Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara – Vitathatatlan negyedik generáció


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A mindennapok során több kényelmet és komfortot garantál, jó úttartásával továbbra is vitathatatlan terepbajnok marad az új Jeep Wrangler, amely készen áll arra, hogy új fejezetet nyisson a Jeep márka 1941-ben elkezdődött legendás történelmében.

Modern, de az eredeti hamisítatlan kocka Wrangler-formaterv megmaradt, apró, finom vonások teszik újjá. A külcsín továbbra is merész, kiállása széles, övvonala mélyebbre került, illetve a jobb kilátás érdekében nagyobb felületűek az ablakok. Formatervezői megtartották a legendás, hetes osztású hűtőmaszkot, amely továbbra is a legendás CJ modellre utal. Mai divatnak megfelelően LED-esek a fényszórók és ködlámpák, illetve a zárófények. A szélvédő a „jobb” légellenállás érdekében erősebben döntött, de továbbra is ez az egyetlen olyan alkatrész, ami a Wrangler sziluettjében nem 90 fokos szöget zár be és továbbra is a szélvédő a felső kereténél négy csavarral oldható, így gyorsan és könnyen előredönthető.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

Látványosak a LED-es lámpák, a nappali menetfény a sárvédőkbe került, a hetes osztású hűtőrács a majd 80 éves tradíció része

A tetőszerkezet két megoldást kínál: vászontetőt, amely jól passzol a lecsapható szélvédőhöz, így gyorsan kapunk egy igencsak hatékony kabriót, vagy mint tesztautónk esetében, egy Freedom Top névre keresztelt, levehető, háromrészes keménytetőt, amely a felszereltségi szinttől függően lehet fekete, illetve mint esetünkben, a karosszéria színére fújt. Úgymint a tető eltávolítása után láthatóvá váló vaskos bukókeret is, amelyhez a kapaszkodókat is rögzítették, szintén a karosszériához igazodva színre fújt és okos megoldásként a kerethez rögzítették a belső visszapillantó tükröt, amely egy esetleges szélvédőlehajtás után a megszokott helyén található.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

Kiváló terepképességekkel rendelkezik a kétajtós modell, bár hatalmas, 18 colos kerekei és metál lakkozású karosszériája a minimális védelem miatt divatterepjárónak hat. Nem ideális köves, bokros terepre

Végül, de nem utolsó sorban mintegy 300 mm-rel lejjebb került a pótkerék is a hátsó ajtón, így a vezető és az utasok is könnyebben kilátnak az autóból, de ennek ellenére erősen ajánlott a tolatókamera – amely dinamikus segédvonalakkal is rendelkezik –, hiszen parkolni városban e nélkül szinte képtelenség.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

A karosszéria színére fényezett tetőért a Sahara-modell esetében nem kell külön fizetni, ha kérjük, viszont alapból fekete vászontető jár hozzá

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

Idegenként hatnak a bőrülések, de az Opening Edition-felszereltség keretében kicsit hivalkodóbb és igényesebb belsőteret kapunk

A tesztautóban is szereplő Overland-csomaggal a Sahara-modellek tehetők még tetszetősebbé. Ennek része a különleges, 18 colos alumínium keréktárcsa, a színre fújt hűtőmaszk és pótkerékborítás, valamint a mindenhol megtalálható Overland embléma.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

A hagyományos, két analóg műszer között színes LCD-kijelző informál minket, akár itt a navigáció is megjeleníthető

Mint tudjuk, a Wrangler az igazán élvezetes hardcore terepjárók közé tartozik továbbra is, ennek az alvázas felépítés az alapja, így a terepképességeknek kevés dolog szab határt. Annak érdekében, hogy kemény terepen se sérülhessenek a fő komponensek, mint például az üzemanyagtank, az osztómű és az automatikus váltó olajteknője, a Wranglerben összesen négy védőburkolat kapott helyet.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

Darabokra szedhető tetejét három részletben egyszerűen tudjuk eltávolítani, csak akkor nincs fedezék, ha elered az eső. Az ajtók is leszedhetők, de akkor forgalomba nem vihető a tükrök hiánya miatt

