár nem olyan erősen, mint egyes konkurens modellnél.

Volkswagen ID.3

Belső kialakítása levegős, egyterű modelleket idéző, kellemesen magasan foglalhatunk helyet, miközben a beszállás könnyű, a körkörös kilátás pedig tökéletes

Volkswagen ID.3

Az ID.3 hátsó motorja kezdetben egyetlen, 204 lóerős változatban áll rendelkezésre, később érkezik egy olcsóbb, 146 lóerős verzió is

Forradalmi jellege már első pillantásra egyértelmű. Külső formavilága lágy ívekkel határolt és mentes minden felesleges díszítéstől. Szemnek szokatlan lehet a hűtőrács hiánya, de van helyette a LED-es lámpákat összekötő fénycsík, ami nappali menetfényként is működik, így sötétben is azonnal felismerhetővé válik. Opciós listán LED-Matrix fényszórók is szerepelnek, amelyek távolsági fénye intelligens szabályozással működik és barátságosan indulás előtt fényjátékkal üdvözöl minket.

Volkswagen ID.3

Igencsak izgága az ID.3, alacsony tömegközéppontja majd 50:50 tengelyterhelés elosztása fordulékonnyá és agilissá teszi

Volkswagen ID.3

A fekete belső jóval komorabb, de a sűrű hétköznapi használatra ez jóval ideálisabb

Belső kialakítása levegős, egyterű modelleket idéző, kellemesen magasan foglalhatunk helyet, miközben a beszállás könnyű, a körkörös kilátás pedig tökéletes. Bemutatón használt autónk hófehér belseje ragyogott, amit egyszerűen csak Electric fehér névvel kell keresnünk a konfigurátorban, ahol láthatjuk, hogy szürke mellett akár narancsszínnel is kombinálhatjuk, vidám hangulatot árasztva. Ilyenkor a kijelzők háza, a kormánykerék és a kormányoszlop, valamint az ajtók kezelőpaneljei is fehér színben pompáznak. Persze aki ódzkodik a világos színektől, az fekete belső teret is választhat szürke kárpittal, de nekik is adott a tíz színben állítható hangulatvilágítás. A műszerfal tetején egyedi elemként húzódik egy keskeny fénysáv, amely a beszállást követően jelzi, hogy az autó készen áll az indulásra, ha pedig a navigációs útvonalnak megfelelően bekanyarodáshoz közelítünk, a fény bal vagy jobb széle felé mozog, de veszélyt észlelve vörös fénnyel figyelmeztet, míg a töltési folyamat során zöld fénysáv balról jobbra, az akkumulátor pillanatnyi töltöttségi szintjét szemlélteti.

Volkswagen ID.3

385 liternyi poggyászt is magába fogad, az osztott hátsó üléstámlák lehajtásával pedig térfogata 1267 literre bővül

Volkswagen ID.3

Ez tényleg egy lebegő kijelző, 10 colos méretben tökéletes grafikával, a különálló gombok is érintésre reagálnak

A hátsó üléseken a kategóriának megfelelő helykínálattal számolhatunk és csomagtartója akár 385 liternyi poggyászt is magába fogad, az osztott hátsó üléstámlák lehajtásával pedig térfogata 1267 literre bővül.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.