Kötelezettségvállalással zárult a UPC monori körzetével kapcsolatos GVH eljárás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2015-ben erőfölénnyel való visszaélés miatt indított vizsgálatot a UPC Magyarország Telekommunikációs Kft.-vel (UPC) szemben, mert a Monori körzetben állítólagosan túlzottan magas áron kínálta ADSL szolgáltatásait, amelyek minősége azonban elmaradt az ország többi részén elérhető kábelhálózatának minőségétől. Végül azonban a GVH döntésében nem állapított meg jogsértést és nem szabott ki bírságot sem, arra tekintettel, hogy a UPC mind a 14 problematikus település vonatkozásában a hálózat korszerűsítésre illetve árazásra vonatkozó kötelezettségvállalásokat tett.


A GVH vizsgálata a 29-es számozási (monori) körzetben nyújtott szélessávú internet-szolgáltatásra irányult. A GVH gyanúja szerint a UPC erőfölényes helyzetben volt a 29-es körzet olyan 14 településén, ahol más komoly internet-szolgáltató nem volt jelen saját hálózattal. A GVH szerint ezeken a településeken a UPC visszaélhetett erőfölényével azáltal, hogy korlátozta a technikai fejlődést (ti., nem cserélte le vagy fejlesztette rézpáras hálózatát) illetve azáltal, hogy tisztességtelenül magas árakat alkalmazott.

A UPC által felajánlott és a GVH által elfogadott kötelezettségvállalások értelmében a UPC 2019. június 30-ig köteles hálózatfejlesztéseket végrehajtani 12 érintett településen. Emellett köteles biztosítani, hogy a korszerűsített hálózatok árazási és minőségi feltételei ne legyenek rosszabbak a UPC országos szolgáltatási feltételeinél. Két további településen a UPC hálózatfejlesztés helyett öt éves időtartamra kötelezettséget vállalt a vizsgált időszaknál jelentősen kedvezőbb árak alkalmazására. A UPC köteles a kötelezettségvállalásról, a hálózatfejlesztésekről és az új hálózatra váltás lehetőségéről a fogyasztókat megfelelően tájékoztatni, valamint a kötelezettségvállalás teljesítését rendszeresen igazolni a GVH felé.

Érdekesség, hogy hat település esetében a fejlesztéseket a UPC saját forrásain túl állami támogatás is segíti. Időközben ugyanis a magyar kormány pályázatot hirdetett a szélessávú internet-hozzáférés országos biztosításának támogatására. Ez a pályázat az EU digitális menetrendjének való megfelelést szolgálta, amelynek célkitűzése a 30 Mbit/s-os szélessávú internet-hozzáférés biztosítása az EU valamennyi lakosa számára. A kormányzati pályázat az olyan vidéki települések esetében (köztük több, a GVH vizsgálatával érintett település esetében is) igyekezett ehhez megfelelő pályázati forrást nyújtani, ahol ilyen hálózatfejlesztések kereskedelmi alapon nem volnának megvalósíthatók. A UPC a pályázat eredményeként támogatást kapott többek között hat, a GVH vizsgálatával érintett település vonatkozásában is. Ezen hat település tekintetében a UPC által vállalt hálózatfejlesztés költségeinek megközelítőleg 40-50%-át fedezi pályázati forrás, a fennmaradó részt pedig a UPC saját forrásaiból finanszírozza.

 

A cikk szerzője: dr. Kőmíves Attila, ügyvéd

 

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.

2024. április 24.

Platform alapú munkavégzés: előrelépés történt a szabályozásban

A platform alapú munkavégzés az elmúlt években egyre jelentősebbé vált, legyen szó akár az ételkiszállítást, vagy a taxis szolgáltatást nyújtó applikációkról. Ugyanakkor annak megítélésében, hogy az ilyen formában történő munkavégzés munkaviszonynak minősülhet-e, Európa-szerte nagy a bizonytalanság. A felmerülő kérdések tisztázása érdekében nemrégiben egy új irányelv tervezetéről született megállapodás – a szabályzás hátterét Fehér Helga, a DLA Piper Hungary munkajogi csoportjának vezetője és Reisz Réka, a DLA Piper Hungary ügyvédjelöltje tekintik át.