Virul a fotelturizmus Koronavírus

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Karanténfogságunk remélhetően utolsó hónapjaiban egyelőre még maradnak a virtuális ország- és múzeumlátogatások. Az internetes oldalak sok lehetőséget kínálnak.

Az oltások megkezdésével, valószínű, már csak néhány hónap karantén vár ránk. Addig még tovább vágyakozunk arra, hogy ismét turistáskodhassunk, bolyonghassunk a magyar és a világ népszerű vagy kevéssé ismert városaiban, felkereshessük a népszerű, vagy mások által még alig felfedezett múzeumokat.

Egy ideig marad tehát a fotelturistáskodás monitorunk, laptopunk, tabletünk előtt vagy mobiltelefonunkkal, az internet és a weboldalak segítségével. Sok tízezernyi honlap kínál hagyományos ismerkedést szebbnél szebb, érdekesebb tájakkal, településekkel, azok látnivalóival, izgalmas szövegekkel, mutatós fényképekkel. Akadnak olyan oldalak is, amelyek a technika újabb vívmányaival is mutatnak városképeket madártávlatból, térbeli belépési lehetőséget kiállítótermekbe. Valóságos virtuális világba csöppenhetünk, ha ügyesen keresünk – és minőségi webet találunk. Nem kell VR-szemüveget sem beszereznünk, ha nem ragaszkodunk a harmadik dimenzióhoz, anélkül is tudunk egy-egy városból többet látni, mint pusztán fényképek sorozatát.

360cities oldala – Kilátás Manhattanre a One World kilátójából

Kilátás Manhattanre a One World kilátójából, a 360cities oldalán

360 fokban

Ha ellátogatunk például a 360cities oldalára, hatalmas kép- és videogyűjteményt találunk a világ városairól, bolygónk természeti szépségeiről. Világtérképen választhatjuk ki, hogy a Maldív-szigetek egy apró szigetén szeretnénk 360 fokban körülnézni, fehérhomokos parton, kristálytiszta, kékeszöld tengerrel, vagy Dél-Afrikában akarunk lepillantani Fokvárosra és a környező partvidékre az Oroszlánfej (Lion’s Head) hegyének tetejéről. Ám ott lehetünk a Rialtónál Velencében, vagy New Yorkban, a Ground Zero emlékhelynél. S ha már arra járunk, nézzünk le Manhattanre a One World Trade Center 380 méter magas kilátójából. De ott állhatunk akár a Times Square forgatagában is. Egy video révén alámerülhetünk a tengerben a Fülöp-szegetek partjainál, hogy megcsodálhassuk a korallzátonyt, ahol trópusi halak cikáznak előttünk. Kijelölhetjük, hogy az adott fotót vagy mozgóképet VR-szemüveggel kívánjuk-e látni, esetleg halszemoptikával. Fotelturistaként órákon át csatangolhatunk a képzelet és az internet szárnyán Ausztráliában, Közép-Amerikában vagy épp Izlandon.

British Múzeum – online-gyűjtemény

A British Múzeum ókori egyiptomi szobrászatot bemutató termében

British Múzeum: az online gyűjtemény

Lakhat valaki Londonban, ötpercnyi sétára a British Múzeumtól, vagy a világ legtávolabbi pontján a brit fővárostól, most ugyanannyi esélye van arra, hogy megcsodálja hatalmas kincseit, mivel a járvány miatt a múzeum zárva tart. Online-gyűjteménye viszont mindenki számára felkereshető a neten, így remek virtuális túrákat tehetünk. Annál is inkább, mert a múzeum munkatársai már a pandémia első hulláma idején felkészültek a világ virtuális látogatóira, sőt kínálatukat folyamatosan növelik. Jelenleg már több mint hatvan kiállításrészt fedezhetünk fel otthonunkból. Az Óceánia, valamint a Festmények és rajzok elnevezésű összeállítást kizárólag az online nézők számára állították össze a múzeum kínálatából.

