A javítás ideje nem számít bele a jótállási időbe


A kötelező jótállásra vonatkozó új szabályok azt szolgálják, hogy a vevő a lehető legkevesebb hátrányt szenvedje el elromlott terméke miatt.


A jövő évtől alkalmazandó rendelkezések egyértelműsítik, hogy a szavatossági, jótállási igények érvényesítése nem köthető az eredeti csomagolás meglétéhez.
Visszatérő probléma volt mostanáig, hogy a termék az elhúzódó vagy többszöri javítás miatt futott ki a jótállási időből. 2021. január 1-jétől a jótállási idő meghosszabbodik azzal az idővel, amíg a vásárló a szervizelés miatt nem tudja használni készülékét. A javítási idő a jövőben tehát nem számít bele a jótállási időbe. Az csak azután folytatódik, hogy a vevőt értesítették a hiba kijavításáról, és a termék ismét működőképes.
Sokakat riasztott el a meghibásodott árucikk visszavitelétől, hogy az eladó az eredeti csomagolást kérte a jótálláshoz. A jogszabályi követelménnyel alá nem támasztható elvárás gyakran a legnagyobb odafigyeléssel, gondossággal sem teljesíthető. Életszerűtlen igény, hogy egy hűtőgép hatalmas kartondobozát, a merevítő hungarocellt és a fóliát akár évekig a lakásunkban tároljuk. A módosítás egyértelműen rögzíti, hogy a csomagolás megőrzése nem feltétele a szavatossági, jótállási igények érvényesítésének.
A vásárló az elromlott terméket az üzlet helyett a jótállási jegyen feltüntetetett javítószolgálathoz is elviheti. A tapasztalatok szerint emiatt azonban a kereskedőnek gyakran tudomása sem volt arról, hogy a termék meghibásodott. A vevő érdeke az, hogy a forgalmazó és a szerviz között jó legyen az együttműködés, megfelelő a kommunikáció.
Az új szabályok szerint a javítást végző köteles tájékoztatni az eladót arról, hogy a termék javítható-e. Be kell számolnia a javítás várható idejéről, majd elkészültéről is, hiszen a kereskedő csak így tud megalapozott információt adni a vevőnek. A naprakész tájékoztatás jelentősége megnő azzal, hogy a jövő évtől előírt határidő szerint, ha 30 napon belül nem történik meg a javítás, a fogyasztó cserét kérhet, ha arra nincs mód, visszajár neki a vételár. Az új rendelkezések ennek megfelelően bővítik a fogyasztóvédelem hatáskörét, a hatóság ellenőrizni fogja a kereskedő és szerviz közötti információcserét is.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a próbavásárlások eredményein és a vásárlói panaszokon alapuló szabálymódosításokkal védi a fogyasztók és a tisztességes vállalkozások érdekeit. A tárca november-decemberben több közleményben ismerteti a jótállás, szavatossághoz kapcsolódó, átfogó változtatásokat. A fentiekben részletezett új szabályokat a Fogyasztóvédelmi Portálon elérhető infografika összegzi.



Kapcsolódó cikkek

2021. szeptember 21.

Fontos határidő közelít a GDPR-szabályokban

A GDPR rendelet előírásai szerint eljött a kötelező felülvizsgálat ideje, amelynek során minden adatkezelőnek meg kell győződnie arról, hogy adatkezelési folyamatai továbbra is megfelelnek a GDPR előírásainak – hívja fel a figyelmet az act Bán és Karika Ügyvédi Társulás.

2021. szeptember 21.

Bírságot kapott Lengyelország az EU bíróságától

Napi 500 ezer euró, az Európai Bizottságnak kifizetendő pénzbüntetésre kötelezték Lengyelországot, amiért az nem szüntette be a lignitkitermelési tevékenységét a cseh-lengyel határon fekvő Turów szénbányában.