Alaptörvény-ellenes a Balatonpart beépíthetősége


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Alkotmánybíróság alaptörvény-ellenesnek nyilvánította és megsemmisítette a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvény 71. § (4) és (5) bekezdése és 76. §-a egyes szövegrészeit, valamint a 75. § (3) bekezdés b) pontját.

Az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményező országgyűlési képviselői indítványban kifejtettek szerint a sérelmezett rendelkezések mindegyike olyan kivételszabályt tartalmaz, amely a környezet és vízpart védelmében hozott, tartalmukat tekintve a környezet védelmével kapcsolatos szabályok lazítását szolgálja. A támadott rendelkezések arra adnak ugyanis lehetőséget, hogy a 71. § (4) bekezdés szerinti esetben miniszteri rendelettel, a 71. § (5) bekezdés és a 76. § szerinti esetben kormányrendelettel, a 75. § (3) bekezdés szerinti esetben pedig helyi önkormányzati rendelettel olyan döntés szülessen, amely a törvényi szinten szabályozott beépítési korlátozásokat megkerüli.

A támadott jogszabályszövegek az indítvány szerint nem biztosítják az állam Alaptörvényben előírt természetvédelmi kötelezettségét. A támadott rendelkezések a környezet védelmét szolgáló beépítési korlátozások alól adnak garanciák nélkül felmentést, visszalépve a korábbi, tartalmilag azonos szabályozásban meghatározott védelmi szintre. A delegált alapjogkorlátozási hatáskör következtében tehát megkerülhetővé válnak a törvényekkel szemben támasztott, alapjog-korlátozásra vonatkozó alaptörvényi követelmények.

Az Alkotmánybíróság határozatában megállapította, hogy az Alaptörvény XXI. cikk (1) bekezdésben foglalt egészséges környezethez való alapjogot (és ennek részeként a visszalépés tilalmát) érvényre juttató, és az Alaptörvény P) cikk (1) bekezdésében foglalt állami intézményvédelmi kötelezettség teljesülését biztosító garanciális törvényi (fő)szabályok alóli kivételszabályokat kizárólag törvényi szinten lehet szabályozni, azok alkotmányosan nem „szubdelegálhatók” rendeleti jogforrási szintre. Jelen esetben azonban a szabályozás a törvényi szinten szabályozott főszabályok alól úgy teremt kivételt (teremti meg a kivételes rendeleti szabályozás lehetőségét), hogy azzal gyengíti az egészséges környezethez való alapjog garanciáit.

A támadott rendelkezések ezért alaptörvény-ellenesek, így azokat az Alkotmánybíróság jövőbeli hatállyal megsemmisítette.

Az Alkotmánybíróság határozata ezen a linken olvasható >>. Az ügy adatlapja az indítvány és egyéb dokumentumokkal itt érhető el >

(alkotmanybirosag.hu)


Kapcsolódó cikkek

2023. november 30.

A vallási jelképek viselése a munkahelyen: a közigazgatási szerv dönthet a tiltás mellett

A teljesen semleges közigazgatási környezet kialakítása érdekében a közigazgatási szerv megtilthatja a filozófiai vagy vallási meggyőződésre utaló bármely jelkép munkahelyen történő látható viselését. Egy ilyen szabály nem hátrányosan megkülönböztető, ha azt általános jelleggel és különbségtétel nélkül alkalmazzák e közigazgatási szerv teljes személyi állományára, és azt a feltétlenül szükséges mértékre korlátozzák.

2023. november 29.

Utánunk maradt űr, avagy adatok és digitális javak a hagyatékban

Mi történik a hagyatékban levő digitális javakkal? Hogyan kezeli a magyar jogrendszer ezt a kérdést és mit mutat a nemzetközi kitekintés? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a válaszokat a 2023. november 17-18. között a Budapesti Kongresszusi Központban megrendezett 34. Közép-Európai Közjegyzői Kollokvium előadói és résztvevői