Három év fogházat kapott a kamionsofőrt


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Három év fogházbüntetésre ítélte a Debreceni Törvényszék a lengyel kamionsofőrt, akinek a járművéről elszabadult pótkerék három ember halálát okozta 2016 februárjában a 47-es főúton – közölte a bíróság sajtószóvivője. Az ítélet jogerős.


Tatár Tímea tájékoztatása szerint a bíróság a férfit kettőnél több ember halálát eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétségében mondta ki bűnösnek, és öt évre eltiltotta a járművezetéstől. Cz. R.-nek az 5,7 milliós bűnügyi költségből 1,9 millió forintot is ki kell fizetnie, a fennmaradó rész – több mint 3 milliós tolmácsdíjjal – az államot terheli. 

A törvényszék döntésével helybenhagyta a Berettyóújfalui Járásbíróság 2017. május 23-án meghozott elsőfokú ítéletét. 

A bírósági tényállás szerint a férfi 2016. február 27-én a lengyelországi Torunból indult útnak 13 tonna áruval Romániába. Az általa vezetett pótkocsis szerelvényt kollégája egy hasonlóval követte. A második kamion azonban Debrecenben lemaradt, így a vádlott a városból kiérve megállt egy autóbuszöbölben.

Várakozás közben a járművet körbejárva a sofőr észrevette, hogy mozog a pótkocsi jobb hátsó tengelyén lévő dupla kerék külső kereke. Mivel besötétedett, Cz. R. úgy döntött, meghúzza a kerékrögzítő csavarokat, majd egy megvilágított helyen alaposabban megvizsgálja a kereket. Ezután egy derecskei benzinkútnál állt meg és éppen hozzálátott a pótkocsi jobb hátsó pótkerekének leszereléséhez, amikor megérkezett a kollégája. A szerelést jórészt a vádlott végezte, társa csak kisebb részfeladatokat hajtott végre.

[htmlbox be_jogszabalytukor]

 

A szerelés után folytatták útjukat a 47-es főúton. Tizenkét kilométerrel arrébb a pótkocsi jobb hátsó dupla kereke levált a tengelyről. A külső kerék jobbra, a szántóföldre gurult, a belső kerék viszont belevágódott egy szemből érkező autóba. A sofőr fékezés közben átment a másik sávba és nekiütközött a második lengyel járműnek. Az autó vezetője és két utasa a helyszínen meghalt, a járműben ülő negyedik ember súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett, amelyek maradandó fogyatékosságot okoztak.

Az ítélet indoklásában elhangzott: a vádlott hibás csavarokkal rögzítette a kerekeket, ráadásul a rozsdás csavarokat egy házilag készített kulccsal húzta meg. A bíró szerint a felhasznált csavarok még megfelelő eszközök esetén sem lettek volna alkalmasak a kerék biztonságos rögzítésére. Cz. R. a KRESZ szabályait megszegve nem fokozott óvatossággal haladt tovább: óránkénti 80-90 kilométeres sebességgel közlekedett és útközben egy autót is megelőzött.

A feltárt műszaki hibák alapján megállapították azt is, hogy a pótkocsi a kerékcserét megelőzően sem volt alkalmas a biztonságos közlekedésre, a sofőr nem is indulhatott volna útnak egy ilyen járművel. Az elindulást meg kellett volna tagadnia; azt, hogy de végül utasításra indult-e el, nem sikerült kétséget kizáróan bizonyítani. A sietség oka esetlegesen a kamionstop is lehetett, újabb egy óra késedelem ugyanis kétnapos kényszerű vesztegléssel járt volna.

A Debreceni Törvényszék szerint Cz. R. nagyfokú felelőtlensége az oka annak, hogy három vétlen ember meghalt, egy pedig maradandó egészségügyi károsodást szenvedett a balesetben – közölte az ítélet kihirdetése után a bírósági szóvivő.

(MTI)

[htmlbox karteritesi_jog]

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Csökkenő kkv terhek, szigorítások a közreműködők tevékenységében – Módosult az ESG törvény

Négy hónappal az új ESG törvény elfogadását követően jelent meg a törvény első módosítása, amely számos ponton átalakítja, illetve kiegészíti az ESG adatszolgáltatásra, a nyilvántartásokra és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságát (SZTFH) megillető hatósági jogkörökre vonatkozó rendelkezéseket. A módosításról Györfi-Tóth Péter, partner, a DLA Piper Hungary ESG szakterületének vezetője és Dránovits Dóra, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje készítettek összefoglalót.