Az egyiptomi nagy tárlat híres Rosetta kövét 3D-ben akár meg is forgathatjuk. Az egyiptomi rész termeit képzeletben be is sétálhatjuk, mert a múzeum oldala egy kattintással a Google Arts & Culture oldalára vezet, ahol a már ismert Street View megoldással barangolhatjuk be a termeket. Az időszámításunk előtt, az V. században épült ókori görög Parthenón templom szobrait is a Google révén nézhetjük végig.

Google Arts & Culture oldalai

Kitárul a kulturális világ Google Arts & Culture oldalain

Minden egy helyen

Százával sorolhatnánk azokat a városokat, múzeumokat, ahol már jártunk – vagy amelyeket még szeretnénk felkeresni: Rómát és a Vatikáni Múzeumot, Párizst és a Louvre-t, Amszterdamot és a Rijsk Múzeumot, Bilbaót és a Guggenheim Múzeumot. A neten – a kijárási tilalommal bővült esti szabadidőnkben – akár egyesével is kikereshetjük a nevezetes települések, helyek, múzeumok oldalait – ahogy tettük például a British Múzeum esetében. De talán az a legegyszerűbb, ha felkeressük a már említett Google Arts & Culture oldalát, ahol mesés gyűjteménnyel találkozhatunk. Több mint kétezer múzeumot kereshetünk fel, százezernél több alkotás között böngészhetünk – nagyíthatjuk fel őket, olvashatunk részleteket róla. A Föld legalább tízezer különleges pontjára is rátalálhatunk. Körbejárhatjuk például a Stonehenge-et, felkapaszkodhatunk az Eiffel-torony tetejére, de ellátogathatunk a Húsvét-szigetekre is. Akinek kedve van, akár játszhat is: például művészeti alkotásokat lehet kirakni puzzle-ökből.

Collegium Hungaricum virtuális galériája Berlinben

Fotókiállítással nyitott a digitális térben a német főváros magyar kulturális intézete

Új Virtuális galéria a Collegium Hungaricum Berlinben

Virtuális galéria nyílt a berlini magyar kulturális intézetben is, 2021 januárjában. A Collegium Hungaricum Berlin (CHB) az első tárlatot a magyar kultúra napján nyitotta meg Galambos Eszter Test (Álom)térben című kiállításával. A fotográfus az emberi lélek és a külvilág törékeny kapcsolatát igyekszik ábrázolni. Február végétől Lugosi Lugó László budapesti graffitikről készített fotóiból látható válogatás a sajátos térben. Az online galéria tervezője Eln Ferenc tipográfus és grafikus, akinek célja volt, hogy a művek múzeumi élményt megközelítő módon legyenek élvezhetők. A térben navigáló látogató a kiállított alkotásokra rákattinthat, így a fotók nagy méretben is élvezhetők, tanulmányozhatók.

Online újdonságok a Műcsarnokban – Keleti Éva kiállítása

Keleti Éva kiállítása immár virtuálisan is bejárható

Online újdonságok a Műcsarnokbam

Maradhatunk Magyarországon is, ha virtuális múzeumi sétákat szeretnénk tenni. Például a Műcsarnok weboldalán már több mint hetven korábbi és jelenlegi kiállítás érhető el virtuális sétán. A legújabbakon minden kiállított mű külön-külön is előhívható, és a bejárást hang- vagy videóanyag is kíséri. Ezeket az extra lehetőségeket a belépőjegyárak feléért kínálják. 2021 januárjában az Egy időben – Stúdiólátogatások, a Beat ünnep – Kőbányai János fotói, valamint A bomlás virágai – Fejezetek a Hórusz Archívumból című tárlatokra készültek el e séták.

