Extrém könnyű, brutálisan erős


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Még erősebb, még könnyebb, még gyorsabb: az Audi az R8 GT formájában nagy teljesítményű R8 sportkocsija korlátozott példányszámú változatával jelenik meg a piacon. Az 5,2 literes V10-es aggregát teljesítménye 412 kilowattra (560 LE) növekedett, míg a jármű saját tömege 100 kilogrammal csökkent. Az R8 GT álló helyzetből mindössze 3,6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége 320 kilométer/óra.


Már a sorozatgyártású R8 5.2 FSI quattro modell is példásan képviseli a négykarikás márka könnyűszerkezetes építésről vallott filozófiáját. Az Audi Space Frame (ASF) koncepció alapján született alumíniumkarosszériája mindössze 210 kilogrammot nyom. Az alumíniumlemezeket alak- és erőzáró kötésekkel a sajtolt profilokból és komplex csomóponti öntvényekből összeállított vázszerkezetre rögzítik, a motortartó bölcső pedig ultrakönnyű magnéziumból készül. Az ASF-karosszéria sokrétű gyártási folyamat során a neckarsulmi gyárban, túlnyomórészt kézi munkával készül. Különösen magas fokú merevségével a nagy teljesítményű sportautó rendkívül pontos irányíthatósági tulajdonságainak alapjául is szolgál, miközben kiemelkedő lengéskényelmi és ütközésbiztonsági tulajdonságok is jellemzik. Az R8 GT vékonyabb szélvédőt kapott, az utas- és a motortér közötti válaszfal, illetve a motortérfedél átlátszó felületét pedig könnyű és erős polikarbonát alkotja. E módosításokkal összesen kilenc kilogrammot sikerült megtakarítani, míg a rögzített hátsó szárny további 1,2, elöl a 100 literes csomagtartó vékonyabb és újabb kivágásokkal ellátott alumínium fedele pedig 2,6 kilogrammot hozott a konyhára.

Az R8 GT igazi különlegességei már alapkivitelben alkalmazott LED-fényszórói, amelyek minden funkciójukat világító diódákkal látják el. Fényük intenzív és homogén, mégpedig rendkívül magas élettartam és minimális energiafogyasztás mellett. A fényszórók megjelenésükben is vonzó és markáns benyomást keltenek. Az egyenként 24 LED-egységből álló nappali világítás folyamatos fénycsíkként jelenik meg, míg a tükörrendszer a nyitott kagylók formáit idézi. A hátsó lámpatestek ugyancsak LED technikával működnek, a sötét házukon simaüveges burák húzódnak. Az oldalnézet meghatározó elemei a motorhoz levegőt vezető penge-motívumok („sideblade”), amelyeket az R8 GT esetében szintén matt szénszálas műanyagból formáltak ki. Ugyanezen anyagot fedezhetjük fel a csökkentett méretű külső tükrök házában is, amelyek masszív alumíniumalapon nyugszanak. A 19-colos, titánhatású könnyűfém keréktárcsák exkluzív, öt kettős Y-küllős design szerint készülnek, az első sárvédőkön pedig „GT” felirat tűnik fel.

A vörösre fényezett szelepfedelekkel készülő, átdolgozott V10-es aggregát lélegzetelállító menetteljesítményeket kölcsönöz az Audi R8 GT számára. Az álló helyzetből 100 kilométer/óráig tartó sprintet mindössze 3,6 másodperc alatt intézi el, de 200-ig sem igényel 10,8 másodpercnél többet, s a brutális gyorsítás egészen 320 kilométer/óráig tarthat. A győri üzemben készülő, hosszú löketű konstrukciót kézi munkával építik össze, forgattyúházát pedig rendkívül könnyű, ám szilárd alumínium-szilícium ötvözetből öntik. Az atmoszférikus erőforrás 100 kilométerre átlagosan 13,7 liter üzemanyagot igényel, ami hatalmas erejét tekintetbe véve igazán kiváló. Az R8 GT erőforrása mögött az R tronic szekvenciális sebességváltó dolgozik amely kevesebb mint egy tizedmásodperc alatt kapcsolja a megfelelő fokozatott.

Buday Dénes


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.