Kétajtós felépítésének köszönhetően keményen bánik a terepakadályokkal. Minden Wrangler megkapja a „Trail Rated” jelvényt, amely garancia a legendás 4×4-es képességekre, ehhez mérten adottságai tökéletesek, profi terepszögek állnak rendelkezésre: elöl 36,4 fokos terepszög, 25,8 fokos rámpaszög, 30,8 fokos hátsó terepszög, illetve több mint 25 cm-es hasmagasság. Ha vízbe vágyunk, ezt akár 76 cm-es gázlómélységig megtehetjük, de a Sahara-modell keveset ad a dzsungelharcosoknak, igaz, elakadás esetére ott vannak a fix vonószemek, de a fényezett sárvédők csak nyomokban tartalmaznak védőcsíkot, amely megóvhatná gránitkristály-szürkés metálfényezését a sérülésektől.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

2,2 literes, 200 lóerős dízel mellett még két benzines erőforrással árulják, későbbiekben egy hybrid verzió is várható, terepezni továbbra is marad a nyomatékos gázolajos

A Sahara-modellben úgymond Jeep esetében egy „egyszerűbb” Command-Trac névre keresztelt összkerékhajtási rendszer van, amiben azért megtalálható egy felezőfokozat, illetve nagy igénybevételre tervezett, új generációs Dana típusú első és hátsó tengelyek, de olyan okosságok, mint a Rock-Trac-rendszer, a Tru-Lok elektromos első és hátsó differenciálzárak, Trac-Lok önzáró differenciálmű és a szétkapcsolható elektronikus első stabilizátor külön kaphatók hozzá. Ezen a szinten már érdemesebb eggyel magasabb, Rubicon felszereltségi szinten kotorászni.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

Érdekes adat a gyár részéről, hogy a négyajtós modell 2500 kg vontatható tömegével szemben a kétajtós modellek csak 1500 kg-ra vannak hitelesítve

Az új osztóműnek köszönhetően mostantól szilárd burkolatú útfelületen nem csak 2H fokozatban közlekedhetünk, mint az eddigi modelleknél, hanem az akár 72 km/h sebességig kapcsolható 4H AUTO fokozatban is használhatjuk az autót, mivel a rendszer csak akkor hajtja az első tengelyt, amikor azt szükségesnek ítéli. Eme új fokozat mellett használhatjuk a már jól ismert állandó összkerékhajtást is, illetve üres fokozatban vontatáshoz vagy a terepezéshez elengedhetetlen felező fokozatot.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

Beszálláskor érdemes használni a fellépőt, e nélkül biztos piszkos lesz a nadrágunk, bár a Wrangler-tulajdonosokat ez nem igazán érdekli, hiszen az autó padlózata akár slaggal is takarítható

Európában kétféle új motor érhető el a Wranglerhez. Benzines kivitelben lefelé indultak, 2,0 literes turbós négyhengeressel, a V6-os erőforrások egyelőre csak az amerikai piacon elérhetőek. Tesztünk alanya a terepezéshez legalkalmasabb erőforrással rendelkezik. Az immár nyomógombos motorindítással rendelkező 2,2 literes MultiJet II turbódízel, amelyet szériatartozékként a Stop-Start technológiával is elláttak és immár egy új, nyolcfokozatú automatikus váltómű is csatlakozik hozzá. A 200 lóerős dízelmotorban hengerenként négy szelep mozog, szíjhajtású a két felülfekvő vezérműtengely, illetve 2000 bar nyomással működik a common rail befecskendező rendszer, legnagyobb nyomatéka 450 Nm, ami igazi kemény, de úri gyerekké varázsolja terepen. A Stop-Start-rendszer alap a dízelhez, tovább fokozza az erőforrás gazdaságosságát, de így is keményen megdolgozik a betevő falatért, városi használatban 9,8 literes átlagot produkál.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

A hatalmas lökhárító a csörlőnek tartogatja a helyet, benzineskanna mintázatú a slusszkulcs, hagyományőrző a hátsólámpák formája, de immár LED-es technikával, a tolatókamera okosan a pótkerék tokjában kapott helyet