Virtuálisan nézhetjük meg a Hét év 150 kiállítás anyagát, mely az elmúlt évek tárlataira és alkotóira emlékezik. Major Kamill festő egy évvel ezelőtt bemutatott kiállítása több mint négy évtizednyi munkáját foglalja össze. Nyilak segítségével járhatjuk be Keleti Éva fotóművész retrospektív tárlatának helyiségeit. (Korábban róla itt írtunk!) A Képpraxisok 2 kiállítássorozat is megtekinthető virtuálisan Jankovics Marcell, Váradi Róbert, François Fiedler műveivel – ez utóbbiról itt számoltunk be.

2020-ban, a koronavírus-járvány első évében a Műcsarnokban húsz kiállítást tartottak meg. Volt olyan, amelyet virtuális módon kellett megnyitni, és akadt olyan is, melyet menet közben kellett bezárni, de mindegyik látogatható volt személyesen is. A tervek szerint 2021-ben sem maradnak el a megszokott, állandó programok. Így a Budapest Fotófesztivál nyitókiállítása vagy a II. Fotóművészeti Nemzeti Szalon. Az év eleji tervek alapján párhuzamosan lesznek online és offline események.

Szépművészeti Múzeum digitális kiállításai

Digitálisan is várja a Szépművészeti Múzeum „fotellátogatóit”

Kiállítások másképp a Szépművészetiben is

Kiállítások másképp – hirdeti a Szépművészeti Múzeum, és ennek keretében aloldalaikon lehet megtekinteni számos virtuális tárlatukat. Például a régi magyar gyűjteményt (1600 és 1800 között), vagy Dürer műveivel lehet megismerkedni. Online tárlatvezetésre is lehet jelentkezni meghatározott időpontokra, de csoportok jelentkezhetnek általuk kért időpontokra is.

A Szépművészeti múzeummozijában pedig az MTVA médiaszponzori támogatásával szakértők mutatnak be kisfilmeken híres és kevéssé ismert festményeket. A sorozat első két, egyenként negyedórás darabja már fenn van a neten. Az elsőben Lovass Dóra esztéta-múzeumpedagógus értő magyarázatával vezet minket a Régi Képtárban, a másodikban. Cser Judit művészettörténész a barokk kori főurak világát idézi meg a Régi magyar Gyűjtemény alkotásaival.

Sacra Infermeria (Málta) termei virtuális látogatással

Ha majd Máltán járunk, kiterjesztett valóságban telnek meg élettel a Sacra Infermeria termei

+ 1: Málta, ahol életre kel a XVI. század ikonikus műemléke

És végül álljon itt egy olyan újdonság, amelynek megvalósításához idővel valódi utazásra is szükség lesz, ám jó, ha már ma tudunk róla.

Málta fővárosának, La Valettának központjában áll a Sacra Infermeria, mely eredetileg kórháznak épült a XVI. században, a lovagok korában. A XVIII. századig Európa egyik legjelentősebb kórházának számított, s éppen száz esztendeje zárták be. Ma konferenciaközpontként működik (Mediterranean Conference Centre), ahol egy nemrégiben megújult múzeummal is tisztelegnek a dicső múlt előtt – adta hírül a Máltai Idegenforgalmi Hivatal. A 2021 január végétől a valóságban is látható kiállítást AR- (kiterjesztett valóság-) technológián alapuló élménnyel egészítik ki, mellyel sokkal látványosabban lehet megismerni, átélni a rendkívüli épület múltját. Mobilunkra egy applikációt kell letölteni, melynek segítségével benépesülhetnek a termek, ahol épp járunk. (A múzeumot és a technikát bemutató video itt látható.) A legérdekesebb attrakció minden bizonnyal a hologramterem, ahol életnagyságban jelenik meg Málta történelmének egyik legjelentősebb alakja, a Szent János Lovagrend tagja, Jean Parisot de La Valette nagymester. (A virtuális AR-múzeumról itt olvashatunk.)

2021 telének végén fotelünkben még csak képzeletben húzhatjuk fel a túrabakancsot, de lélekben már most megkezdhetjük a felkészülést távoli kiruccanásainkra.

Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.