EU: az első szakaszt teljesítő légitársaság felelős a késésért


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyik uniós tagállamból induló, majd unión kívüli országon keresztül további célállomásig közlekedő, egységesen foglalt, közvetlenül csatlakozó légi járatok késése esetében az első repülési szakaszt lebonyolító légi fuvarozó köteles az utasokat kártalanítani – közölte döntését az Európai Unió Bírósága.

Hozzátették ugyanakkor, az utasok kártalanítására köteles légi fuvarozónak jogában áll, hogy a másik érintett légitársasággal szemben a pénzügyi teher kompenzálása érdekében fellépjen.

Az ügy előzménye, hogy egy cseh légi fuvarozónál vásárolt, Prágát, az Egyesült Arab Emírségekbeli Abu-Dzabin keresztül a thaiföldi Bangkokkal összekötő légi járat utasai az arab országból induló járat indulási nehézségei miatt több mint 8 órás késéssel érkeztek a végső célállomásra.

Az utasok keresetet indítottak a cseh bíróságok előtt a cseh légitársaság ellen az uniós rendeletben előírt kártalanítás megfizetése iránt. A cseh légi fuvarozó vitatja a kereset megalapozottságát, mivel a második repülési szakaszt egy másik légi fuvarozó bonyolította le.

Ítéletében az uniós bíróság arra emlékeztet, hogy az egységesen foglalt, egy vagy több csatlakozással rendelkező légi járat az utasokat megillető kártalanítás szempontjából egységes egésznek minősül. A közvetlenül csatlakozó járat pedig akkor is a vonatkozó uniós rendelet hatálya alá tartozik, ha azt egy unión kívüli légi fuvarozó bonyolította le, és az utazási szakasz indulási és érkezési helye is egy Európai Unión kívüli országban volt.

A bíróság döntése szerint egy egységesen foglalt, unión kívüli célállomású, közvetlenül csatlakozó légi járat érkezésének jelentős késedelme miatt a cseh társaság köteles a rendeletben előírt kártalanítás megfizetésére, noha a jelentős késedelmet egy másik légitársaság okozta. Az egységesen foglalt, egy vagy több csatlakozással rendelkező légi járatok keretében az első repülési szakaszt végrehajtó üzemeltető légi fuvarozó „nem bújhat egy másik légi fuvarozó által végzett későbbi repülési szakasz hibás teljesítése mögé” – közölték.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.

2024. április 24.

Platform alapú munkavégzés: előrelépés történt a szabályozásban

A platform alapú munkavégzés az elmúlt években egyre jelentősebbé vált, legyen szó akár az ételkiszállítást, vagy a taxis szolgáltatást nyújtó applikációkról. Ugyanakkor annak megítélésében, hogy az ilyen formában történő munkavégzés munkaviszonynak minősülhet-e, Európa-szerte nagy a bizonytalanság. A felmerülő kérdések tisztázása érdekében nemrégiben egy új irányelv tervezetéről született megállapodás – a szabályzás hátterét Fehér Helga, a DLA Piper Hungary munkajogi csoportjának vezetője és Reisz Réka, a DLA Piper Hungary ügyvédjelöltje tekintik át.