Sérülhetnek a fogyasztók jogai online vásárláskor
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az Európai Bizottság koordinálásával 26 országban tartottak egyidejű, átfogó vizsgálatot az online kereskedelem területén az Európai Unió, illetve Norvégia és Izland nemzeti hatóságait is összefogó Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) tagjai.
A vizsgálatban a hatóságok összesen 560 e-kereskedelmi honlapot elemeztek, melyek számos árut és szolgáltatást– például ruházatot és lábbelit, szoftvert vagy szórakoztató rendezvényekre szóló jegyeket – kínálnak.
-
A kereskedők 39%-a nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítésről, a fizetési módokról, a foglalási díjakhoz vagy egyéb tényezőkhöz kapcsolódó, elkerülhetetlen többletköltségekről.
-
Az ellenőrzött weboldalak 59%-a esetében szegték meg a kereskedők azon jogi kötelezettségüket, hogy az Európai Bizottság online vitarendezési platformja oldalára vezető, könnyen elérhető linket tüntessenek fel.
Az érintett kereskedőkkel szemben szükség esetén az egyes nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok lépnek fel.
A nemzetközi vizsgálatban részt vevő Gazdasági Versenyhivatal az átvilágítást követően fokozott figyelemre intette a fogyasztókat az online jegyvásárlásoknál. A GVH egyúttal felszólította az online jegyértékesítéssel foglalkozó vállalkozásokat, hogy törekedjenek a fogyasztók számára érthető, átlátható és pontos tájékoztatásra az általuk kínált termékek és szolgáltatások díjaival, azok összetevőivel kapcsolatban. A Hivatal egyúttal számos olyan körülményt felsorolt közleményében, melyek – a vizsgálat tapasztalatai alapján – akadályozhatják a fogyasztók tájékozott döntéshozatalának folyamatát az online vásárlások során.
(gvh.hu)