Generációk, munkahelyek, irodák


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A baby boom generáció tagjai saját irodára vágynak. Ez számunkra a tökéletes munkavégzésre alkalmas hely és státusz szimbólum is egyben. Ha ez a generáció kivonul a munkaerőpiacról a Y és Z generáció lesz a főszereplő a munkakörnyezet kialakításában és megtervezésében.


Az Y generáció új világot épít, hiszen tagjai nem a hagyományos irodai munkakultúrát képviselik, a mobil és az internet segítségével a világ bármelyik pontján elvégzik feladataikat, létrehozzák virtuális közösségeiket. A számítógépekkel együtt nőttek fel, igen gyakorlatiasak, és remekül eligazodtak az interneten. A megszokottól merőben más munkahelyi légkört igényelnek, hiszen a más a mentalitásuk és a gondolkodásmódjuk, mint az előző generációknak. Lételemük a változás, nehezen viselik jól a határokat és a szabályokat, szabadságra vágynak.

Az Y generáció tagjai tökéletesen eligazodnak a virtuális világban és pergő ritmusban élik az életüket a valóságban. Az Y generáció már ma is maga alakítja, formálja a munkahelyet a saját képére. Ez a generáció élvezni akarja a munkahelyet: legyen az modern, a hagyományostól eltérő, nagy tág terekkel, és közös étkezésre, beszélgetésre lehetőséget adó konyhával, közösségi terekkel.

A nyitott tereket kedvelik, olyan színes és pezsgő atmoszférára vágynak, amely kellőképpen inspirálja őket. Egyszerre több feladatot szeretnek végezni, munkaidejük felénél kevesebb időt töltenek az íróasztal mögött, inkább a legkülönbözőbb helyekről, mobiltelefonon és laptopon dolgoznak, hiszen fontos számukra a személyi szabadság, kevésbé mutatnak hajlandóságot az alkalmazkodásra, a szabályok betartására.

Hogyan alkalmazkodnak a munkahelyek az új generációs elvárásokhoz?

Nagyon sok vállalat már felismerte ezeket az új igényeket, az ösztönzés eszköztárába tartozik a munkakörnyezet fejlesztése is. A Google munkaterei testesítik meg az Y generáció vágyait: azonban ezt viszonylag kevés cég képes arculatilag és/vagy anyagilag felvállalni. A Google alapértékek azonban egyre több helyen feltűnnek: a nagy nyitott terek, ahol a munkaállomások viszonylag egysíkú tereit közösségi helyiségekkel ellensúlyozzák. ű

Az zártabb terek a kikapcsolódást, rekreációt, étkezést, szórakozást szolgálják, vagy nyugodtabb munkahelyként is szolgálnak, ahol a munkatársak elmerülhetnek az alkotásban vagy a munkában. A régi cellás irodák és a „hodályszerű” nyitott irodák mellett az egyterű munkahelyek újabb generációja is megjelent, ahol a munkaállomások és a közösségi terek aránya utóbbiak felé billen el, miközben a munkahelyek alkalmazkodnak a folyamatosan változó igényekhez és az új élet- és munkaszemlélettel megáldott Y generáció elvárásaihoz.

Az új szemléletű irodákban a régi merev hierarchikus viszonyok is oldódnak, már a vezérigazgató sem tűnik elérhetetlen személynek, hisz sokszor egy légtérben van a munkatársaival. Sőt, akár kijelölt munkaállomással sem rendelkezik, hanem az új trendeknek megfelelően a nomád vagy szatellit helyek közül választ magának egy számára megfelelőt.

Az ilyen szemléletű vállalatot hívják „lapos hierarchiájú cégnek”, ahol az ügyes vezető sokkal több információhoz jut a felgyorsuló, azonnali információáramlás pedig akár versenyelőnyökhöz is juttathatja az adott céget. Azokban az irodákban, ahol nincsenek állandó munkaállomások, kevesebb asztal kell, így akár helyet is lehet megtakarítani, tehát vagy kisebb helyen fér el ugyanannyi munkatárs vagy ugyanakkora területen fér el több alkalmazott. Az egyterű irodákban a bútorok is multifunkcionálisak, a dolgozók az ún. hot deskeknél egymást váltva ülnek. Persze ezzel az is együtt jár, hogy mindenki takarítsa le az asztalát a nap végén: a munkaideje végeztével pakolja össze a holmiját és hagyja üresen az asztalát.