Jó vezetni, érdekes érzés, hogy városi buszok mellé állva magasabban ülünk, mint a sofőr, az utasok meg egyszerűen csak felnéznek ránk, ennek talán egyetlen hátránya a ki- és beszállás. Kis segítség a küszöbnél a fellépő és a vaskos A-oszlopon a kapaszkodó, de így sem mindennapi a bejutás a gépbe.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

A Sahara-felszereltség része a LED-csomag, amely többek között ilyen technikát alkalmazó fényszórókat, nappali menetfényt, ködlámpákat és hátsólámpákat tartalmaz, de a csomag része az első parkoló radar is

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

A csomagtartó mérete jelentéktelen, ha négyülésesként használjuk. A padlóban ott a mélynyomó hangszórója és a kialakított doboz a csavaroknak, ha leszednék az ajtókat vagy a tetőt

Egyből szembe tűnik az új kialakítású középkonzol, amely a váltókarnak, a terepváltó karjának, valamint a kéziféknek ad helyet. Az Opening Edition keretében fűthető bőrülésekben fészkelődhetünk, amelyek mostantól állítható oldal- és deréktámaszt is kínálnak. A középkonzolt egy 8,4 colos érintőképernyő uralja, amelyhez jár az Android és az Apple CarPlay-alkalmazás, de innen kezelhetjük többek között a klímaberendezést és a hangrendszert is. Szerencsére gondoltak a hirtelen megoldásokra is, így a fontosabb funkciók a monitor alatti gombbal is aktiválhatók. A negyedik generációs Uconnect-rendszer könnyebben kezelhető felhasználói interfészt, jobb rendszerteljesítményt, gyorsabb bootolást és nagyobb felbontást kínál, de kedvünkre akár hangutasításokkal is kezelhetjük a navigációs rendszert. Valamint tartalmaz egy Off-road-alkalmazást, terepre térve ez mutatja a bólintás és az oldaldőlés szögeit, illetve a 4×4-es rendszer elemeinek működési állapotát. A rendszer használatához alapszintű angol nyelvtudásra van szükség, mivel a rendszer továbbra sem kommunikál magyarul velünk.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

A bejutás a második sorba kaotikus, igaz, kijönni sem egyszerű, szigorúan testméretfüggő, felnőtteknek nem ajánlott

Az utastérben a jól megszokott rakodóhelyek várnak minket és ez alól a legújabb generáció sem kivétel, hiszen strapabíró, hálós zsebeket kínál, melyek az ajtók teljes hosszában húzódnak, továbbá hangulatvilágítással ellátott pohártartó és tárolórekesz várja a kisebb tárgyakat. A kesztyűtartó fedele csillapítottan mozog, a hátsó ülés mögötti rekeszbe kisebb tárgyak férnek. Remek ötlet, hogy egy funkcionális dobozt alakítottak ki a raktér aljában, ahova például a levehető ajtók, az előredönthető szélvédő és a mozgatható tetők csavarjai és kisebb alkatrészei pakolhatók.

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

Függőleges a középkonzol és értelemszerűen használható, a fontosabb rendszerek külön gombokat is kaptak, de minden az érintőképernyőről is vezérelhető. Van Off-Road Apps-menü, ami minden fontos terepinfót megjelenít

Jeep Wrangler 2.2 CRD Sahara

16,6, ennyi millió forintot kell a kereskedésben hagyni, ehhez még a metálfény és a Overland-csomag társul a tesztautónk esetében

Alvázas szerkezetének, valamint gondosan megtervezett, öt lengőkaros futóművének köszönhetően a Wrangler referenciapont a 4×4-es autók mezőnyében, ugyanakkor úttartása és kezelhetősége épített úton is sokat javult, bár az ideális ív fogalmát nem ismeri, kényelmesebb lett a vezetése és magasabb szintű biztonságot nyújt. Számos biztonsági rendszer fontos kelléke lett, mint holttérfigyelő, hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, elektronikus stabilitáskontroll elektronikus borulásgátlóval és négy légzsák. Ha pedig szeretnénk igazán egyedivé varázsolni autónkat, akkor több mint 180 Mopar-tartozékkal kedvünkre személyre szabható.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.