Adatlapok útvesztőiben

Szerző: dr. Antalóczy Emese
Dátum: 2013. december 10.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ügyvédi iroda alapítása kapcsán átélt izgalmak nem értek véget az adószám kiváltásával, a rendszer újabb kihívások elé állított. Jogászként a jogszabályok értelmezése és alkalmazása a feladatom, ezért úgy tartottam, én egymagam is eleget tudok tenni a különböző bejelentési kötelezettségeknek, a hozzájuk tartozó adatlapok révén.
Szembesülve a különböző adatlapokkal, elsőre eltökéltségem meggondolatlanságnak tűnt, de végül is rájöttem: csak rutin kell hozzá.


1. Adószám kiváltásához szükséges adatlap

Az adószám kiváltásához, egyéni ügyvéd illetve ügyvédi iroda esetén, más – más adatlap kitöltését írják elő az eljárási szabályok. Egyéni ügyvéd, aki adózást tekintve az egyéni vállalkozáshoz áll nagyon közel, a 13T101 (Bejelentő és változásbejelentő lap azon magánszemélyek részére, akik adószám kiváltására kötelezettek, de nem szerepelnek az egyéni vállalkozók nyilvántartásában) sorszámú nyomtatványt kell kitöltse, míg – adózásilag – az kft-hez hasonló ügyvédi iroda a 13T201 (ez a cégbejegyzésre nem kötelezett jogi személyek számára előírt bejelentő és változásbejelentő lap) sorszámú nyomtatványt.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (továbbiakban: NAV) beküldendő nyomtatványokat az ÁNYK-nak becézett, Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramon belül lehet kitölteni. Az ÁNYK programot itt lehet elérni. A keretprogram alá kell telepíteni az összes többi nyomtatványt, amelynek kitöltését szeretnénk elvégezni. Itt pedig ki lehet választani a kívánt nyomtatványt, majd az követően el kell végezni a telepítést.

A NAV nyomtatványoknak általában évenként más sorszáma van, de ez egy átlátható rendszer: a nyomtatvány első két azonosítója az évszámra utal, a többi jelzés változatlan. Pl. 13T201 ez a 2013. évben használatos T201-es nyomtatvány, amelynek jövőre – ha meg nem szüntetik a nyomtatványt – 14T201 lesz a sorszáma. Azon nyomtatványokat amelyek nem tartalmaznak évre vonatkozó utalást, bármelyik évben lehet használni.

A nyomtatvány kitöltését nagymértékben segíti az adatlaphoz letölthető kitöltési útmutató. Amire érdemes külön figyelni:

  • végezhető tevékenységi körök: Főtevékenység ügyvédi iroda, egyéni ügyvéd esetén a Jogi szolgáltatás, amelynek TEÁOR kódja 6910. Jogszabály előírja, hogy ügyvéd milyen tevékenységeket végezhet, így pl. az adótanácsadást a 6920 TEÁOR kóddal, vagy az üzletviteli, egyéb vezetési tanácsadást a 7022 TEÁOR kóddal lehet bejelenteni. A teljes TEÁOR listát a KSH weboldaláról le lehet tölteni.
  • áfa-nyilatkozatok: Itt kell megjelölni, hogy az általános szabályok szerint kívánunk-e az áfába bejelentkezni (árbevétel számláink áfát tartalmaznak, jellemzően a kiadások áfája levonható), vagy esetleg alanyi mentességet kérünk (6 MFt bevételig alkalmazható, az árbevétel számla nem tartalmaz áfát, kiadások áfája nem vonható le). Amennyiben az ügyvéd külföldi partnerrel, ügyféllel való üzleti kapcsolatot tervez, akkor szintén ezen a nyomtatványon kérheti az EU-s adószámot (ez persze, igény szerint, később is kérhető vagy éppen megszüntethető).

Az adószám kiváltásához szükséges adatlap beadása – kinyomtatást és aláírást követően – vagy személyesen vagy postai úton történik.

