2019. február 21.
A „management fee”, azaz a vállalati menedzsmentszolgáltatások díjazásával kapcsolatban gyakran felmerül a kérdés, hogy történt-e egyáltalán szolgáltatásnyújtás és ennek következtében kiemelt figyelemre számíthatnak az adóhatósági transzferár-ellenőrzések során is. Cikkünkben áttekintjük, hogy a menedzsmentszolgáltatások transzferárképzésének elemzése során milyen problémák merülhetnek fel. Hivatkozott jogszabályhelyek: Tao tv. 18. § (1) –(2), (5) bekezdés, Transzferár-nyilvántartási rendelet 3. § 1. pont, Transzferár-nyilvántartási rendelet 5. § (1) bekezdés, Transzferár-nyilvántartási rendelet 1. számú melléklet 1. A menedzsmentszolgáltatások tartalma A menedzsmentszolgáltatás összefoglaló elnevezését jelenti a vállalatvezetés munkáját elősegítő, heterogén tevékenységeket tartalmazó szolgáltatásoknak (Head Office Agreement, General Service Agreement, azaz központi, illetve általános szolgáltatásoknak), ami az alábbi tevékenységeket foglalja össze jellemzően: pénzügyi, számviteli szolgáltatások, kontrolling, jogi és adótanácsadás, stratégiai tervezési szolgáltatás, HR, marketing, treasury, egyéb adminisztratív szolgáltatás, központilag szervezett IT-megoldások, ügyvezetéssel, menedzsmenttel kapcsolatos tevékenységek, központi marketing és PR tevékenységek stb. E szolgáltatásokat multinacionális kapcsolt vállalkozások esetén a társaságok számára gyakran az anyavállalat vagy az erre külön kijelölt csoporttag (szolgáltató központ, ún. shared services center, SSC), esetenként egy másik csoporttag kapcsolt vállalkozás nyújtja. A szolgáltatás nyújtása történhet saját humán erőforrás (saját alkalmazottak) segítségével, de elképzelhető az is, hogy a szolgáltatás…