Javítani kell a jogsegélyhez való hozzáférést


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága iránymutatásokat fogadott el, amelyek segítik a tagállamokat a polgári és közigazgatási jog területén működő jogsegélyrendszer javításában.


A Miniszteri Bizottság hangsúlyozta egy hozzáférhető, hatékony, fenntartható és megbízható költségmentességi rendszer létrehozásának fontosságát, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy hatékonyan gyakorolhassák az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférési jogukat.

Az Európai Jogi Együttműködési Bizottság által készített iránymutatások, számos intézkedésre javasolna a tagállamoknak:

Többek között

  • a viták gyors megoldása érdekében megfelelő tájékoztatást kell nyújtani a törvény adta jogokról, kötelezettségekről és jogorvoslati lehetőségekről, valamint a jogi tanácsadáshoz és segítségnyújtáshoz való hozzáférést kell javítani (például a közszolgáltatások egyablakos ügyintézésével);
  • a jogsegély rendszerek és a jogi segítségnyújtók szolgáltatásaira minőségbiztosítását kell bevezetni (például kinevezési feltételek meghatározása, tevékenység értékelése, etikai kódexek, elégedettségi felmérések, fegyelmi intézkedések stb.);
  • meg kell vizsgálni a kérelmező lehetőségeit és a sikeres bírósági eljárás valószínűségét, és tájékoztatni kell őt a költségmentesség alternatíváiról, ha a jogszabályi követelményeknek nem felel meg, ezért a kérelmét elutasítják;
  • a jogi segítségnyújtásnál különös hangsúlyt kell fektetni a fizikai távolságra, a sokféleségre és különösen a kiszolgáltatott emberek hozzáférési jogának biztosítására.

A Miniszteri Bizottság ösztönözte a tagállamokat, hogy gyűjtsék és elemezzék a jogsegélyhez kapcsolódó adatokat, hogy jobban megértsék a lakosság jogi szükségleteit és azt, hogy hogyan lépnek kapcsolatba a jogsegélyszolgálatokkal.

(coe.int)




Kapcsolódó cikkek