2. 180-as adatlap bevallások beküldéséhez

Az adóbevallásokat a NAV felé elektronikus úton kell teljesíteni, az 1. pontban említett, ÁNYK-ba letölthető bevallás nyomtatványokon. Ahhoz, hogy a bevallást elektronikusan be lehessen küldeni, szükséges az Ügyfélkapu-s regisztráció, amely egy felhasználónevet és jelszót jelent, és amelyet itt kell beírni.

A felhasználónevet és a jelszót egy regisztrációs eljárás keretében – bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy külképviseleten –  lehet igényelni.

Ha már megvan a felhasználónév és jelszó, akkor a 13T180 (ez a 2013. évi nyomtatvány azonosítója) adatbejelentőn “kötjük össze” a kapott beküldési jogosultságot az általunk ellátott képviselettel. Ezen a nyomtatványon értesítjük az adóhatóságot, hogy mi képviseljük, a regisztrációs eljárás folyamán megadott e-mail címről, az adott egyéni ügyvédet vagy ügyvédi irodát, a bevallások, adatszolgáltatások, bejelentések, beadványok beküldése során.

Az Ügyfélkapuhoz kapcsolódó regisztrációs eljárást az ügyvédi kamarák is javasolják, sok internetes adatbázisba ilyen azonosítás mellett lehet belépni. Magát a bevallásokat lehet, hogy a választott könyvelők fogják, saját felhasználói névvel beküldeni (megbízási szerződéstől függően), de mivel az adott egyéni ügyvédet vagy ügyvédi irodát mint adózót mi magunk, mint törvényes képviselők képviseljük, a javunkat szolgálja ha közvetlenül hozzáférésünk van az adófolyószámlánkhoz, mi magunk is ellenőrizni tudjuk, hogy egy adott bevallás beküldésre került-e vagy sem.

A 180-as adatlapot első alkalommal kinyomtatva szükséges az adóhatósághoz eljuttatni (ügyfélszolgálatra bevinni vagy postázni). Célszerű az adószám kiváltásával egyidejűleg rendezni, ha már rendelkezünk Ügyfélkapu-s felhasználói névvel. A nyomtatványon meg kell jelölni a regisztráció során megadott e-mail címet és a regisztrálás dátumát is. A 180-as adatlap módosításait viszont már elektronikus is meg lehet tenni (pl. jogosultság megszűnésének bejelentése).

3. Biztosítotti bejelentés

Az ügyvédi iroda tagja társas vállalkozónak minősül az 1997. évi LXXX. törvény (Tbj) 4. § d) 3. pontja szerint, és ez alapján biztosítottnak minősül. E tényt a 13T1041-es nyomtatványon kell elektronikusan bejelenteni. Elektronikus bevallásra csak az előző pontban leírt, 180-as nyomtatvány adóhatóság általi feldolgozása után van lehetőség, mert ugyan a bevallást már felhasználói név birtokában befogadja a rendszer, de jogosultság hiányában, hibaüzenettel elutasítja. A bejelentési kötelezettségének akkor tesz eleget az adózó, ha azt haladéktalanul teljesíti – még hiba üzenet esetén is – de miután a hibát már javították (a 180-as adatlapot az adóhatóság feldolgozta), az elektronikus beküldést meg kell ismételni.

A 13T1041-es adatbejelentőn a biztosítási jogviszony kódja 1451 (társas vállalkozó), a foglalkozás FEOR száma pedig 2615 (ügyvéd).

Az egyéni ügyvéd is biztosított, és a Tbj. 4. § b) 3. pontja szerint egyéni vállalkozásnak minősül. A fentebb leírtak szerint teljesíti biztosítotti bejelentését annyi eltéréssel, hogy a biztosítotti  jogviszony kódja 1341 (főfoglalkozású egyéni vállalkozó).

Ezen az adatlapon kell majd bejelenteni az alkalmazottakat is, amennyiben bővül majd a csapat.

4. KSH szám

A KSH számot papíralapú nyomtatványon lehet igényelni, postai úton. Az ehhez szükséges adatlap a KSH oldaláról tölthető le, excel fájl, amelynek neve: ügyvédi iroda esetén “10. pótlap”, egyéni ügyvéd esetén pedig “9. pótlap”.

