Az utazás ajándék az öregedés ellen
Tudományos kutatás is igazolja, hogy az idősödésre jótékony hatással van az ismeretlen tájak felfedezése.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Egyre népszerűbb Nyugat-Európában éjjel vasúttal utazni – minőségi szolgáltatással.
A pandémia kezdetén határozta el a jeles klímakutató, Ürge-Vorsatz Diána professzor, hogy amikor és ahová csak tud, Európa városaiba vonattal fog eljutni. Úgy véli, hogy például Brüsszelbe, ahonnan Bécsből indul közvetlen járat, sokkal előnyösebb vasúttal megtenni a körülbelül ezer kilométeres távot, mint repülővel. Amikor késő délután felül a szerelvényre, egy kicsit még dolgozik, idővel pedig álomra hajtja fejét a hálókocsiban. Amikor reggel felébred, lezuhanyzik – mert zuhanyzó is van a vagonban –, megreggelizik, majd kipihenten száll le Brüsszel városközpontjában. Aztán már csak át kell sétálnia tárgyalása helyszínére, vagy épp egy konferenciára. A nap végén, vacsora után ismét felszáll a vonatra, és reggel, egy átaludt éjszakát követően, újult erővel érkezik meg Bécsbe. Igaz, onnan még haza kell utaznia Budapestre, mégis úgy érzi, jobban megéri az éjszakai vonatozás.
Az ENSZ Éghajlat-változási Kormányközi Testülete (IPCC) alelnökének különösen fontos a környezetvédelem, márpedig a vasút környezeti terhelése töredéke a repülőének. Emellett kényelmesebb is lehet. Bár Brüsszelből a repülőút Budapestre körülbelül két óra, míg a vonat Bécsbe 14 óra alatt jut el, ám az út nagy részét alvással, pihenéssel, esetleg munkával lehet eltölteni. A repterekre kijutni a belvárosokból általában egy óra, és a felszállás előtt legalább két órával meg kell érkezni. Járvány idején pedig egy repülőút során sokkal több emberrel kell érintkezni, az utastérben összezárva lenni, mint egy vasúti szerelvényen, fülkében.
(Fotók: Nightjet.com)
A tapasztalatok szerint többek között ezek az indokok is szerepet játszanak abban, hogy az elmúlt években jelentősen megnőtt az érdeklődés Nyugat-Európában a vasúti közlekedés, ezen belül is az éjszakai vonatozás iránt. A Bécs–Brüsszel-járat például tizenhat esztendei szünet után, 2020 januárjában indult újra, hetente kétszer, az ÖBB osztrák állami vasúttársaság jóvoltából. A szerelvény tizenöt helyen áll meg, ahol fel- és leszállhatnak az utasok, így többek között Innsbruckban, Nürnbergben, Frankfurtban, Liege-ben.
Az osztrákok élen járnak az éjszakai vonatozásban. Nightjetnek nevezték el járataikat, melyek körülbelül 14 óra alatt juttatják el utasaikat Bécsből Amszterdamba, Rómába, de közlekednek Livornóba (13 óra), Hamburgba (13 óra), Velencébe (11 óra), Zürichbe (11 óra) és Milánóba (12 és fél óra).
Szakemberek szerint 1000–1200 kilométernyi távolságban a vasút valódi választási lehetőséget kínál a személyszállításban a légi közlekedéssel szemben. Ennek bizonyságaként, ugyancsak az osztrák államvasút kezdeményezésére indították el 2021 decemberének közepén Bécs és Párizs között az első, 15 órán át tartó éjszakai járatot, és máris megvan a szándék arra, hogy a francia fővárosból további éjjeli vonatokat üzemeltessenek már ebben az évben Madridba, Rómába és Koppenhágába. 2023-ban Berlin is a célpontok között szerepelhet, és strasbourgi indulással Barcelona is újabb végpont lehet. A hírek szerint a francia kormány a jövőben az ország nagyvárosai között is szeretne éjszakai vonatjáratokat közlekedtetni. Ehhez a szerelvények modernizálására is költeni kíván, hiszen minél kényelmesebb az utazás, annál vonzóbb lehet az utasok számára. Ráadásul a rövidtávú repülőjáratok egy részét, az ország környezetvédelmi céljainak elérése érdekében, meg is szüntetnék, így a vasút fejlesztése szinte kötelező feladatnak számít Franciaországban.
A 2022-es nyári szezon nagy újdonsága lesz a Brüsszel–Prága, kétnaponta közlekedő járat indulása, melyet egy vadonatúj vasúttársaság, a European Sleeper szervez. A vonat este 7-kor indul a belga fővárosból, megáll Antwerpenben, Amszterdamban, Hannoverben, Berlinben, Drezdában, és másnap, délelőtt 10 órakor érkezik Prágába. Az utasok ingyen juthatnak internet-hozzáféréshez, és meg is tudnak reggelizni. A European Sleeper – weboldalának információi szerint – egy új holland–belga kezdeményezés, amit az éjszakai vonatozás két megszállottja alapított. Az utrechti központtal működő vállalkozás szövetkezeti formában működik: 2021 májusában 15 perc alatt 500 ezer euró kezdőtőkét gyűjtött össze úgy, hogy több mint 350 kisbefektetőnek adott el részvényeket. Terveik szerint minden évben új éjszakai járatot akarnak elindítani Belgiumból, illetve Hollandiából: a nyári prágai úti célt követően 2023-ban Varsóba, 2024-ben pedig egy még meg nem nevezett ismeretlen célállomásra. Az előkészületeket már megkezdték, minden bizonnyal nyugat-európai állami vasúttársaságokkal szövetkezve.
A hollandiai központú EuroCity éjszakai változata az EuroNight, mely Budapestet is összeköti európai városokkal. Éjszakai vonatokra Budapesten is felszállhatunk. Az EuroNight járataival eljuthatunk például Münchenbe, Zürichbe, Krakkóba, Varsóba vagy Bukarestbe. Aki nyáron a magyar fővárosból szeretne éjjel elvonatozni az adriai tengerpartra, megteheti majd az Istria Expresszel Koperbe vagy Fiumébe (Rijeka), az Adria Expresszel Zágrábon át Splitbe.
A MÁV Start így kínálja az éjszakai vonatokat.
Lásd még a neten: európai éjszakai vonatok; éjszakai vonatok a nagyvilágban.
Tudományos kutatás is igazolja, hogy az idősödésre jótékony hatással van az ismeretlen tájak felfedezése.
Egyre többen kapnak légúti fertőzést, a koronavírus is újra támad.
Az alkotó ismét elemében – a Brooklyni mese szórakoztató, igényes komédia, a Belvárosi Színházban, az Orlai Produkció gondozásában.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!