A hazai vállalatok igényei alapján olyan ESG tanácsadókra van szükség, akik a korábban megszerzett részismereteik mellett a komplex ESG megfelelésben is képzettek, tudásukat pedig a változó üzleti és a mindenkori jogszabályi elvárásokhoz folyamatosan adaptálják, megfelelő minőségű és mennyiségű referenciával rendelkeznek, gazdasági és jogi szempontból megbízhatóak, illetve az elvárásokhoz illeszkedő szakértői kapcsolatokat képesek bevonni a tanácsadói folyamatokba.
Az ESG tanácsadókat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) akkreditálja a gazdaságfejlesztésért felelős miniszter 29/2024. (VIII. 8.) NGM rendeletében szereplő követelményrendszer alapján. Az akkreditációs eljárás részleteit a 11/2024. (VIII. 8.) SZTFH rendelet szabályozza.
Az ESG Tanácsadói akkreditációs eljárás az SZTFH honlapján biztosított űrlap kitöltésével indítható el az Ügyfélkapun keresztül. Az ESG tanácsadói akkreditált státusz a megszerzése után három évig érvényes, és megújítása a lejárat előtt vagy legkésőbb a lejáratot követő két éven belül kérelmezhető. Az akkreditációs folyamatok díjkötelesek.
Az akkreditált ESG tanácsadók nyilvántartásában természetes és jogi személyek is szerepelhetnek akkreditált ESG tanácsadóként. Az ESG tanácsadói akkreditáció iránti kérelem benyújtásához a kérelmezőknek – legyenek akár természetes, akár jogi személyek – kötelező minimum követelményeknek kell megfelelniük, többek között igazolniuk kell gyakorlati tapasztalatukat. Tehát az akkreditáció iránti kérelem benyújtását megelőző három évben egy 5 pontos listából legalább két tevékenység végzését kell tudni felmutatni minimum 500 ESG szakértői óra időtartamban, úgy, hogy tevékenységenként legfeljebb 350 ESG szakértői óra vehető figyelembe. Az ESG tanácsadók akkreditációjával és nyilvántartásával kapcsolatos további információk az SZTFH oldalán érhetőek el.
Forrás: Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH)