Amerikában az MI alapú jogi szoftverek hatékonyságát kutatják


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kutatásban azt vizsgálják majd, hogy a szoftver milyen problémát akar megoldani és azt mennyire hatékonyan teszi.

A Blickstein Group által kiadott jelentésben azt vizsgálták, hogy milyen hatékonysággal oldják meg a mesterséges intelligencia alapú jogi szolgáltatások az ügyfelek problémáit.

A Blickstein vezetője szerint: „ugyan a mesterséges intelligencia megoldások felkapottak a jogi technológiával foglalkozó iparágban, de alapvetően rosszul állnak a fejlesztők a témához. A fő irányvonal azt kutatja, hogy mire is használhatjuk a mesterséges intelligenciát a jog világában. Ehelyett azzal kellene foglalkozni, hogy milyen jogi problémák merülnek fel, hogyan tudjuk őket megoldani és erre tudjuk-e használni a mesterséges intelligenciát vagy valamely hasonló megoldást.”

A Blickstein Group kutatásának témája olyan speciális jogi problémák felkutatása, amelyeket meg kellene oldani. A Blickstein Group emellett a fenti hatékonyság mérésével kapcsolatos kutatásokat is végez.

A tanulmány 60 mesterséges intelligencián alapuló szolgáltatást vizsgál majd. A kutatási módszertan a szolgáltatások használóinak és potenciális felhasználóinak megkérdezésén alapul. Megkeresnek többek között vállalati jogi osztályokat, ügyvédi irodákat, az eredmények pedig a cég honlapjára is felkerülnek.

A kutatás függetlennek minősül, mivel a cég semmilyen juttatást nem fogad el a mesterséges intelligencia szolgáltatóktól, a kutatásba való bekerülést nem lehet pénzzel megvásárolni.

A projektmenedzser szerepét Erin Harrison tölti be, aki korábban a Legaltechnews főszerkesztője volt és sokat foglalkozott hasonló kutatásokkal.

Harrison szerint „ kulcsfontosságú, hogy még a mesterséges intelligencia széleskörű elterjedése előtt felkészítsék rá a piacot, illetve a kutatás, hatással lehet a mesterséges intelligencia lapú megoldások fejlesztésére és gyakorlati alkalmazására is.”

„Fő célunk, hogy a problémamegoldás hatékonysága alapján rangsoroljuk a mesterséges intelligenciával működő szolgáltatásokat, valamint megvizsgáljuk, hogy milyen problémát akarnak megoldani. Egy keresőalkalmazást olyan szempontból érdemes vizsgálni, hogy mennyivel tudja csökkenteni a probléma megoldására fordított időt, vagy mennyi releváns találatot tud listázni. Egy előrejelző szoftvernél pedig azt érdemes nézni, hogy hogyan segít a kockázatok csökkentésében, vagy milyen módszerrel jelzi előre a várható költségeket.” –tette hozzá.

A kutatás során a megkeresett szolgáltatóknak egy olyan kérdőívet kell kitölteniük, amelyen bemutatják a megoldani kívánt problémát és a megoldásként kifejlesztett szoftvert. Az alapvető információk beszerzését követően egyeztetnek a szolgáltatóval és kritikusan vizsgálják a bemutatott megoldást, azt várják el, hogy a szolgáltató győzze meg őket, hogy tényleg alkalmas a programja a felvetett probléma megoldására.

A kutatás során abban az alapkérdésben is dűlőre kell jutni, hogy mi is az a mesterséges intelligencia. A cég inkább kiterjesztően akarja meghatározni a mesterséges intelligencia fogalmát, mert nem akar kirekeszteni senkit a kutatásból és inkább a hatékonyságot nézik, mint magát a programot.

A kutatás eredményeinek értelmezéséhez a cég felkért egy mesterséges intelligenciával működő jogi szolgáltatásokat vásárló szakértői bizottságot, amely segít eligazodni azoknak, akik ilyen szoftver vásárlását tervezik.

A szakértők szerint a mesterséges intelligenciával működő szolgáltatások piaca jelenleg olyan mint az ügyfelderítés elektronikus eljárássá alakításának kezdetén. Vannak már szolgáltatók a piacon, azonban a szoftverek tudása nem egységes, nincs átjárás a rendszerek között és az árak is magasak. Az elektronikus eljárás esetében aztán létrehozták az ERDM modellt, amely megoldotta ezeket a problémákat és irányelvek felállításával lehetővé tette bárki számára a technológiához való hozzáférést.

A mesterséges intelligencián alapuló szoftverek esetében már elegendő felhasználó van a piacon ahhoz, hogy közös szakértelemmel létrehozzanak bárki által használható megoldásokat.

A szakértők azt várják a kutatástól, hogy segít finomítani a jelenleg elérhető szoftvereket. Az egyik szakértő úgy világította meg a jelenlegi helyzetet, hogy „néhány éve még azt sem tudtuk, mit jelent a mesterséges intelligencia. A vevők azonban egyre képzettebbé válták és ma már mindenkinek van valamilyen ismerete erről a technológiáról és annak lehetséges felhasználási módjairól. A technológiai fejlődés következtében pedig egyre jobb megoldásokat tudunk majd kifejleszteni.”

A cég folyamatosan követi és a szoftverekben történt módosításokat a kutatásról készült riport is követi majd, azt negyedévente módosítani fogják. Azokat a megoldásokat, amelyeket a kutatásba való bekerülésüket követő egy éven belül nem módosítanak, újra értékelik majd.

A megfelelő szolgáltatás megtalálása azért is elengedhetetlen a szakértők szerint, mert ennek hiányában technológiai lemaradásba kerülhetünk, amellyel bizonyos ügyeket képtelenek leszünk elintézni, vagy meg kell találnunk azt, aki elintézi helyettünk.

(law.com)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

Az uniós adatvédelmi testület elfogadta a „consent or pay” modellel kapcsolatos véleményét

Az EDPB 2024. április 17-i ülésén a GDPR 64. cikk (2) bekezdése alapján a holland, a norvég és a hamburgi adatvédelmi hatóság kezdeményezésére 08/2024. számon a személyes adatok viselkedésalapú reklámozás céljából történő kezeléséhez való hozzájárulás érvényessége tárgyában a nagy online platformok által alkalmazott „hozzájárulás vagy fizetés” („consent or pay”) modellekkel összefüggésben kötelező véleményt fogadott el.