A szatellit munkahely szintén a hot deskhez hasonlatos módszertant követi. Az, aki egész nap úton van, tárgyal, külső helyszínen ügyfeleket látogat, nem tart igényt állandó, saját asztalra: egy tiszta, üres asztal is elegendő neki, hiszen az összes számára szükséges információ a virtuális térben, vagy felhőben van tárolva. A web 2 világa mindenkit összekapcsol anélkül, hogy az idő és a fizikai tér korlátait le kellene bontanunk vagy saját asztallal vagy irodával kellene rendelkeznünk. A felhőalapú eszközök alkalmazásával a munkavállalók akkor és ott dolgoznak, ahol, és amikor akarnak, a lényeg a végeredmény.

A multinacionális cégek sokszor nagy időeltolódással működnek a világ több pontját, így a hagyományos munkarend sokszor nem is követhető. A virtualitás az Y generációval már a munka világába is betört, a távmunkával, a részmunkával, a virtuális munkahelyi csapatokkal. A távmunkának számos előnye van. Amikor a munkavállaló adott napokon otthonról dolgozik, megspórolja a munkahelyre való beutazásra szánt időt, pénzt, és a környezetterhelés is csökken.

Számviteli változások 2014
  • Először alkalmazzuk a mikrogazdálkodói beszámolót
  • A hibajavításokkal kapcsolatos gyakorlati tudnivalók
  • Milyen változásokat kell figyelembe vennünk a 2014-es üzleti évben?
  • Milyen hatása van  az új Ptk. hatályba lépésének  a számvitelre?

Értesüljön az újdonságokról, tegye fel kérdéseit szakértő előadóinknak dr. Andor Ágnesnek és Tomcsányi Erzsébetnek, jöjjön el 2014. február 25-én szakmai konferenciánkra!

A továbbképzésen való részvétel mérlegképes könyvelőknek, vállalkozási szakterületen, számviteli témakörben 8 kreditpontot ér.

Helyszín: Best Western Hotel Hungária, 1074 Budapest Rákóczi út 90.

Bővebb információk és jelentkezés itt

A tetszés szerint ütemezett, otthon végzett munka gyakran hatékonyabbá teszi a feladatok elvégzését, és csökkentheti a hibák számát. A munkavállalók és a munkahelyeik közötti kapcsolat is erősödhet az ilyen lehetőségek hatására, a munkavállalók lojálisabbak lesznek, ha érzik, hogy rugalmasak velük szemben és bíznak bennük. Persze a virtuális munkahelyi környezetben egyelőre csak bizonyos ágazatok számára elérhető, de már a legkonzervatívabb cégek is gondolkodnak azon, hogy lehet mobil, vagy mobilabb munkakörnyezetet teremteni.

Forrás: http://swscmedia.com/2013/02/hotdesking-and-its-significance-and-implications-for-professional-identity-and-work-environment-and-culture/

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Jogi tudatosság a profit érdekében

Megalakult a KKVHÁZ Jogi Bizottsága Dr. Gábriel Gyula ügyvéd vezetésével, aki a Bogsch és Társai Ügyvédi Iroda irodavezetője. A Bizottság célja, hogy felhívja a KKV-k figyelmet a jogi tudatosságra, hogy a jogi munka ne legyen tűzoltás.

2024. április 15.

Felszámolná a nemek közötti bérszakadékot az EU

A bérek átláthatóságáról szóló európai uniós irányelv hamarosan részletes jelentésre kötelezi a közép- és nagyvállalatokat a női és a férfi dolgozóik fizetéséről. Az Európai Bizottság döntése értelmében a kikért adatok alapján akár bírósági pert is indíthatnak majd a hátrányosan érintett alkalmazottak – hívja fel a figyelmet az EY. A tanácsadócég kollégái arra ösztönzik a társaságokat, hogy minél hamarabb világítsák át a szervezetüket, és szükség esetén tegyék meg a bérszakadék megszüntetéséhez vezető lépéséket.