Hatszázmilliós csalás miatt emeltek vádat egy pécsi buszbeszerzési ügyben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó gazdasági csalás miatt emelt vádat a Baranya Megyei Főügyészség egy 2015-ös pécsi buszbeszerzési ügyben, amelyben több mint 600 millió forintos kára keletkezett az önkormányzati tulajdonú közösségi közlekedési vállalatnak.

A Varga-Koritár György főügyész által jegyzett közlemény szerint a vádlottak – köztük elsőrendű vádlottként a vállalat vezető tisztségviselője – a pécsi önkormányzat tulajdonában lévő, közösségi közlekedési feladatokat ellátó társaság 2015-ös, több mint száz járművet érintő buszbeszerzése során követték el a bűncselekményt.

A vádirat szerint a pécsi helyhatóság 2013-ban határozta el a pécsi buszpark cseréjét. A feladatok ellátását az önkormányzat a városi tulajdonban álló buszos cégre bízta és a buszbeszerzésre vonatkozó döntést a részvénytársaság saját hatáskörében hozta meg.

Egy buszértékesítéssel foglalkozó cég még a beszerzési eljárás megindítása előtt tájékoztatta a vállalat cégvezetőjét arról, hogy rendelkezik használt járművekkel, majd ajánlatot is tett. E szerint a kínált 113 busz árát – átalakításokra is tekintettel – legfeljebb 2,9 milliárd forintban határozta meg.

Az önkormányzati tulajdonú cég vezetője ezután 3,5 milliárdos beszerzési árat jelölt meg előterjesztésében a helyhatóságnak, és ennek alapján 2015 februárjában kiírták a közbeszerzési eljárást.

A kiírásra azonban csupán egy másik, az ügy másodrendű vádlottja által képviselt cég jelentkezett, amely a járművek vételárát 3,5 milliárd forintban határozta meg. A közlemény szerint az ajánlat benyújtásakor a pályázó a buszokkal nem rendelkezett, a járműveket a későbbiekben az önkormányzat által teljesített kifizetésekből akarta megvásárolni. A cégvezető annak ellenére fogadta el a pályázatot és kötött szerződést, hogy tisztában volt vele: a buszok lényegesen olcsóbban is beszerezhetők lennének.

Miután az önkormányzati cég a vételárat a pályázónak megfizette, a nyertes társaság 1,6 millió eurót (akkori árfolyamon 500 millió forintot) átutalt a másodrendű vádlott számlájára, aki az összeget néhány nap múlva felvette.

A nyertes cég a vételárból további 550 ezer eurót utalt egy thaiföldi székhelyű gazdasági társaságnak, amely az ügyletben ténylegesen nem vett részt, a céget a harmadrendű vádlott képviselte.

Az első- és a másodrendű vádlott 600 millió forint vagyoni hátrányt okozott az önkormányzati cégnek, cselekményük különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó gazdasági csalás, míg a harmadrendű vádlotté pénzmosás bűntettének megállapítására alkalmas – olvasható a főügyészség közleményében.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 8.

Magyar jelentéstevő: romlik a jogállamiság Magyarországon

Romlik a jogállamiság helyzete Magyarországon Tineke Strik, az Európai Parlament új állandó magyar jelentéstevője szerint, aki kedden Strasbourgban a többi között a bírói függetlenség hiányát és a korrupció elharapózását vetette a magyar kormány szemére.

2024. október 8.

Az EUB új ítélete az árcsökkentés kommunikációjáról

Korábban tisztázatlan kérdésben adott iránymutatást az Európai Bíróság a fogyasztói árcsökkentés mértékének megjelölésére használható marketing megoldásokra vonatkozóan. A C-330/23 sz., Aldi Süd ügyben 2024. szeptember 26-án hozott kimondta: az árcsökkentés mértékének feltüntetésekor az előző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb ár a viszonyítási pont, egyéb, annál magasabb árak nem jeleníthetőek meg az árcsökkentés mértékének hivatkozási alapjaként, derül ki Csépai Balázs, a DLA Piper Posztl, Nemescsói, Györfi-Tóth és Társai Ügyvédi Irodával együttműködésben álló önálló ügyvéd által készített összefoglalóból.

2024. október 8.

Vége a közösségi oldalak önkényének?

Az online platformok használata során – ideértve különösen a különböző közösségi és tartalommegosztó oldalakat – a felhasználók gyakran szembesülhettek azzal, hogy egy-egy bejegyzésük, hozzászólásuk, de akár a profiljuk is anélkül került korlátozásra vagy törlésre, hogy az érintett szolgáltató ezirányú döntését indokolta volna. A szolgáltatók – egységes jogi szabályrendszer hiányában – ilyen esetekben legfeljebb annyit tettek, hogy döntésük indokolásaként általános jelleggel hívták fel felhasználási feltételeik megsértését. Ez már Magyarországon is megváltozhat az Online Platform Vitarendező Tanács létrehozása következtében? De hogy mi is ez a lehetőség, azt dr. Hegedűs Eszter, a Jaczkovics Ügyvédi Iroda szakértője foglalta össze.