5. Iparűzési adó bejelentés

Az iparűzési adó hatálya alá való bejelentkezés nyomtatvány kéri a KSH számot is, ezért célszerű bevárni a KSH válaszlevelét, amely tartalmazza a szükséges azonosítót.

Általában a települések honlapján elérhető az iparűzési adó hatálya alá való bejelentkezés nyomtatványa, amelyet papíralapon, postai úton kell az illetékes önkormányzatnak eljuttatni.

Budapesten lehetőség van online ügyintézésre is – bejelentéseket követően – amelynek keretében online lehet az iparűzési adó adófolyószámláját lekérni, vagy az éves bevallást beküldeni. Ez esetben is első lépés a papíralapú bejelentkezés. Erről bővebben itt tájékozódhat.

6. Bankszámla megnyitása

Ez a kötelezettség nem jár adatlapkitöltéssel, inkább csak számlavezetési szerződéssel. Korábban az adózót terhelte a bankszámlájának adóhatósághoz történő bejelentése, manapság viszont ez a bank kötelezettsége.

A fentebb felsorolt adatlapok kitöltése és hatósághoz eljuttatása kötelező. Lehet, hogy végül is nem magunk töltjük ki azokat, hanem esetleg könyvelő segítségét kérjük, de feltétlenül legyünk tisztában azzal, hogy melyek az elvárások.

Egyéb ügyek

Más vállalkozás típussal ellentétben, az iparkamarai regisztrációra egyéni ügyvéd, ügyvédi iroda nem kötelezett, ezért sem adatszolgáltatási, sem befizetési kötelezettség nem terheli azokat.

Táppénzigénylés esetén az ügyintézést nagymértékben könnyíti az elektronikus ügyintézés, amelynek igényléséhez külön adatlapot szükséges beküldeni (regisztrációs lap).

Az egyéni ügyvéd, ügyvédi iroda tevékenységétől függően szükséges lehet a TAKARNET rendszerhez való hozzáférési kérelem, elektronikus aláíráshoz pedig speciális szolgáltatók megkeresése.

Összegzés: kitartás, nem feladni, hiszen ez még csak a kezdet…

Kapcsolódó cikkek:


Út az alakuló ülésig
2019. október 18.

Út az alakuló ülésig

Az önkormányzati választások befejeztével kialakultak az új képviselő-testületek, kiderültek az új polgármesterek. Cikkünkben most az eredmény megállapítása és az új testületalakuló ülése közti időszakot mutatjuk be részletesebben.

Az igazságszolgáltatás függetlensége
2019. október 16.

Az igazságszolgáltatás függetlensége

Az Igazságügyi Tanácsok Európai Hálózata (ENCJ) 2019-ben harmadik alkalommal készített nemzetközi felmérést a bírói függetlenségről az európai bírák és ügyvédek körében, amelyben elsősorban az elmúlt két év változásaira fókuszált. Az Országos Bírói Tanács korábban nem vett részt a felmérésben, azonban most először magyar bírák is kitölthették a kérdőívet.

III. Wolters Kluwer Versenyjogi Konferencia – Ahol mindenki győztes
2019. október 15.

Idén november 19-én a Wolters Kluwer Hungary Kft. a Magyar Versenyjogi Egyesülettel közösen immáron harmadik alkalommal rendezi meg versenyjogi tematikájú tanácskozását. A Hilton Budapest City Hotelbe ebben az évben is sok szeretettel várjuk a vállalati jogtanácsosokat, ügyvédeket, illetve a jogterülettel munkájuk során egyéb úton kapcsolatba kerülő szakembereket.

Kedvezményes lakásáfa és az ügyvédi letét
2019. október 14.

Kedvezményes lakásáfa és az ügyvédi letét

Amennyiben a lakóingatlan építéséhez kapcsolódó előlegfizetés és annak kézhezvétele 2020. január 1-jét követően történik, arra még a kedvezményes 5%-os áfakulcsot kell alkalmazni, kivéve akkor, ha az előleget ügyvédi letétbe helyezik.