Nem árt az óvatosság a külföldi fintech szolgáltatóknál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Bár a határon átnyúló pénzügyi technológiai (fintech) cégekkel szembeni fogyasztóvédelmi felügyelési eszközei korlátozottak, a jegybank mégis határozottan fel fog lépni, amennyiben továbbra is a magyarországi fogyasztókat érintő – akár kisebb súlyú – rendszeres jogsértéseket, tájékoztatási vagy egyéb hiányosságokat tapasztal – közölte az MNB.

A magyar ügyfelek közt a nagy-britanniai központú Revolut Ltd, a szintén brit TransferWise Ltd, illetve a luxembourgi PayPal (Europe) S.á r.l. et Cie, S.C.A. vált mostanáig a legnépszerűbbé. Ezek egyike sem magyarországi székhelyű.

A jegybankhoz érkezett ügyféljelzések és sajtóhírek szerint egyes fintech cégeknél előfordul, hogy bizonytalan időre – de akár több hónapra is – indoklás nélkül zárolják az ügyfél (akár nagyobb összeget is tartalmazó) számláját, s dokumentumokat kérnek be a blokkolás feloldására.

Több szolgáltató honlapján hiányoznak, vagy csak töredékesek az elektronikus felhasználói felületeken a magyar nyelvű tájékoztatások. Nincs élőhangos, vagy akár Magyarországon személyesen is felkereshető ügyfélszolgálat. Egyes ügyfelek azt jelezték, hogy az elégtelen tájékoztatás miatt nem értesültek arról, hogy az adott szolgáltatónál „felárasak” a hétvégi tranzakciók, hirtelen megdrágulnak a kártyatranzakciós díjak, néhány országban nem fogadják el a fintech cég kártyáját.

A határon átnyúló szolgáltatók fogyasztóvédelmi felügyeletét az európai uniós és az annak megfelelő hazai jogszabályok alapján az anyaországuk szerinti pénzügyi felügyeleti hatóság látja el. A jegybanknak „fogadó országbeli” felügyeletként csak korlátozott fogyasztóvédelmi jogosítványai vannak működésükre. Az e fintech cégek ügyfélszámláin lévő pénzekre nem terjed ki az Országos Betétbiztosítási Alap (vagy bármilyen egyéb magyarországi garanciaalap) védelme.

Jogvita esetén egy magyarországi ügyfél – a határon átnyúló fintech céggel kötött szerződésében a kommunikáció formájára meghatározott nyelven – közvetlenül az adott társasághoz fordulhat panaszával.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2017. szeptember 13.

A jegybank lehetőségként tekint a fintech forradalomra

„Elkerülhetetlen a technológiai (fintech) forradalom a pénzügyi rendszerben, a jegybank alapvetően lehetőségként tekint az új megoldásokra – mondta a Figyelő című hetilap csütörtöki számában megjelent interjúban Windisch László, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti alelnöke.

2019. február 27.

Alternatív vitarendezés – A digitális forradalom hatásai a békéltetésre (1.)

Sorozatunkban az MNB Pénzügyi Békéltető Testülete által az alternatív vitarendezés tárgykörében, tudományos kutatás támogatására kiírt, 2018-as pályázatán díjazott tanulmányokat közöljük – szerkesztett formában. Ezúttal a szerző azt vizsgálja, lehet-e létjogosultsága az online alapú pénzügyi békéltetésnek, és ehhez mennyiben adaptálható a külföldi technikai háttér.