Nincsenek kirívó jogsértések a kuponos akciókban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az év utolsó hónapjaiban a magazinokban és az interneten a vásárlási kedv fokozásának gyakori, népszerű eszközeiként jelennek meg a kuponok. A fogyasztóvédelmi hatóság rendszeres ellenőrzéseinek tapasztalatai azt mutatják, hogy kirívó jogsértések nincsenek, kifogás mindössze a vizsgált akciók huszadánál merült fel.

A kuponok közös jellemzője, hogy felhasználásukkal a termékek és a szolgáltatások rendszerint jelentős kedvezménnyel vásárolhatók meg, ezért ezekben az időszakokban nagyobb forgalommal számolhatnak a kereskedők. A hagyományos, papír alapú kuponokon feltüntethetik akár az árkedvezmény mértékét, akár azt, hogy egy termék áráért kettő kapható. A kuponok nemcsak magazinokban találhatóak meg, sok esetben már applikáción keresztül is hozzáférhetőek, sőt, közvetlenül az adott vállalkozás honlapjáról is le lehet tölteni azokat. A kuponos vásárlások során érdemes odafigyelni a kuponon szereplő akció határidejére, az árkedvezmény mértékére, a különböző termékkapcsolásokra. Fontos, hogy a kuponnal vásárolt akciós termékre, szolgáltatásra is az általános szavatossági-jótállási előírások és panaszkezelési szabályok az irányadók.

A magazinokban, reklámújságokban található kuponok mellett vannak olyan webáruházak, amelyek célzottan kupont értékesítenek, ezeket a vásárló más vállalkozásnál válthatja be. Az ilyen honlapon történt vásárlás esetén előfordulhat, hogy már a kuponnal is probléma van, például nem létező tanfolyamot hirdet. Ebben az esetben a kupont áruló webáruházhoz kell fordulni. Ha a kuponnal akciósan megvásárolt termékkel vagy szolgáltatással nem elégedett a fogyasztó, pl. elromlott a kuponnal vett kávéfőző, vagy a szállodai szolgáltatás színvonala elmaradt az ígéretektől, akkor a terméket értékesítő vagy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó céggel szemben érvényesíthetjük jogainkat.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium IT Laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság rendszeresen ellenőrzi a kuponos értékesítést. A tavaly a hagyományos és online kereskedelmi forgalomban elvégzett összesen közel 300 kuponos vizsgálat mindössze 5 százalékában merült fel kifogás. A problémás esetekben többnyire a kereskedő nem vonta le a termék árából a kuponon szereplő kedvezményt, vagy a hirdetés ellenére nem fogadta el a kupont. Előfordult a próbavásárlás során, hogy az online megrendelt termékre nem vonatkozott a kuponakció, de erről vásárlás előtt nem adtak tájékoztatást.

A fogyasztóvédelmi hatóság és az ITM IT laboratóriuma az idei őszi kuponnapok során is próbavásárlásokkal ellenőriz. A hatósági jelenlét célja a vásárlók és a tisztességes vállalkozások védelme.

(fogyasztovedelem.kormany.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.

2024. április 24.

Platform alapú munkavégzés: előrelépés történt a szabályozásban

A platform alapú munkavégzés az elmúlt években egyre jelentősebbé vált, legyen szó akár az ételkiszállítást, vagy a taxis szolgáltatást nyújtó applikációkról. Ugyanakkor annak megítélésében, hogy az ilyen formában történő munkavégzés munkaviszonynak minősülhet-e, Európa-szerte nagy a bizonytalanság. A felmerülő kérdések tisztázása érdekében nemrégiben egy új irányelv tervezetéről született megállapodás – a szabályzás hátterét Fehér Helga, a DLA Piper Hungary munkajogi csoportjának vezetője és Reisz Réka, a DLA Piper Hungary ügyvédjelöltje tekintik át.