Blokkolhatják a veszélyes terméket forgalmazó honlapot Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kereken egy hónap múlva már élesben alkalmazhatják az ágazati törvény tavalyi módosításában biztosított új eszközeiket a piacfelügyeleti hatóságok. A veszélyes termékeket kínáló honlapokkal szemben több lépcsőben járhatnak el, végső esetben akár az elérés teljes korlátozásával védhetik a fogyasztókat.

Az e-kereskedelem egyébként is lendületes fejlődését jelentősen felpörgette a koronavírus-járvány. Az online értékesítés éves forgalma tavaly haladta meg először az ezermilliárd forintot Magyarországon. Az internetes és csomagküldő kereskedelem térnyerését nemcsak a rendkívüli körülmények és a házhoz szállító vállalkozások számának növekedése hajtotta. Egyre többen egyre gyakrabban használják a mindennapokban korszerű okoseszközeiket vásárláshoz is.

A digitális technológiák állandó fejlődésének korszakában időtálló megoldásokat kell találni a piacfelügyelet hatékonyságának megerősítéséhez. Az interneten, applikációkban kínált termékek megfelelőségének biztosítása érdekében új eszközökkel kell támogatni a hatóságok eredményes fellépését a jogsértő forgalmazókkal szemben.

Fogyasztóvédelmi Jog Online

A piacfelügyeleti törvénymódosítás 2021. július 16-i hatályba lépéssel erősíti meg az online termékbiztonságot. Az adott webáruházban veszélyes portékát találó hatóságoknak végső esetben akár a honlap blokkolására is lehetőségük lesz. Eddig azonban egy több fokozatú eljárás vezethet el, kizárólag súlyos kockázat megállapítása esetén. Az első lépcsőben arra kötelezhetik a webáruházat, hogy a termékről szóló információt maga távolítsa el a honlapról, vagy a felhasználóknak szóló közvetlen figyelmeztetést közöljön, akár egy felugró ablakban. Ha a vállalkozó a kötelezés ellenére sem lép, a hatóság blokkolhatja a honlap elérhetőségét.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: „Az új hatáskör célja, hogy a veszélyes termékek eltűnjenek a webáruházakból, a magyar családok biztonságos kínálatból válogathassanak az interneten is. A honlapblokkolás hozzájárul az online piac megtisztításához a kockázatos, bizonytalan eredetű árucikkektől, és a tisztességtelen, nyerészkedő forgalmazóktól.”

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a bevezetést megelőző hetekben több közleményben hívja fel a figyelmet a szabályozási újdonságokra. A sorozat első darabja a Fogyasztóvédelmi Portálon érhető el.




Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

NMHH: reklámriport miatt bírságolt a médiatanács

Túlmutatott a támogatás megengedett keretein a Trendmánia című műsorszám december 16-án sugárzott adása, ezzel a TV2 megsértette a törvényi rendelkezést, a médiatanács emiatt megbírságolta a médiaszolgáltatót – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága

2024. április 24.

Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.